Po minuloročnom prvom ročníku sľubujú organizátori ešte lepší a pestrejší program.
ČADCA. Detská univerzita v Čadci bude aj tento rok. „Keďže bol minulý ročník veľmi úspešný, rozhodli sme sa v jej organizovaní pokračovať,“ hovorí projektorvá manažérka Domu kultúry v Čadci Viera Strýčková. Na „štúdium“ sa môžu prihlásiť deti vo veku od 9 do 13 rokov, ktoré majú chuť vyskúšať si, aké je to byť vysokoškolákom. Malí študenti začínajú študovať 6. júla, štúdium ukončia promóciou 10. júla. „Nových študentov privítame imatrikuláciou, presne tak, ako naozajstných vysokoškolákov a na konci týždňa nebudú chýbať ani promócie s diskotékou, na ktorú si deti môžu pozvať aj rodičov a kamarátov,“ informuje Strýčková. Počas spomínaného týždňa budú mať deti zabezpečené aj stravovanie, pitný režim, vstup do múzea či galérie. Navštívia mestské zastupiteľstvo a vyskúšajú si, aké je to byť poslancom.
„Program máme naozaj pestrý. Tento rok sme vyučovací proces vypracovali podľa požiadaviek minuloročných študentov. Deti budú na prednáškach a seminároch hovoriť o druhej svetovej vojne, o vesmíre a hviezdach im príde zasa niečo povedať riaditeľ Kysuckého múzea v Čadci Miloš Jesenský,“ prezrádza niečo z obsahu prednášok Strýčková. Celé štúdium malých vysokoškolákov bude zamerané na sociálnu a zdravotnú sféru. Hlavným garantom je docentka Anna Šušková, ktorá študentom porozpráva o živote detí tretieho sveta. „Je to veľmi veľká osobnosť. Celá prednáška bude z jej vlastných skúseností. Sama sa zúčastňuje na projektoch detí tretieho sveta, je pri otváraní afrických nemocníc,“ pokračuje projektová manažérka. Podľa jej slov treba deti viesť k spolucíteniu s inými napríklad aj sociálne slabšími či chorými rovesníkmi. Práve v tomto duchu sa má celé štúdium niesť.
„Ak má niektorý z rodičov strach, že to bude pre jeho dieťa záťaž, alebo ak si myslí, že škola cez prázdniny je hlúposť, veľmi sa mýli. My nebudeme „moriť“ deti nezaujímavými informáciami. Detičky sa zaujímavou
a hravou formou dozvedia niečo nové, čo im prinesie, myslím si, v budúcnosti i úžitok. Napríklad, ako zvládnuť trému či strach, ako správne riešiť konflikty či prečo sú rodičia takí, akí sú. Dieťa je tvor zvedavý, „smädný" po informáciách. A my mu ich podáme takou formou, akú je schopné ľahko „stráviť“,“ dodáva Strýčková.