V nedeľu 24. mája sa na Historickej lesnej úvraťovej železnici v Múzeu kysuckej dediny vo Vychylovke uskutoční tradičný Deň železnice, ktorý je tento rok venovaný 100. výročiu výroby parného rušňa U 34.901.
VYCHYLOVKA. Z údolia Čierneho Hrona sa vráti do Vychylovky parný rušeň U 34.901. V kysuckom skanzene sa totiž 24. mája koná tradičný Deň železnice a „malá maďarka" na nej nemôže chýbať.
Tento rušeň sa vráti z osláv storočnice železnice v Čiernom Balogu. „Malá maďarka" má rovnaké narodeniny. Bola totiž vyrobená 14.4.1909 v Budapešti práve pre túto lesnú železnicu. Prvých 65 rokov poctivej služby pri zvážaní dreva z balockých lesov ukončila v roku 1975. Ako nepotrebnú ju v roku 1975 zakúpilo a tým zachránilo Kysucké múzeum v Čadci.
Život jej vdýchli možnosťou prevádzky na zachovanej časti kysucko-oravskej lesnej železnice, unikátnej Historickej úvraťovej lesnej železnici vo Vychylovke. Pred odvezením stroj ešte dôkladne opravili pracovníci a nadšenci vo Švermových železiarňach v Podbrezovej a na jar roku 1977 začala zachránená lokomotíva slúžiť na novej životnej púti - pre príležitostnú dopravu návštevníkov Múzea kysuckej dediny. Lokomotíva pobudne v údolí Čierneho Hrona do utorka 12. mája.
V nedeľu 24. mája si už „malú maďarku" budú môcť vychutnať návštevníci Historickej lesnej úvraťovej železnici v Múzeu kysuckej dediny vo Vychylovke. V tento deň sa tam uskutoční tradičný Deň železnice, ktorý je tento rok venovaný 100. výročiu výroby spomínaného parného rušňa U 34.901.
Zažila toho veľa
Ako nás informoval historik Kysuckého múzea v Čadci vyrobili ho v roku 1909 strojárne Maďarských kráľovských štátnych železníc (MÁV) v Budapešti pod výrobným číslom 2282. Rušeň priamo z výroby vyexpedovali v novembri 1909 na Čiernohronskú železnicu, ktorá sa stala jeho domovskou železnicou až do roku 1975.
V tomto roku ho ako šrot vyradený z prevádzky a určený na likvidáciu našťastie odkúpilo Kysucké múzeum v Čadci, ktoré ho po funkčnej obnove v ŠZ v Podbrezovej zaradilo v roku 1977 do parku koľajových vozidiel zachovanej časti bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnice vo vznikajúcom skanzene vo Vychylovke. V súčasnosti slúži parný rušeň, ľudovo volaný „tridsaťštvorka" alebo „malá maďarka", ako hnacie vozidlo Historickej lesnej úvraťovej železnice vo Vychylovke.
Pripravili bohatý program
Ani na tohtoročnom Dni železnice nebude chýbať skvelý program, ktorý potrvá od 9.00 do 17.00 h. Popri celodenných jazdách historických vlakov bude o 12.15 h ukážka pôvodnej funkcie jubilujúceho parného rušňa U 34.901 ako hnacieho vozňa lesnej železnice.
Rušeň s naloženou oplenovou súpravou kmeňovým drevom prejde na trati areálom skanzenu. O 13. hod. bude Rušňová kavalkáda - na trati medzi stanicami Skanzen a Chmúra sa uskutoční jedinečná jazda hnacích vozidiel HLÚŽ - parných rušňov U 34.901 (MÁV 2282/1909) a U 45.9 MÁV 4281/1916), dieselelektrickej BNE-50 (Stavostroj 68/1951) a dieselhydraulickej DH 120 (SONP Kladno 44/1982).
Návštevníci si počas dňa budú môcť pozrieť aj areál Múzea kysuckej dediny a programom Kuchyňa starých materí. Nebude chýbať ani vystúpenie ľudovej hudby.