Článok pokračuje pod video reklamou
Školy bojujú s nedostatkom učebníc. Učitelia sa na hodiny pripravujú vďaka informáciám z internetu. Hoci minister školstva Ján Mikolaj neustále hovorí o trpezlivosti, dodacia doba nových učebníc je stále neznáma.
ZBOROV NAD BYSTRICOU, KRÁSNO NAD KYSUCOU, ČADCA, TURZOVKA. Nové učebnice chýbajú aj v základných školách v kysuckom regióne. V každej z nich učitelia i vedenia škôl zliepajú vyučovací proces vďaka informáciám z internetu, ale aj starým učebniciam.
Využívajú internet, zabrať dostávajú aj kopírky
Hovorkyňa Čadce Silvia Kajanková na margo spomínaného problému uviedla, že školám ešte aj po takmer dvoch mesiacoch od začatia školského roka chýbajú učebnice. A to nielen tohtoročným reformným ročníkom - druhákom a šiestakom, ale aj tým minuloročným, teda prvákom i piatakom. „Oddeleniu kultúry, školstva, mládeže a športu Mestského úradu v Čadci sa ku dnešnému dňu nepodarilo získať informácie o dodaní chýbajúcich učebníc," povedala Kajanková. Pedagógovia čadčianskych škôl podľa jej slov v prípade chýbajúcich učebníc využívajú na výučbu predmetov staré učebnice a internet.
Lepšie na tom nie sú ani v Základnej škole v Krásne nad Kysucou. Hoci učebnice pomaly prichádzajú, stále ich ešte veľa chýba.
„Učebnice pritom u nás chýbajú nielen tohtoročným reformným ročníkom, ale aj tým minuloročným," povedal riaditeľ Základnej školy v Krásne nad Kysucou Vladimír Targoš. Aj tu učitelia využívajú vo vyučovacom procese najmä internet a staré učebnice. Zabrať dostávajú aj kopírky.
„Texty z internetu vytlačíme a rozmnožujeme ich žiakom. Inak sa nedá, hoci je to dosť náročné aj na financie," pokračuje Targoš.
Pomocou sú im interaktívne tabule
V Základnej škole v Zborove nad Bystricou to majú trochu uľahčené. V každej triede druhého stupňa totiž dopĺňajú klasické tabule aj tie interaktívne. Riaditeľ ZŠ v Zborove nad Bystricou Juraj Hlavatý nám prezradil, že interaktívne tabule, ktoré získali vďaka projektu, sú v tomto období pre nich veľkou pomôckou. „Každá z učebníc je aj na internete. Ak sa naše tabule napoja cez počítač, dá sa cez ne naň dostať. A to práve využívajú na hodinách aj naši učitelia," hovorí Hlavatý. Knihy podľa jeho slov postupne prichádzajú. Prváci už majú všetky učebnice, stále sú bez niektorých kníh piataci, šiestaci i druháci.
„Určite to nie je ideálny stav, mali by sme si však uvedomiť, že učebnice sú len jedným z nástrojov vyučovacieho procesu. Dobrý učiteľ sa musí vynájsť v každej situácii," pokračuje Hlavatý. Hoci kopírka v poslednom čase dostala aj u nich poriadne zabrať, dokonca je už aj po oprave, Hlavatý verí, že učebnice čoskoro do škôl prídu. „Učitelia sú nedočkaví, čakajú na učebnice, ale vedia sa zároveň aj prispôsobiť a zariadiť," konštatuje Hlavatý.
Ani nové učebnice nie sú ideálne
Elena Rusňáková zo Školského úradu v Turzovke, pod ktorý patrí osem základných škôl, hovorí, že situácia na každej z nich je rovnaká.
„Jednou vetou by sa dalo povedať, že situácia s učebnicami je až komická, čím mám vlastne na mysli - zúfalá," hovorí Rusňáková. Učebnice podľa nej jednoducho nie sú, a s tým sa nedá nič robiť. „Reformné prvé ročníky sú na tom relatívne dobre - učia sa z nových učebníc," pokračuje.
V druhom ročníku majú podľa slov Rusnákovej zatiaľ len učebnicu vlastivedy. „Piatakom prišla nedávno učebnica slovenského jazyka a kritika na ňu bola požehnaná. Veľa slohu, ťažké témy... V šiestom ročníku zasa majú knihu geografie, v ktorej vôbec nekorešpondujú názvy tématických celkov z učebnými osnovami," vysvetľuje Rusnáková. Na druhej strane chváli učebnicu výtvarnej výchovy pre piaty ročník, ktorá podľa jej slov poníma výtvarnú výchovu zo všetkých oblastí.
Situácia s učebnicami je taká, aká je. Učebnice do škôl prichádzajú pomaly, učitelia sa musia viac angažovať, deti sa učia z prefotených papierov alebo starých učebníc.
Za všetko hovorí názor jedného druháčika: „Nemal náhodou pán minister myslieť na naše učebnice už cez prázdniny?"