NITRA. Samouk Rudolf Dička z Turzovky sa v Nitre predstavil pred ôsmimi rokmi v Starom divadle. Keď sa chystala jeho súčasná výstava a umelec sa Nitranov pýtal, kde je galéria, všetci ho vraj posielali do Galérie v Tescu.
Lebku vraj našiel na smetisku
Napokon sa jeho pozoruhodná zbierka Ruda Dičku dostala tam, kam patrí. V priestoroch Salónu galérie bola otvorená jeho výstava Posthuman.
Zhruba 30 olejomalieb, inštalácií či asambláží ho predstavuje najmä ako kritika socialistického režimu ale aj súčasného konzumného sveta. „Pýtam sa, kde je pravda? Vládne pseudokultúra, biznis, umenie a humanita sa vytráca. Žijeme v moderno-barbarskom svete," myslí si 51-ročný vyučený stolár, ktorý sa umeniu venuje už 20 rokov. Vystavené diela korešpondujú s jeho postojom a názormi. Kysucká madona bola predtým krájačom na kapustu, Kysucký oltár vznikol z čiel postelí. Inštaláciu Autoportrét na háku tvorí jeho podobizeň s dlhými vlasmi, kniha Dejiny umenia a torzo čiernej lebky. „To je len lekárska pomôcka, našiel som ju na smetisku," s tajuplným úsmevom vysvetľuje Dička, ktorý si dal vlasy ostrihať pred tromi mesiacmi. Bohémsky dlhovlasý je sám autor motívom veľkého obrazu o Procese sebadeštrukcie, je namaľovaný na plachte od auta. Veľkú záujem návštevníkov vyvolala aj inštalácia Hrozí nám totalitná svetovláda?
Sprítomňuje duch miznúceho sveta
Kurátor Julo Fujak na Dičkovi obdivuje šokujúcu priamočiarosť a neštylizovanú zemistosť. „Nelipne na jednej metóde, materiáli, forme či médiu. Rovnako poresvedčivo sa vyjadruje cez olejomaľbu, koláž aj bizarnú inštaláciu, zloženú zo starých nátrojov dennej potreby, ktoré objavil na kysuckých dvoroch a pôjdoch," hovorí Fujak. „Nielen na Kysuciach je málo takých umelcov, ktorí tak ako Dička vedia nefalšovane sprítomniť duch miznúceho spirituáálneho sveta našich predkov."
Rudolf Dička sa vo svojej tvorbe venuje rôznym žánrom - kresbe, voľnej maliarskej a sochárskej tvorbe, vytvára aj diela v kombinovanej technike, kde využíva ready made. Jeho výstava Posthuman v v Nitrianskej galérii potrvá do 22. septembra.
Autor pred kompozíciou Hrozí nám totalitná svetovláda?
Jeho autoportrét dopĺňajú váhy, kniha a torzo čiernej lebky (vľavo). FOTO: (ČE)