VYCHYLOVKA. Historická lesná úvraťová železnica v Novej Bystrici Vychylovke, ktorá je zachovanou časťou bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnice, zachránila unikátny úvraťový systém, v súčasnosti jeden z dvoch úvraťových systémov v Európe.
Úvraťová železnica je súčasťou Múzea kysuckej dediny a podľa hovorcu Žilinského samosprávneho kraja Petra Kubicu vznikla v roku 1926 spojením kysuckej a oravskej lesnej železnice, ktoré vybudovali v rokoch 1915 1918.
Kyucko-oravská lesná železnica slúžila až do roku 1971 na zvážanie dreva z oblasti Bielej Oravy a Bystrickej doliny do Oščadnice. Jej celková dĺžka dosahovala vyše 110 km, z toho tvorila hlavná trať 61 km a zvyšok odbočky.
"Na konci roku 1971 bola trať z dôvodu zrušenia demontovaná, okrem 8 km úseku Chmúra - Tanečník, v ktorom sa nachádzal úvraťový systém. Pomocou neho sa prekonávalo prevýšenie 217 m medzi bodmi vzdialenými vzdušnou čiarou 1500 m," informoval Kubica.
V roku 1974 prevzalo zachovanú časť zrušenej KOLŽ do správy Kysucké múzeum v Čadci so zámerom jej funkčnej obnovy. Skúšobné jazdy historických vlakov sa začali v roku 1980. Názov železničky nesie železnica od roku 1991, kedy sa stala aj národnou kultúrnou pamiatkou. Generálna oprava trate sa začala v roku 1992 a od roku 1995 bola úradne povolená osobná doprava v úseku Kubátkovia - Chmúra - 1. úvrať, čím začala železnička plniť funkciu múzejnej železnice a stala sa samostatnou expozíciou KM," uviedol Kubica.
Ďalej pripomenul, že Kysucké múzeum je poverené komplexnou dokumentáciou lesných železníc na Slovensku. Doplnil, že popri dokumentačno-prezentačnej plní HLÚŽ aj prevádzkovú funkciu, pretože prepravuje návštevníkov Múzea kysuckej dediny. "Súčasťou inventára HLÚŽ sú napríklad historické parné a motorové rušne a vozne. Železnica premáva počas sezónnej prevádzky od mája do októbra," dodal Kubica.