Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Z mapy Kysúc vymazali záchranku

Ministerstvo zdravotníctva pripravilo sever Slovenska o záchrannú službu. Sanitky to majú k chorým a zraneným ďalej.

Sanitky z celého Slovenska bez licencie na protest parkujú pred parlamentom a ministerstvom zdravotníctva. Pod oknami ministra stojí aj sanitka z Kysuckého Nového Mesta, kde licenciu nezískal nik.Sanitky z celého Slovenska bez licencie na protest parkujú pred parlamentom a ministerstvom zdravotníctva. Pod oknami ministra stojí aj sanitka z Kysuckého Nového Mesta, kde licenciu nezískal nik. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Kysuce sa obávajú, či sa k ľuďom vo vážnom zdravotnom stave stihne včas dostať sanitka. Kým dosiaľ pôsobili v regióne tri záchranky s lekárom a dve so zdravotníkmi, po novom ostane v dvoch kysuckých okresoch so 126-tisíc ľuďmi jediná posádka s lekárom a tri nelekárske.

V okrese Kysucké Nové Mesto už tretí deň nefunguje záchranka vôbec. Zajtra od polnoci príde o lekára aj posádka z Turzovky. Jedinej čadčianskej záchranke s lekárom a trom posádkam bez lekárov tak budú musieť vypomáhať záchranári zo Žiliny.

Licenciu nedostal nikto

K zníženiu počtu záchraniek došlo tým, že doterajšiemu poskytovateľovi záchrannej zdravotnej služby z Kysuckého Nového Mesta vypršala licencia, na jeho miesto však ministerstvo zdravotníctva ani na dvakrát
v súťaži nikoho nevybralo. Tvrdí, že nik z uchádzačov nespĺňal podmienky.

V súťaži bola aj doterajšia záchranka, ktorá mala licenciu doteraz a roky službu poskytovala. Tretie kolo súťaže o licencie bude v januári, vzniknutú dieru na mape Slovenska tak najskôr zaplátajú o niekoľko týždňov. Proces však môže trvať aj mesiace.

san3.jpg

V roku 2007 v meste v unimobunkách uhorelo šesť ľudí. Otázne je, či sa aj pri takýchto prípadoch dokážu sanitky dostať z okolia k nehode včas. FOTO: ČTK

Doterajší poskytovateľ záchrannej zdravotnej služby a šéf kysuckej záchranky Ivo Hybrant tvrdí, že kým dosiaľ bol priemerný dojazd k pacientovi osem a pol minúty, teraz to môže byť aj o dvadsať minúť viac. „Ak bude treba napríklad v Skalitom posádku s lekárom a čadčianska bude na inom výjazde, bude musieť prísť sanitka z takmer 50 kilometrov vzdialenej Žiliny. Ak bude nejaká voľná.“

Sanitky na dojazd k pacientovi limit nemajú. Povinne musia iba vyraziť do minúty od núdzového volania.
Tým, že ministerstvo v súťaži nevybralo nikoho, porušilo podľa Hybranta zákon. Rovnaký názor má aj Asociácia poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby, ktorá už podala trestné oznámenie.

sanitky-web.jpg

„Zákon určuje, že v Kysuckom Novom Meste posádka byť má. Tým, že tam nie je a dojazd sa predlžuje, dochádza k ohrozeniu života pacientov,“ tvrdí predseda asociácie Ján Hencel. „Napríklad pri zástave srdca klesá každú minútu šanca na prežitie o sedem až desať percent, takže desať minút nayše môže znamenať smrť.“

Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že neúspešní uchádzači zbytočne strašia ľudí. „Pred štyrmi rokmi na Slovensku fungovalo 94 bodov záchrannej zdravotnej služby, dnes ich je viac ako 270. Ak jeden bod bude čiastočne neobsadený, nemôže systém kolabovať,“ tvrdí hovorkyňa Zuzana Čižmáriková.

Ministerstvo upokojuje

„Ak sa v regióne vyskytne situácia, že bude treba viacero zásahov naraz, bude operačné stredisko posielať najbližšie vozy,“ vraví hovorkyňa. Záchranári zo Žiliny museli na Kysuciach zasahovať už aj včera.

„V okrese Kysucké Nové Mesto sme zasahovali štyrikrát. Zatiaľ to bolo chvaľabohu bez problémov,“ povedala vedúca lekárka Krajského operačného strediska Záchrannej zdravotnej služby v Žiline Anna Smiešková.
Ministerstvo sľubuje, že nový poskytovateľ záchrannej služby na Kysuciach nastúpi „hneď po skončení tretieho kola súťaže“.

Súťaž odstavila desiatky sanitiek

Zmena záchrannej služby nie vždy znamenala aj zmenu posádky sanitiek. Víťazi preberajú záchranárov a lekárov od neúspešných.

BRATISLAVA. Prevádzkovanie záchraniek je jednou z najlepšie platených služieb v zdravotníctve. Veľký záujem o licencie spôsobili aj paušálne platby zdravotných poisťovní. Pre ambulanciu rýchlej zdravotnej pomoci je to asi 17-tisíc eur mesačne, ak má v sanitke aj lekára, dostane takmer 28-tisíc eur.

