Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Dve “ČAJNY“ boli už hotové

Ako čadčianski strojári z Tatrovky prišli o ilúzi

e

Keď sa hovorí o “motoroch“, určite si poviete, že k nim patrí muž. Tentokrát však na začiatku stálo malé chlapča. Už v piatich rokoch si obzeralo mláťačku, ako “fachčí“. A keď sa pokazila, ochotne pomáhalo opravárovi spojazdniť ju. Aspoň tým, že mu podávalo súčiastky. Keď mu otec priviezol bicykel z Nemecka (počas vojny na ňom ušiel z nútených prác), bol Ondrej Kyzek, lebo o ňom je reč, isto najšťastnejším chlapcom v osade U Hluška. Bodaj by nie, keď sa stal v tejto lokalite prvým majiteľom tohto dvojkolesového dopravného prostriedku. Pamätá si, že išlo o nemecký výrobok, mal šedú metalízu a bol pokreslený červenými páskami. Patril k najkrajším v osade, možno v celej Čadci. Jeho malý majiteľ si však vytrpel svoje, kým sa ho naučil “ukočírovať“. Samozrejme, najskôr si to odniesla jeho zadná časť tela. Keď už mu to ako-tak išlo, dokázal na ňom povoziť aj kamarátov. Neraz na ňom sedeli aj traja...

SkryťVypnúť reklamu

Ťahalo ho

to k automobilom

Ondrej po skončení základnej školy nastúpil “študírovať“ do automobilovej školy v Podolínci pri Poprade. Rovnako ako teraz, aj vtedy sa realizovala takzvaná praktická výučba, a tak išiel do ČSAD Čadca zdokonaliť sa v zručnosti. Odborník z Vysokej školy dopravnej zo Žiliny, ktorý v tom čase pracoval v ČSAD ako výrobný námestník, si všimol šikovného chlapca. Navrhol, aby Ondrej pracoval pri vývoji automobilov v Tatre Kopřivnica. “Toho chlapca si zoberte,“ povedal. A oni neváhali. Rozhodujúci bol však aj súhlas otca, pretože Ondrej mal v tom čase len 16 rokov. Dostal sa medzi 240 Moravákov, ktorí pracovali vo vývojovom závode. V tom čase bol jediným Slovákom, ktorý tam pracoval.

V Kopřivnici začal navštevovať priemyslovku, potom musel narukovať. Cesty osudu boli spletité. Narukoval do Nitry, odtiaľ ho poslali do automobilovej školy v Prahe. Potom sa vrátil späť do Nitry, kde učil vo Vojenskom automobilovom učilišti pre výchovu dôstojníkov Československej armády. Potom si dokončil priemyslovku v Kysuckom Novom Meste – pobočke v Čadci.

SkryťVypnúť reklamu

Človek, na ktorého

nedokáže zabudnúť

Takým bol istotne Jozef Najdek, ktorý učil na spomínanej priemyslovke. V roku 1968, keď sa hovorilo o federácii, navrhoval, aby sa na Slovensku vyrábali kompletné slovenské automobily so slovenskou značkou. Chcel ukázať, že Čadca niečo dokáže, že ľudia tu nemajú len zlaté ruky, ale aj rozum. Začali robiť všetko preto, aby sa sen premenil na skutočnosť. Najskôr rozoslali žiadosti na rôzne orgány. Argumentovali snahou vytvoriť vývojový závod pre malé motocykly a malé poľnohospodárske traktory. Gro úsilia však spočívalo v zhotovení ľahkého ľudového motorového vozidla. Otcom myšlienky bol Jozef Najdek, absolvent Vysokej školy technickej v Bratislave.

Myšlienka nebola zlá

Strojárske učilište v Čadci v tom čase chrlilo kvalitných odborníkov, ktorých z roka na rok pribúdalo. Napríklad, v roku 1962 ich opustilo lavice 40, za desať rokov vyšlo s výučným listom 400. Kvalitná základňa teda nechýbala. Riaditeľom školy bol v tom čase Július Ruman, s ktorým spolupracovali riaditeľ odborného učilišťa Pavol Slivka, neskoršie Alojz Kubica. Majstri odborného výcviku – Jozef Choluj, Štefan Hlava, Ján Škrobian, Ján Čambora, Štefan Bednár a bratia Stenchlákovci boli takisto veľkými nadšencami. Dobré technické obsadenie dávalo predpoklad kvalitnej výuky. Žiaci mali výborné technické vedomosti po stránke praktickej i teoretickej. Napríklad v súťaži o najlepšieho žiaka teoretických a praktických vedomostí, ktorú organizovali automobilky Mladá Boleslav, Tatra Kopřivnica, Zetor Brno, Karosa Vysoké Mýto či Pragovka v Prahe, sa odchovanci z Tatry (AVC) vždy umiestnili na prvých miestach.

