ČADCA. Kysucká galéria v Čadci pripravuje od 5. do 29. mája vo svojich výstavných priestoroch v Mestskom dome v Čadci autorskú výstavu výraznej osobnosti strednej generácie slovenských výtvarných umelcov Milana Lukáča (1962), širšej verejnosti známeho najmä ako autora sochárskych monumentov.
Azda k jeho najznámejším patria Pamätník obetiam holokaustu v Bratislave, stojaci v blízkosti Martinského dómu na mieste bývalej synagógy, či Pamätník politickým väzňom Slovenska situovaný pred Mestským úradom v Žiline. Prvá autorská výstava Milana Lukáča v Kysuckej galérii Vegetácie a Beštie predstaví výber z komorne orientovanej sochárskej, maliarskej a grafickej tvorby autora z obdobia posledného desaťročia. Voľnej komornej plastike, ktorá zaujala dominantné miesto jeho výtvarného záujmu sa autor kontinuálne venuje od vstupu na našu výtvarnú scénu, (v polovici 80.-tych rokov 20.st).
Autorovmu spôsobu výtvarného myslenia, jeho práci s tvarom, so svetlom, s budovaním objemu najlepšie vyhovujú tradičné sochárske materiály kameň, drevo no predovšetkým kov. Vo svojej tvorbe priniesol v danej dobe na našu výtvarnú scénu „nové" polozabudnuté technologické postupy, preverené avantgardami 20. st. (zváranie, pílenie, práca s nájdenými použitými predmetmi, ktoré získavajú vo vytvorenom objekte nový význam, asambláže...).
Zrelý, vyhranený rukopis prezrádzajú plastiky z „otvoreného cyklu" „Beštií a Beštiárií" inšpirované svetom živočíšnej ríše, fantastické tvory, stvorené z nájdených predmetov, asamblážové plastiky, šokujúce svojou presvedčivou reálnosťou, varujúce pred možnými hrozbami budúcnosti, ktorých strojcom je vo svojom konaní samotný človek.
Druhým rovnako dôležitým zdrojom autorovej inšpirácie sa stal tichý, no vnútorne bohatý a dramatický svet vegetácie. V „Botanickom sne" rozvíja autor myšlienku rastu, prelínania, splynutia, nekonečnosti bytia. Rovnakú tému nachádzame v grafike, kresbe, maľbe i nízkom reliéfe, pričom necháva vyniknúť ľahkej, bravúrne vedenej línii, doplnenej svojráznou optimisticky pôsobiacou farebnosťou.