Streda, 29. január, 2020 | Meniny má Gašpar

Dve “ČAJNY“ boli už hotové

Ako čadčianski strojári z Tatrovky prišli o ilúzi

e

Keď sa hovorí o “motoroch“, určite si poviete, že k nim patrí muž. Tentokrát však na začiatku stálo malé chlapča. Už v piatich rokoch si obzeralo mláťačku, ako “fachčí“. A keď sa pokazila, ochotne pomáhalo opravárovi spojazdniť ju. Aspoň tým, že mu podávalo súčiastky. Keď mu otec priviezol bicykel z Nemecka (počas vojny na ňom ušiel z nútených prác), bol Ondrej Kyzek, lebo o ňom je reč, isto najšťastnejším chlapcom v osade U Hluška. Bodaj by nie, keď sa stal v tejto lokalite prvým majiteľom tohto dvojkolesového dopravného prostriedku. Pamätá si, že išlo o nemecký výrobok, mal šedú metalízu a bol pokreslený červenými páskami. Patril k najkrajším v osade, možno v celej Čadci. Jeho malý majiteľ si však vytrpel svoje, kým sa ho naučil “ukočírovať“. Samozrejme, najskôr si to odniesla jeho zadná časť tela. Keď už mu to ako-tak išlo, dokázal na ňom povoziť aj kamarátov. Neraz na ňom sedeli aj traja...

Ťahalo ho

to k automobilom

Ondrej po skončení základnej školy nastúpil “študírovať“ do automobilovej školy v Podolínci pri Poprade. Rovnako ako teraz, aj vtedy sa realizovala takzvaná praktická výučba, a tak išiel do ČSAD Čadca zdokonaliť sa v zručnosti. Odborník z Vysokej školy dopravnej zo Žiliny, ktorý v tom čase pracoval v ČSAD ako výrobný námestník, si všimol šikovného chlapca. Navrhol, aby Ondrej pracoval pri vývoji automobilov v Tatre Kopřivnica. “Toho chlapca si zoberte,“ povedal. A oni neváhali. Rozhodujúci bol však aj súhlas otca, pretože Ondrej mal v tom čase len 16 rokov. Dostal sa medzi 240 Moravákov, ktorí pracovali vo vývojovom závode. V tom čase bol jediným Slovákom, ktorý tam pracoval.

V Kopřivnici začal navštevovať priemyslovku, potom musel narukovať. Cesty osudu boli spletité. Narukoval do Nitry, odtiaľ ho poslali do automobilovej školy v Prahe. Potom sa vrátil späť do Nitry, kde učil vo Vojenskom automobilovom učilišti pre výchovu dôstojníkov Československej armády. Potom si dokončil priemyslovku v Kysuckom Novom Meste – pobočke v Čadci.

Človek, na ktorého

nedokáže zabudnúť

Takým bol istotne Jozef Najdek, ktorý učil na spomínanej priemyslovke. V roku 1968, keď sa hovorilo o federácii, navrhoval, aby sa na Slovensku vyrábali kompletné slovenské automobily so slovenskou značkou. Chcel ukázať, že Čadca niečo dokáže, že ľudia tu nemajú len zlaté ruky, ale aj rozum. Začali robiť všetko preto, aby sa sen premenil na skutočnosť. Najskôr rozoslali žiadosti na rôzne orgány. Argumentovali snahou vytvoriť vývojový závod pre malé motocykly a malé poľnohospodárske traktory. Gro úsilia však spočívalo v zhotovení ľahkého ľudového motorového vozidla. Otcom myšlienky bol Jozef Najdek, absolvent Vysokej školy technickej v Bratislave.

Myšlienka nebola zlá

Strojárske učilište v Čadci v tom čase chrlilo kvalitných odborníkov, ktorých z roka na rok pribúdalo. Napríklad, v roku 1962 ich opustilo lavice 40, za desať rokov vyšlo s výučným listom 400. Kvalitná základňa teda nechýbala. Riaditeľom školy bol v tom čase Július Ruman, s ktorým spolupracovali riaditeľ odborného učilišťa Pavol Slivka, neskoršie Alojz Kubica. Majstri odborného výcviku – Jozef Choluj, Štefan Hlava, Ján Škrobian, Ján Čambora, Štefan Bednár a bratia Stenchlákovci boli takisto veľkými nadšencami. Dobré technické obsadenie dávalo predpoklad kvalitnej výuky. Žiaci mali výborné technické vedomosti po stránke praktickej i teoretickej. Napríklad v súťaži o najlepšieho žiaka teoretických a praktických vedomostí, ktorú organizovali automobilky Mladá Boleslav, Tatra Kopřivnica, Zetor Brno, Karosa Vysoké Mýto či Pragovka v Prahe, sa odchovanci z Tatry (AVC) vždy umiestnili na prvých miestach.

