Štát dlhoval stavbárom milióny eur, minister ich bol kontrolovať

Železnice dlhovali v septembri po lehote splatnosti 16 miliónov eur za modernizáciu trate do Krásno nad Kysucou.

Železničná stanica v Krásne nad Kysucou. Problémy s platením boli aj za tieto práce.Železničná stanica v Krásne nad Kysucou. Problémy s platením boli aj za tieto práce. (Zdroj: SITA)

Železnice k 30. septembru dlhovali 16,282 mil. eur za modernizáciu trate Žilina - Krásno nad Kysucou. Už by mali byť faktúry preplatené. V máji sa bol na stavbe minister pozrieť a vyjadril nádej, že ju dokončia v predstihu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Štátom ovládané firmy v pôsobnosti rezortu ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) nezaplatili načas svoje záväzky za vykonané stavebné práce. Zväz stavebných podnikateľov Slovenska sa kvôli tomu sťažoval premiérovi, na list zo 6. októbra však nedostal odpoveď. Národná diaľničná spoločnosť, Slovenská správa ciest a Železnice Slovenskej republiky dlhovali najväčším slovenským stavebným spoločnostiam ku koncu septembra okolo 90 miliónov eur po lehote splatnosti. Železnice dlh už uhradili, ďalšie dve spoločnosti sa pre agentúru SITA nevyjadrili, podľa rezortu dopravy však mali svoje dlhy zaplatiť. „Podľa mojich informácií majú jednotlivé spoločnosti všetky náležitosti vyriešené a nemajú záväzky, ktoré by neboli uhradené," reagoval hovorca ministra dopravy Stanislav Jurikovič.

SkryťVypnúť reklamu

Na list neodpovedal, zrejme si ho však všimol

Prezident zväzu stavebných podnikateľov Zsolt Lukáč v stredu pre agentúru SITA povedal, že hoci premiér na ich list neodpovedal, predsa mal nejaký účinok. "NDS a ŽSR začali postupne splácať záväzky asi dva až tri týždne po napísaní listu premiérovi," upresnil šéf stavebných podnikateľov. Podľa zväzu ide o zásadný a systémový problém, ktorým by sa mala vláda urýchlene zaoberať.

Riaditeľ Tlačového a informačného odboru Úradu vlády SR Braňo Ondruš pre agentúru SITA uviedol, že predseda vlády neodpovedal ZSPS, lebo list považoval za podnet, poukázanie na problém, ktorý treba urýchlene riešiť. Fico sa preto obrátil v prvom rade na ministra dopravy so žiadosťou o informácie a o preverenie skutkového stavu. Premiér zasiela stavebným podnikateľom písomnú odpoveď po oboznámení sa s problémom. Ten vznikol v súvislosti s tým, že stavebné spoločnosti realizovali pre tri štátne spoločnosti práce na projektoch, ktoré sú spolufinancované zo zdrojov Európskej únie.

SkryťVypnúť reklamu

"Štátne spoločnosti sa oneskorili s platbami preto, lebo museli splniť náročné administratívne podmienky nielen pre schválenie samotných projektov, ale aj pre schválenie a overenie platieb za realizované stavebné práce. Napriek týmto skutočnostiam vykonal predseda vlády kroky k tomu, aby NDS, SSC a ŽSR urýchlili odstránenie všetkých administratívnych prekážok, ktoré bránili vyplateniu podlžností," vysvetlil Ondruš. Všetky tri spoločnosti cez rezort dopravy informovali premiéra, že v priebehu októbra a novembra sa podarilo administratívne náležitosti týkajúce sa platieb vyriešiť a v súčasnosti už neevidujú žiadne záväzky po lehote splatnosti voči stavebným firmám.

Železnice už vraj všetko vyplatili

Železnice k 30. septembru dlhovali po lehote splatnosti 16,282 mil. eur za modernizáciu trate Žilina - Krásno nad Kysucou, a to zhotoviteľovi stavby Združeniu Žilina - Krásno, pod vedením Doprastavu a stavebnému dozoru - Inžinierske združenie Kysuce. Železnice v tom čase nemali potrebné prostriedky zo zdrojov Európskej únie. "K dnešnému dňu sú všetky faktúry po lehote splatnosti uhradené v plnej výške," informovala agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

SkryťVypnúť reklamu

„Pevne verím, že v tom skrátenom termíne, v ktorom sme sa zaviazali, teda v lete 2011 túto stavbu ukončíme," povedal Vážny v máji. Na stavbe sa bol osobne pozrieť počas kontrólneho dňa.

Na problém s neplnením záväzkov štátom ovládaných spoločností upozornili premiéra v liste okrem Lukáča aj traja viceprezidenti zväzu a zároveň predstavitelia najväčších stavebných firiem - podpredseda predstavenstva spoločnosti Doprastav, a.s. Bratislava Dušan Mráz, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Váhostavu - SK, a.s. Žilina Ján Kato a predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Inžinierskych stavieb, a.s. Košice Jaroslav Jarábek. Pohľadávky za 90 mil. eur sa týkajú najmä týchto troch spoločností.

"Predovšetkým štát by si mal zabezpečiť dostatočné zdroje na plnenie svojich záväzkov v príslušných lehotách splatnosti tak, aby sa prerušil nešťastný reťazec vzájomného neplnenia si zmluvných povinností, na konci ktorého visí hrozba prepúšťania zamestnancov stavebných firiem v masovom meradle," upozornili premiéra nespokojní stavební podnikatelia.

V čase hospodárskej a finančnej krízy vznikla podľa stavbárov situácia, v ktorej je ohrozené nielen prežitie významných stavebných firiem, ale tiež ich subdodávateľov. Štátom neuhradené záväzky firmy musia prekrývať drahými prevádzkovými úvermi z komerčných bánk, pričom z dôvodu odvádzania dane z pridanej hodnoty sú nútené si požičiavať i na ne. Štát úroky z týchto úverov neprepláca, hoci preukázateľne vznikli kvôli neskorým úhradám záväzkov štátu. "Dôsledky tohto bremena sú čiastočne prenášané na subdodávateľov, na malé a stredné firmy, ktorých možnosti prežitia v takýchto podmienkach sú kritické," upozornil ZSPS.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  3. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  3. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  4. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  6. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 124
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 169
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 358
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 2 953
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 771
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 572
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 010
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 1 942
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu