venstvo.
ČADCA. Určite si každý z vás spomenie na film Rain man, ktorého námetom bol životopis autistu Kima Peeka. Aj na to ako tento dokázal za dvadsať sekúnd prečítať a zapamätať si dve strany textu. Aj takáto je tvár vývinovej poruchy, ktorá sprevádza postihnutého po celý život - autizmu.
Autizmus je pervazívna porucha, ktorá spôsobuje najmä ťažkosti v komunikácii s okolím. Často je spojená s narušeným správaním, stereotypným správaním, prípadne výbuchmi hnevu a agresivitou. Je to však len spôsob, akým sa postihnutý bráni proti svetu a snaží sa získať pocit bezpečia. Ľudia s autizmom sú väčšinou veľmi šikovní. Majú len v našom chápaní a ponímaní sveta zmätok. A my máme naopak zmätok zasa z toho, prečo sa tak správajú.
Lekári dodnes nevedia presne povedať, ako táto choroba vzniká, čo je jej dôsledkom. Mnohí autisti dokážu neuveriteľné veci, o ktorých my môžeme len snívať a pritom bez našej pomoci a nás nedokážu žiť. Je ťažké pochopiť, že taký autista dokáže vyriešiť rôzne šifry a pamätá si dátumy z kalendára do najmenších podrobností. Pritom základné veci v svojom živote nedokáže zvládnuť bez cudzej pomoci.
Program TEACCH využívajú už rok
Aj v Domove sociálnych služieb Slniečko v Oščadnici majú s autizmom skúsenosti. Ako nám povedala riaditeľka zariadenia Jana Pukalíková, v súčasnosti majú štyroch autistov. „Sú to všetko dospelí ľudia, ktorí majú okrem autizmu pridružené aj mentálne postihnutie, takže práca s nimi je o to ťažšia," hovorí Pukalíková. So svojimi autistickými klientmi pracujú už rok pomocou programu TEACCH (Teaching and Education of Autistic Children).
Je to americký vzdelávací program, ktorý patrí medzi najznámejšie terapie autizmu. Jeho najväčším prínosom je, že je celoživotný, komplexný program. „Podstatou tohto programu je štrukturalizácia a vizualizácia, stanovený denný režim alebo časový plán a podobne," informuje Pukalíková.
Laicky povedané, autisti sa riadia takzvaným kartičkovým systémom. Každý zo štyroch autistov má v špeciálnej miestnosti na stene na ľahko dostupnom mieste vyvesené fotky, pod ktorými sú kartičky s ich individuálnym denným plánom.
„Na jednotlivých kartičkách majú nakreslený i napísaný celý harmonogram dňa. Každý z nich si príde k svojej fotke a vidí napríklad, kartičku s raňajkami, ktorá je ako prvá, ide teda a naraňajkuje sa. Potom nasleduje kreslenie, strihanie... Celý deň majú takto rozplánovaný na kartičkách," vysvetľuje riaditeľka. Ako vraví, tento program je veľmi účinný. V zariadení využívajú obrázkovo - slovnú metódu.
„Autisti majú radi vo všetkom poriadok. Všetko musí byť usporiadané. A v neposlednom rade „zbožňujú" stereotyp. Keď im deň naplánujeme pomocou kartičiek, sú spokojní, vyrovnaní," pokračuje Pukalíková. Práca s autistami je o to ťažšia, že ich problémom je okrem iných aj komunikácia s okolím. „V prvom rade sme našich klientov museli naučiť určitý druh komunikácie a naučiť ich aj zmysel tejto komunikácie. Napriek tomu, že s našimi autistami nepracujeme od útleho detstva, zaznamenávame zmeny ich správania v tom pozitívnom smere," hovorí.
Chcú pomáhať aj autistom mimo zariadenia
O programe TEACCH sa dozvedela už na vysokej škole a ďalšie informácie získala aj na internete, tiež na rôznych odborných seminároch, venovaných práve problematike autizmu. Keď si prečítala o jeho výhodách, začala si zisťovať o ňom stále viac a viac informácií, až sa minulý rok rozhodla zaviesť ho aj v Slniečku. teraz neľutuje, pretože sa ukázalo, že spomínaný program je naozaj účinný.
„Táto metóda síce autizmus nelieči, ale na základe aj odmeňovacieho systému presmeruje nevhodné správanie na iné, prijateľnejšie," pokračuje Pukalíková. „Autisti sú pomocou tejto metódy schopní naučiť sa základnej sebaobsluhe, teda umyť sa, najesť, obliecť sa a podobne." Vďaka tejto výchove rozvíjajú u klientov s autizmom komunikáciu, sebaobsluhu, učia ich zvládať domáce práce, rozvíjajú pracovné schopnosti a tiež ich učia ako využívať voľný čas.
Podľa jej slov je najlepšie, ak sa takéto dieťa podchytí do programu čo najskôr, vtedy sú aj výsledky viditeľnejšie. Aj preto uvažuje, že by spomínaný program rozšírili aj na deti, ktoré v zariadení nežijú. „Pokiaľ by bol záujem aj z vonku, po prerokovaní s naším zriaďovateľom - Žilinským samosprávnym krajom - Odborom sociálnych vecí, by sme chceli tento projekt rozbehnúť.
Je dôležité, aby rodičia autistických detí vedeli, že hoci je autizmus nevyliečiteľný, pomocou niektorých metód, a teda aj programu TEACCH sme schopní zlepšiť kvalitu života tohto dieťaťa. A tým vlastne aj kvalitu života celej rodiny autistu," dodáva Pukalíková.