VYCHYLOVKA. Po zimnej prestávke začne opäť slúžiť verejnosti národná kultúrna pamiatka - historická lesná úvraťová železnica v Múzeu kysuckej dediny v Novej Bystrici - Vychylovke. Sezónnu prevádzku na tejto technicky zaujímavej úzkorozchodnej železničke, jednej z dvoch existujúcich železníc s úvraťovým systémom v Európe, plánujú spustiť 1. mája
Návštevníkov čaká bohatý program
Program sa začne o 9:00 otvorením brán depa, nasledovať bude slávnostné zakurovanie v peci parného rušňa U 45.9, ktorý bol vyrobený v roku 1916 strojárňami Maďarských štátnych železníc v Budapešti. Návštevníci sa potom budú môcť odviezť vláčikom a skúsiť ako sa kedysi sedelo vo vozni na drevených laviciach. O 12:15 sa budú môcť oboznámiť s pôvodnou funkciou bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnice - prepravou dreva. Areálom skanzenu totiž prejde nákladný vlak, ktorý bude tvoriť parný rušeň a kmeňovým drevom naložená súprava.
Od 13:00 začnú premávať historické vlaky, ťahať ich bude parný rušeň U 45.9, v prípade väčšieho záujmu bude vlak doplnený dieselhydraulickým rušňom DH 120 a ďalším vozňom. V rámci sprievodného programu si budú môcť návštevníci pozrieť expozíciu kysuckého skanzenu.
Rušeň oslávi sto rokov
Tohtoročná sezónna prevádzka Historickej lesnej úvraťovej železnice (HLÚŽ) sa bude niesť v znamení 100. výročia vzniku parného rušňa U 34.901, ktorý vyrobila firma MÁV v Budapešti v roku 1909 pod výrobným číslom 2282. Rušeň je zapožičaný do 12. mája na Čiernohronskú železnicu, kde pôsobil 66 rokov, kým ho v roku 1975 neodkúpilo Kysucké múzeum.
Na trati HLÚŽ vo Vychylovke bude premávať od 16. mája. Oslava storočnice tohto parného rušňa sa uskutoční vo Vychylovke 24. mája počas Dňa železnice.
Sezónna prevádzka HLÚŽ potrvá do konca októbra. Vlak bude premávať každý deň podľa cestovného poriadku, cez víkendy bude ako hnacie vozidlo využívaný jeden z parných rušňov, cez týždeň bude vlaky ťahať motorová DH 120.