ČADCA. Historická lesná úvraťová železnica ja zrejme najväčšou atrakciou Múzea kysuckej dediny v Novej Bystrici - Vychylovke. V budúcoročnej sezóne múzeum plánuje zatraktívniť železnicu o nové hnacie prevádzkové vozidlo. Koncom októbra dostali v múzeu do užívania novú drezinu.
Ide o ľahké koľajové vozidlo na motorový benzínový pohon používaný na prevoz desiatich cestujúcich a vodiča, ktorých v prípade nepriaznivého počasia bude chrániť priehľadná umelohmotná plachta. Pre svoju šetrnosť k trati a ekonomickú výhodnosť slúži aj na jej kontrolu a údržbu. O výrobu dreziny sa postarala česká firma ZAKO Turčín v Březnici, podľa projektu Josefa Němečka, člena Klubu romantikov úzkorozchodnej železnice Oravy a Kysúc.
Tak ako lokomotívy, aj toto malé vozidlo, s rozchodom kolies 760 milimetrov, sa musí podrobiť niekoľkým prehliadkam, aby získalo technický preukaz. Maximálnu rýchlosť, akú môže drezina dosiahnuť je 25 kilometrov za hodinu. Po prepojení kysuckej a oravskej železnice bude drezina prevážať desiatich návštevníkov železničky z Chmúry na Tanečník.
Historická lesná úvraťová železnica je zachovanou a funkčne obnovenou časťou bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnice, ktorá vznikla v roku 1926 spojením lesných železníc vybudovaných v roku 1915 - 1918, kysuckej - z Oščadnice do Chmúry (Nová Bystrica, časť Vychylovka) a oravskej - z Lokce do Erdútky (terajšej Oravskej Lesnej).
Z pôvodnej 110 km dlhej trate zostalo len 8 kilometrov dlhého úseku z Chmúry po Tanečník, v ktorom sa nachádza unikátny úvraťový systém. Počas tohtoročnej sezóny po trati železničky premávali dve parné a jedna dieselhydraulická lokomotíva a previezli takmer tridsaťdvatisíc návštevníkov, čo predstavuje v histórii múzea najvyšší počet. Redakciu kysuce.sme.sk o tom informovala Lenka Jancová z Kysuckého múzea v Čadci.