SkryťVypnúť reklamu

Od myšlienky k činom

Aby našli pochopenie u kompetentných zriadiť v Čadci fabriku na automobily, vytvorili najskôr motoklub Tatra, ktorému šéfoval Jozef Najdek. Zároveň začali vyvíjať veľkú motoristickú činnosť. Zamerali sa aj na školenia vodičov a ich skúšanie z teoretickej i praktickej časti. V sedemdesiatych rokoch na sídlisku v Čadci – V potoku zorganizovali medzinárodné preteky motokár. Zúčastnili sa ich pretekári z Poľska, Českej republiky i Slovenska. Prišlo až osemtisíc divákov. Neskôr začali s vývojom motokáry. Rozpracovali malú sériu motokár podľa noriem schválených československou asociáciou automobilového priemyslu. Ako v známej rozprávke s Jánom Werichom a pesničke o tom, ako jeden dělá to a jiný zas tohle, začala spolupráca v rámci celej čadčianskej Tatrovky - s nástrojárňou, strediskom stredných a generálnych opráv a ďalšími dielňami, kde k dielu všetci priložili svoju ruku. Vyrobili štyri komplet motokáry a osem podvozkov. Čadčianske motokáry mali aj svoj názov - ČAJNA.

Ako prichádzajú strojári o ilúzie

Prišli o ne aj tí čadčianski. Štátna plánovacia komisia neschválila žiadosť, pretože Čadca, respektíve celé Kysuce, boli vytypované ako zásobáreň pracovných síl pre Ostravsko. Žiadosť “nadšencov, no zároveň odborníkov“, zostala v šuflíku. Pán Kyzek s nostalgiou hovorí, že Čadca sa mohla už dávno dostať do povedomia výrobou ľudového slovenského vozidla. Žiaľ, nestalo sa. A tak keď sa v súčasnosti hovorí o zahraničnom výrobcovi KIA Hyundai, je mu smutno pri srdci. Keby, keby, keby....

Pán Kyzek túto reportáž venuje svojmu učiteľovi Jozefovi Najdekovi, ktorý žiaľ už dnes nie je medzi nami. Človeku, ktorý venoval kus svojho života motorizmu na Kysuciach. Iveta Hažíková

Foto: (archív O. Kyzeka)

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 782
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 126
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 9 484
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 518
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 5 254
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 765
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 634
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 2 816

Blogy SME

  1. Lórant Kulík: Na marhuľovom festivale v Gönci platili jednotné ceny: Slováci prišli ochutnať marhule, džem a pálenku
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch.
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922)
  4. Miroslav Galovič: Slovenské Černobyle XXVII / Cykloleto 2022. Časť 2 - Varínske ruiny.
  5. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku
  6. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - hrad Hrušov
  7. Irena Šimuneková: Voda
  8. Marcel Horný: Košúty 2, časť štvrtá : Kapela
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 275
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 12 735
  3. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 11 795
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 174
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 550
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 6 516
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 316
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 353
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Šapitó v malebnom údolí Beskýd, kúzelná atmosféra augustových večerov a skvelé predstavenia, ktoré vás nadchnú. Taký bude Týždeň kultúry na Valašsku od štvrtku 18. do stredy 24. augusta v Resorte Valachy vo Veľkých Karloviciach.


10 h
Svätá omša na Veľkej Rači.

Pri kríži na Veľkej Rači sa už túto nedeľu 14. augusta uskutoční tradičná svätá omša členov HZS.


12 h
Časť koľajových vozidiel v stanici LŽ, 1.máj 1969

Rekonštrukcia mala za úlohu zachovať čo najvyššiu autentickosť vozňa.


18 h
Tatran rozhodol už v prvom polčase.

„Uvidíme, či nás potrápia,“ žmurkol s humorom šéf Turzovky Ladislav Hejčík.


10. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Jeden muž sa pobytu za mrežami vyhýba už 14 rokov.


11. aug

Väčšina hľadaných sa skrýva, pretože na nich bol vydaný príkaz na zatknutie.


22 h

Vodič Hyundaia prešiel do protismeru, čelne sa zrazil s kamiónom.


18 h

Najstaršie sú z obdobia zhruba päťtisíc rokov pred naším letopočtom.


10. aug

Blogy SME

  1. Lórant Kulík: Na marhuľovom festivale v Gönci platili jednotné ceny: Slováci prišli ochutnať marhule, džem a pálenku
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch.
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922)
  4. Miroslav Galovič: Slovenské Černobyle XXVII / Cykloleto 2022. Časť 2 - Varínske ruiny.
  5. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku
  6. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - hrad Hrušov
  7. Irena Šimuneková: Voda
  8. Marcel Horný: Košúty 2, časť štvrtá : Kapela
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 275
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 12 735
  3. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 11 795
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 174
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 550
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 6 516
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 316
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 353
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu