Po dvoch rokoch prestávky začal vláčik Historickej lesnej úvraťovej železničky v Novej Bystrici - Vychylovke opäť jazdiť až do prvej úvrate. Do rekonštrukcie poškodeného úseku trate unikátnej technickej pamiatky investoval Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) takmer 166-tisíc eur.
VYCHYLOVKA. Zrekonštruovaný vláčik vo Vychylovke jazdí opäť až do prvej úvrate. "Odstránenie zosuvu v˙náročnom horskom teréne nebolo jednoduchou záležitosťou pre problematický prístup techniky. Ukončenie prác skomplikoval príchod zimy a neschodnosť terénu až do neskorej jari, sneh v˙doline pretrvával do konca apríla 2009," konštatovala Lenka Jancová, komunikačná manažérka Kysuckého múzea v Čadci.
Podchytenie svahu 61 mikropilótami, vybudovanie masívneho oporného múru a oprava systému odvádzania vody by podľa nej malo predstavovať definitívne riešenie technického problému, ktorý na železničke pretrvával viac ako desaťročie. Železnička i časť múzejného areálu expozície totiž na prelome júna a júla 1997 vážne poškodili dlhotrvajúce dažde.
Voda narušila trať, vážne poškodila mosty a˙priepusty, pričom najväčšie škody spôsobila na úvraťovej časti
železničky v úseku 3,4 kilometra. "Záchranné práce boli ukončené koncom roku 1998, ale na jar 2000 sa ešte katastrofálnejším spôsobom prejavila nestabilnosť podložia," uviedla Jancová. Premávka bola v˙tejto časti úplne vylúčená, až do mája 2007, keď sa začala prevádzka na opravenom 616-metrovom úseku trate. Na jeho rekonštrukciu vtedy preinvestoval Krajský úrad v Žiline a neskôr ŽSK vyše 230-tisíc eur.
"Radosť múzejníkov a˙návštevníkov však trvala iba jednu sezónu, keďže koncom toho istého roka došlo k˙zosuvu trate v˙3,2 km. Prednedávnom však boli rekonštrukčné práce úspešne dokončené a˙na železničke, ktorú pre ŽSK spravuje Kysucké múzeum v˙Čadci, vlak v˙prvej úvrati premáva od 1. mája 2009," doplnila Jancová.
Doteraz jazdil na približne trojkilometrovej trati. Sezónna prevádzka železničky trvá do konca októbra. Vlak bude premávať každý deň podľa cestovného poriadku, cez víkendy bude ako hnacie vozidlo využívaný jeden z parných rušňov, cez týždeň bude vlaky ťahať motorová DH 120. Historická lesná úvraťová železnica vo Vychylovke je jedinou fungujúcou železnicou v Európe s úvraťovým systémom, preto ju v roku 1991 vyhlásili za Národnú kultúrnu pamiatku. V minulosti spájala Kysuce s Oravou.