Ministerstvo zdravotníctva spustilo koncom leta prerozdeľovanie licencií na záchranky po štyroch rokoch. O 270 miestach rozhoduje v troch kolách komisia zriadená ministerstvom. Výsledky prvý dvoch kôl odstavili viacerých zabehnutých poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby.

san2.jpg

Záchranári za nevyužité sanitky vinia ministra Rašiho a premiéra Fica. FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ

Neúspešní uchádzači kritizujú ministerstvo za pochybné podmienky výberu a za to, že licenciu získali aj firmy, ktoré nespĺňajú základné podmienky. Vyhrali totiž aj uchádzači, ktorí nemajú personál či priestory, ale iba zmluvy o budúcich zmluvách. Niektoré víťazné firmy až po rozhodnutí komisie začali hľadať záchranárov a lekárov cez internetové inzeráty. Spoľahli sa na to, že k nim prejdú zdravotníci od neúspešných uchádzačov o licenciu. Štátna bratislavská záchranka zasa teraz nakupuje 140 sanitiek.

Rovnaké pravidlá na udeľovanie licencií platili už za predchádzajúcej vlády, za ministra Rudolfa Zajaca. Vtedy však išlo o prvé delenie licencií. Tentoraz po rozhodnutí komisie zostali na viacerých miestach Slovenska nevyužité stanice a vybavenie.

Asociácia poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby, ktorá od začiatku kritizuje výberové konanie pre podozrenie z netransparentnosti, požaduje jeho zrušenie. Minister zdravotníctva Richard Raši zo Smeru s tým však nesúhlasí. Diskutovať o zmene pravidiel chce až po uzavetí výberového konania.
vfo
Aj minúta rozhodne o živote

O zásahoch hovorí PETER KOVÁČ, záchranár v posádke bez lekára zo Starej Turej.

Ako často máte prípady, kde ide o každú minútu?
„Pre záchranára ide pri všetkých výjazdoch o každú minútu. Nikdy nevieme, či pacient alebo jeho blízky stav dobre opísal a aké vážne to skutočne je. Ak máme nahlásený pád na bicykli, môže za tým byť krvácanie do mozgu.“

Niekedy je však hneď jasné, že ide o vážny prípad.
„Keď sa dusí malé dieťa, alebo ide o rozsiahlu dopravnú nehodu, dôraz na čas je ešte väčší. Nedá sa však povedať, ako často to býva. Keď som slúžil pred dvoma dňami, mali sme osem výjazdov z toho šesť akútnych vrátane zlyhania srdca. O deň sme mali štyri ľahké prevozy.“

K akým najvážnejším prípadom jazdíte?
„Najvážnejšie sú zranenia, ktoré bezprostredne ohrozujú život, napríklad zlyhanie obehového systému, infarkt, cievne mozgové príhody, ťažké autohavárie. Ak vtedy nie je poskytnutá predlekárska pomoc do piatich minút, človek zväčša nemá šancu na prežitie.“

Stáva sa, že pre iný výjazd musí pacient čakať a minúty potom chýbajú?
„Stáva sa, že nás z výjazdu odvolávajú, ak sa stane niečo vážnejšie. Operačné stredisko musí zhodnotiť, čo je závažnejšie. Ak musíme ísť napríklad tridsať kilometrov, pri vážnom zlyhaní životných funkcií to môže skončiť fatálne.“

Aký je rozdiel v zásahu posádky s lekárom a bez neho?
„Posádka bez lekára má všetko dôležité zdravotnícke vybavenie aj školenia. Ak je stav vážnejší, konzultujeme cez telefón postup s lekárom.“

mp

Vyrážajú z volebnej miestnosti

TRENČIANSKE JASTRABIE, BRATISLAVA. Komplikovane sa skončila súťaž o licencie na záchranky aj v Trenčianskom Jastrabí. Nová firma, ktorá licenciu získala, nemá v obci priestory. Lekár a záchranári preto sídlia v budove obecného úradu v miestnosti, ktorú využívajú na voľby. Upozornila na to televízia Markíza.

Predchádzajúci poskytovateľ záchrannej zdravotnej služby v obci odmietol uvoľniť svoje priestory, pretože do nich investoval vlastné peniaze. Asociácia poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby, ktorá zastupuje aj nespokojných uchádzačov, tvrdí, že záchranka v jedinej miestnosti nespĺňa zákonné podmienky.

juk

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny
  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  3. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  6. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  7. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  8. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 051
  2. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 9 594
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 410
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 323
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 458
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 437
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 024
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny 1 454

Blogy SME

  1. Lórant Kulík: Auto-Moto: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  3. Café Európa: Budúcnosť jadrovej energie v Európe
  4. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  5. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  8. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel!
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 332
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 352
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 781
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 816
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 404
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 927
  7. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 552
  8. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste 2 511
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Výťažok z koncertu poputuje detským onkologickým pacientom a ich rodinám


11m

Dnes už asi nenájdeme na Slovensku študenta, ktorý by nepoznal alebo aspoň nepočul, o tomto európskom vzdelávacom programe. O jeho minulosti, ale hlavne budúcnosti, budeme diskutovať už v stredu 18. mája o 13:00 hod.


21 h
Dopravná nehoda v Rakovej.

Na rovnom úseku cesty v obci Raková narazila do plynovej prípojky.


17 h

Štvrtú živú diskusiu zo štúdia denníka SME v rámci projektu Závislosti inak bude moderovať Šarkan – Peter Novák.


22 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Rumunské šelmy majú na svedomí mnoho úmrtí. Stret s človekom je na dennom poriadku.


15. máj

Cestári začínajú s opravou najzaťaženejšieho úseku na Liptove.


20 h

Na mieste zasahovali aj hasiči.


18 h

Nehoda si vyžiadala ľudský život. Zraneniam podľahol predseda tamojšieho urbariátu.


14 h

Blogy SME

  1. Lórant Kulík: Auto-Moto: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  3. Café Európa: Budúcnosť jadrovej energie v Európe
  4. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  5. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  8. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel!
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 332
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 352
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 781
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 816
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 404
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 927
  7. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 552
  8. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste 2 511
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu