ŽILINA, ČADCA. Cestári by mali vo štvrtok začať rekonštrukciu poškodeného mosta v Čadci - Podzávoze. Dohodli sa na tom na stretnutí v Čadci zástupcovia mesta, Národnej diaľničnej spoločnosti, Slovenskej správy ciest, polície a krajského a obvodného úradu pre dopravu. "Tento most je v podstate v tomto regióne jedinou spojnicou s Českou a Poľskou republikou a zároveň spojnicou pre tri obce - Čierne, Skalité a Svrčinovec. Zároveň je tam prímestská časť, v ktorej žije viac ako dvetisíc obyvateľov," konštatoval primátor Čadce Jozef Vražel.
V dotknutej lokalite, ktorú spája s okolitým svetom práve chátrajúci most, žije vyše 15-tisíc obyvateľov. Most sa bude rekonštruovať počas prevádzky, dopravu budú upravovať svetlá do jedného jazdného pruhu, práce by mali trvať približne mesiac. Rekonštrukcia si podľa šéfa Slovenskej správy ciest v Žiline Ivana Hlavoňa vyžiada náklady minimálne 300-tisíc eur. "Pôjde tadiaľ osobná doprava do 7,5 tony, ostatná má momentálne zakázaný vstup na tento mostný objekt," informoval Hlavoň. Až rekonštrukcia ukáže, či dopravu cez most nezastavia úplne. "Vyhlásenie mimoriadneho stavu je stále akútne a stále je možno pred nami, nevieme to predvídať," uviedol primátor.
Ako vyzerá ten starý most? Pozrite si fotogalériu
Rekonštrukciu mosta bude preto sledovať podľa neho štáb, ktorý bude operatívne zasadať. Vedenie mesta sa neobáva, že kamióny, ktoré na tento most v súčasnosti nesmú, zahltia Čadcu. Využívajú totiž náhradné trasy - do Česka cez hraničný priechod Makov, do Poľska cez Trstenú. Slovenská správa ciest plánovala podľa Hlavoňa rekonštrukciu od polovice augusta, jej začiatok však urýchlil havarijný stav mosta, z ktorého začali odpadávať kusy betónu. "Nepredvídané stavy, ktoré nastali vplyvom preťažovania mostu a vplyvom mimoriadneho zaťaženia kamiónovou dopravou urýchlili celý ten proces," povedal Hlavoň. Pripomenul, že cez 60-ročný most prechádzalo v poslednom období denne do Česka a Poľska zhruba 1400 kamiónov.
Situáciu by mala vyriešiť podľa Hlavoňa až výstavba diaľnice D3, pri ktorej by sa mal postaviť nový most ponad železnicu. "Keby bola diaľnica, prevzala by ten tranzit a tento most by sa mohol zbúrať a postaviť nový. Dodnes sa nemohol zbúrať, lebo nie je žiadne iné prepojenie a na tej druhej strane je 15-tisíc obyvateľov," doplnil Hlavoň.