Od myšlienky k činom

Aby našli pochopenie u kompetentných zriadiť v Čadci fabriku na automobily, vytvorili najskôr motoklub Tatra, ktorému šéfoval Jozef Najdek. Zároveň začali vyvíjať veľkú motoristickú činnosť. Zamerali sa aj na školenia vodičov a ich skúšanie z teoretickej i praktickej časti. V sedemdesiatych rokoch na sídlisku v Čadci – V potoku zorganizovali medzinárodné preteky motokár. Zúčastnili sa ich pretekári z Poľska, Českej republiky i Slovenska. Prišlo až osemtisíc divákov. Neskôr začali s vývojom motokáry. Rozpracovali malú sériu motokár podľa noriem schválených československou asociáciou automobilového priemyslu. Ako v známej rozprávke s Jánom Werichom a pesničke o tom, ako jeden dělá to a jiný zas tohle, začala spolupráca v rámci celej čadčianskej Tatrovky - s nástrojárňou, strediskom stredných a generálnych opráv a ďalšími dielňami, kde k dielu všetci priložili svoju ruku. Vyrobili štyri komplet motokáry a osem podvozkov. Čadčianske motokáry mali aj svoj názov - ČAJNA.

Ako prichádzajú strojári o ilúzie

Prišli o ne aj tí čadčianski. Štátna plánovacia komisia neschválila žiadosť, pretože Čadca, respektíve celé Kysuce, boli vytypované ako zásobáreň pracovných síl pre Ostravsko. Žiadosť “nadšencov, no zároveň odborníkov“, zostala v šuflíku. Pán Kyzek s nostalgiou hovorí, že Čadca sa mohla už dávno dostať do povedomia výrobou ľudového slovenského vozidla. Žiaľ, nestalo sa. A tak keď sa v súčasnosti hovorí o zahraničnom výrobcovi KIA Hyundai, je mu smutno pri srdci. Keby, keby, keby....

Pán Kyzek túto reportáž venuje svojmu učiteľovi Jozefovi Najdekovi, ktorý žiaľ už dnes nie je medzi nami. Človeku, ktorý venoval kus svojho života motorizmu na Kysuciach. Iveta Hažíková

Foto: (archív O. Kyzeka)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Platiť kartou môžete odteraz štýlovo
  2. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako
  3. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  4. Dell offers multifaceted careers
  5. It’s not about what a company does, but how it behaves
  6. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  7. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  8. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  9. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  10. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  1. Kaufland daroval Centru voľného času v Skalici 4 016 €
  2. Platiť kartou môžete odteraz štýlovo
  3. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako
  4. Prečo stále veríme v talizmany?
  5. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  6. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  7. It’s not about what a company does, but how it behaves
  8. Dell offers multifaceted careers
  9. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  10. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  1. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku? 12 704
  2. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 12 573
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 10 131
  4. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 9 844
  5. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne 9 566
  6. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 8 504
  7. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 7 479
  8. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 7 034
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 6 755
  10. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 6 625

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Stará Bystrica: Obec informovala občanov o opatreniach proti vtáčej chrípke

Obec Stará Bystrica (okres Čadca) informovala v utorok občanov o všetkých opatreniach, ktoré musia byť v krátkom čase prijaté, aby sa zabránilo šíreniu vírusu vtáčej chrípky.

Po dvoch rokoch sa dočkali opravy zábradlia

Nebezpečné zábradlie v Oščadnici v utorok opravili.

AKTUÁLNE: Autodopravci spôsobili na Kysuciach dopravný kolaps

Najhoršia situácia na cestách bola v Krásne nad Kysucou.

Kolóny v smere zo Žiliny aj do Žiliny

Kysučan bude súčasťou futbalovej revolúcie. Zahrá si za Slovensko na prvom eEURE!

Bývalý aktívny futbalista z Čierneho si napokon splnil sen.

Juraj Bojko s reprezentačným dresom.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Bročka reaguje na kritiku tínedžera: Beriem si z toho ponaučenie

Žiak základnej školy natočil a zverejnil video, v ktorom svojsky kritizuje primátora Petra Bročku vrátane vedenia mesta.

Trnavská automobilka pre štrajk dopravcov zastavila výrobu

Na hraniciach z Poľska na Slovensko stojí zhruba 50 kamiónov s komponentami, bez ktorých automobilka nemôže vyrábať.

V okrese Čadca potvrdili výskyt vtáčej chrípky

Národné referenčné laboratórium pre vtáčiu chrípku vo Zvolene oznámilo štvrtý pozitívny výsledok vyšetrenia na vtáčiu chrípku.

Vybrali SME

Už ste čítali?