Štvrtok, 21. február, 2019 | Meniny má Eleonóra

Štát dlhoval stavbárom milióny eur, minister ich bol kontrolovať

Železnice dlhovali v septembri po lehote splatnosti 16 miliónov eur za modernizáciu trate do Krásno nad Kysucou.

Železničná stanica v Krásne nad Kysucou. Problémy s platením boli aj za tieto práce.Železničná stanica v Krásne nad Kysucou. Problémy s platením boli aj za tieto práce.(Zdroj: SITA)

Železnice k 30. septembru dlhovali 16,282 mil. eur za modernizáciu trate Žilina - Krásno nad Kysucou. Už by mali byť faktúry preplatené. V máji sa bol na stavbe minister pozrieť a vyjadril nádej, že ju dokončia v predstihu.

BRATISLAVA. Štátom ovládané firmy v pôsobnosti rezortu ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) nezaplatili načas svoje záväzky za vykonané stavebné práce. Zväz stavebných podnikateľov Slovenska sa kvôli tomu sťažoval premiérovi, na list zo 6. októbra však nedostal odpoveď. Národná diaľničná spoločnosť, Slovenská správa ciest a Železnice Slovenskej republiky dlhovali najväčším slovenským stavebným spoločnostiam ku koncu septembra okolo 90 miliónov eur po lehote splatnosti. Železnice dlh už uhradili, ďalšie dve spoločnosti sa pre agentúru SITA nevyjadrili, podľa rezortu dopravy však mali svoje dlhy zaplatiť. „Podľa mojich informácií majú jednotlivé spoločnosti všetky náležitosti vyriešené a nemajú záväzky, ktoré by neboli uhradené," reagoval hovorca ministra dopravy Stanislav Jurikovič.

Na list neodpovedal, zrejme si ho však všimol

Prezident zväzu stavebných podnikateľov Zsolt Lukáč v stredu pre agentúru SITA povedal, že hoci premiér na ich list neodpovedal, predsa mal nejaký účinok. "NDS a ŽSR začali postupne splácať záväzky asi dva až tri týždne po napísaní listu premiérovi," upresnil šéf stavebných podnikateľov. Podľa zväzu ide o zásadný a systémový problém, ktorým by sa mala vláda urýchlene zaoberať.

Riaditeľ Tlačového a informačného odboru Úradu vlády SR Braňo Ondruš pre agentúru SITA uviedol, že predseda vlády neodpovedal ZSPS, lebo list považoval za podnet, poukázanie na problém, ktorý treba urýchlene riešiť. Fico sa preto obrátil v prvom rade na ministra dopravy so žiadosťou o informácie a o preverenie skutkového stavu. Premiér zasiela stavebným podnikateľom písomnú odpoveď po oboznámení sa s problémom. Ten vznikol v súvislosti s tým, že stavebné spoločnosti realizovali pre tri štátne spoločnosti práce na projektoch, ktoré sú spolufinancované zo zdrojov Európskej únie.

"Štátne spoločnosti sa oneskorili s platbami preto, lebo museli splniť náročné administratívne podmienky nielen pre schválenie samotných projektov, ale aj pre schválenie a overenie platieb za realizované stavebné práce. Napriek týmto skutočnostiam vykonal predseda vlády kroky k tomu, aby NDS, SSC a ŽSR urýchlili odstránenie všetkých administratívnych prekážok, ktoré bránili vyplateniu podlžností," vysvetlil Ondruš. Všetky tri spoločnosti cez rezort dopravy informovali premiéra, že v priebehu októbra a novembra sa podarilo administratívne náležitosti týkajúce sa platieb vyriešiť a v súčasnosti už neevidujú žiadne záväzky po lehote splatnosti voči stavebným firmám.

Železnice už vraj všetko vyplatili

Železnice k 30. septembru dlhovali po lehote splatnosti 16,282 mil. eur za modernizáciu trate Žilina - Krásno nad Kysucou, a to zhotoviteľovi stavby Združeniu Žilina - Krásno, pod vedením Doprastavu a stavebnému dozoru - Inžinierske združenie Kysuce. Železnice v tom čase nemali potrebné prostriedky zo zdrojov Európskej únie. "K dnešnému dňu sú všetky faktúry po lehote splatnosti uhradené v plnej výške," informovala agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

„Pevne verím, že v tom skrátenom termíne, v ktorom sme sa zaviazali, teda v lete 2011 túto stavbu ukončíme," povedal Vážny v máji. Na stavbe sa bol osobne pozrieť počas kontrólneho dňa.

Na problém s neplnením záväzkov štátom ovládaných spoločností upozornili premiéra v liste okrem Lukáča aj traja viceprezidenti zväzu a zároveň predstavitelia najväčších stavebných firiem - podpredseda predstavenstva spoločnosti Doprastav, a.s. Bratislava Dušan Mráz, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Váhostavu - SK, a.s. Žilina Ján Kato a predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Inžinierskych stavieb, a.s. Košice Jaroslav Jarábek. Pohľadávky za 90 mil. eur sa týkajú najmä týchto troch spoločností.

"Predovšetkým štát by si mal zabezpečiť dostatočné zdroje na plnenie svojich záväzkov v príslušných lehotách splatnosti tak, aby sa prerušil nešťastný reťazec vzájomného neplnenia si zmluvných povinností, na konci ktorého visí hrozba prepúšťania zamestnancov stavebných firiem v masovom meradle," upozornili premiéra nespokojní stavební podnikatelia.

V čase hospodárskej a finančnej krízy vznikla podľa stavbárov situácia, v ktorej je ohrozené nielen prežitie významných stavebných firiem, ale tiež ich subdodávateľov. Štátom neuhradené záväzky firmy musia prekrývať drahými prevádzkovými úvermi z komerčných bánk, pričom z dôvodu odvádzania dane z pridanej hodnoty sú nútené si požičiavať i na ne. Štát úroky z týchto úverov neprepláca, hoci preukázateľne vznikli kvôli neskorým úhradám záväzkov štátu. "Dôsledky tohto bremena sú čiastočne prenášané na subdodávateľov, na malé a stredné firmy, ktorých možnosti prežitia v takýchto podmienkach sú kritické," upozornil ZSPS.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  8. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  9. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  1. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Štefánka by Pulitzer
  4. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  5. Konferencia - EU support for research
  6. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  7. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  8. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  9. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  10. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 20 917
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 14 713
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 520
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 7 606
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 333
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 5 374
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 607
  8. Štefánka by Pulitzer 4 087
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 846
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 033

Hlavné správy z My Kysuce

Expo kariéra Čadca pomáha žiakom vo výbere povolania takmer dve desaťročia + FOTO

Ak ste žiakom základnej školy alebo rodičom končiaceho deviataka, ktorý sa stále nevie rozhodnúť, kam na strednú školu, prečítajte si náš report z burzy stredných škôl Expo kariéra Čadca 2019.

Expo kariéra Čadca pomáha žiakom vo výbere toho správneho povolania už 19 rokov.

Šéf webu, pre ktorý Kuciak pracoval: Keď sa Jano naučil zrozumiteľne písať, tak ho zavraždili

Jano bol výnimočný, nahradiť sa ho úplne nedá, hovorí šéfredaktor Aktualít.

Peter Bárdy, šéf portálu, pre ktorý pracoval Ján Kuciak.

Práce sa budú týkať aj technologickej časti horelického tunela

Diaľničiari vyhlásili verejnú súťaž, celková odhadovaná hodnota zákazky na štyri roky predstavuje 1,37 milióna € bez DPH.

Služby sa budú robiť v dvoch etapách. Prvá sa týka technologickej časti tunela Horelica.

Kysučan neplatí výživné, hľadá ho polícia

Polícia pátra po 44-ročnom Milanovi Hudákovi z Podvysokej.

Hľadaný muž ma nastúpiť do výkonu trestu.

Horskí záchranári pomáhali bežkárovi

Šesťdesiatjedenročnému zranenému bežkárovi pomohli horskí záchranári.

Zraneného bežkára transportovali s pomocou terénnej štvorkolky.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zlatica Kušnírová: Každý deň vyjde najavo nová špina

Uplynul rok od vraždy Jána Kuciaka a jeho partnerky Martiny Kušnírovej.

V Trenčíne na výročie vraždy Jána a Martiny odhalia pamätník

Organizátori zverejnili podrobný program zajtrajšej spomienky na Jána a Martinu.

Šéf webu, pre ktorý Kuciak pracoval: Keď sa Jano naučil zrozumiteľne písať, tak ho zavraždili

Jano bol výnimočný, nahradiť sa ho úplne nedá, hovorí šéfredaktor Aktualít.

Vybrali SME

Už ste čítali?