Pri kalamite v roku 2006 sa zrútila v Turzovke autobusová stanica, zostalo z nej len torzo. Mesto chce vybudovať novú. Problémom je, kto bude stavbu financovať.
TURZOVKA. Z turzovskej autobusovej stanice zostalo po kalamite v roku 2006 len torzo. Vedenie mesta chce postaviť novú, no problémom zostávajú financie. „Autobusy neslúžia len pre obyvateľov nášho mesta, ale aj okolitých obcí, ktorí z Turzovky cestujú do iných častí Kysúc, alebo do miest mimo región. Obrátili sme sa na SAD-ku i obce na Horných Kysuciach, aby na stavbu prispeli, no nepochodili sme," vraví primátor mesta Miroslav Rejda.
Zvalilo ju pred štyrmi rokmi
O šťastí mohli hovoriť všetci, ktorí bez ujmy na zdraví skončili po tom, ako sa 3. januára 2006 podvečer zrútila v Turzovke pod náporom snehu asi 40 metrov dlhá kovová konštrukcia autobusovej stanice. Krátko po páde miesto prehľadávali záchranári, pretože istý svedok uviedol, že pod prístreškom zostalo 15 ľudí. Záchranári so psami a policajti prehľadali spadnutú snehovú masu pomocou infrakamier. Pri páde konštrukcie sa našťastie, akurát ľahko zranila 41-ročná žena, ktorú odviezli do nemocnice. Frekvencia ľudí bola nízka aj preto, že boli ešte školské prázdniny a mnohí si predĺžili vianočné sviatky a čerpali si dovolenku. Zrútením strechy vznikla mestu škoda za pol milióna korún. V Turzovke pomáhalo odpratávať mokrý sneh z verejných budov okolo 50 dobrovoľníkov. Tým sa podarilo aj odstrániť sneh zo zničeného autobusového nástupišťa.
Investora už našli
Faktom je, že denne do mesta prichádza 111 autobusov, z čoho 36 je prechádzajúcich liniek, v 75 prípadoch ide o linky vychádzajúce a končiace v Turzovke. Mesačne je to zhruba 3-tisíc autobusov. Mesto ročnej minie na údržbu miestnych komunikácií (okrem zimy) 66 387 eur (2 milióny korún).
„Už dlhší čas sme hľadali investora s dobrým investičným zámerom, ktorý by zahŕňal aj autobusovú stanicu. Našli sme záujemcu, ktorý chce postaviť obchodný reťazec zameraný na textil a je ochotný zaplatiť dve tretiny nákladov na výstavbu stanice " hovorí primátor.
Stavba by mohla vyjsť na 99 581 eur (3 milióny korún), no výška bude závisieť aj od ďalších náležitosti stanice, napríklad od odbočovacích pruhov.
V poslednej etape doriešia grafikon
Mesto robilo vyše päť rokov územný plán, ktorého súčasťou je dopravný generel. V rámci neho vybudujú na Beskydskej ulici tri nadcestné zastávky. Ľudia, ktorí budú prichádzať z Vyšného konca, Predmiera, Makova či Klokočova sa dovezú na nadcestnú zastávku, odkiaľ budú mať bližšie do mesta. Tí, ktorí budú chcieť cestovať ďalej, sa dovezú na stanicu, ktorú chcú postaviť v blízkosti Tesca.
Aj keď sa potom predĺži asi o 150 metrov cesta k železničnej stanici, primátor hovorí, že nejde o tak dlhý úsek, ktorí by sa nedal prejsť peši. Takéto zmeny chcú urobiť s jednoznačným zámerom. Vylúčiť nákladnú a autobusovú dopravu z Jašíkovej ulice a v septembri vylúčiť autobusovú dopravu z centra mesta vôbec. V záverečnej etape chcú doriešiť zladenie grafikonu železničnej a autobusovej dopravy.
Na plánovanú zmenu v doprave je mesto pripravené výstavbou nových parkovacích plôch a rekonštrukciou jestvujúcich parkovacích miest v centre mesta aj na sídlisku Šarky, kde je táto rekonštrukcia spojená s projektom regenerácie sídiel, na ktorú získali 1,3 mil. eur. Primátor hovorí, že najväčší problém je s pozemkami. Gro investičných zámerov by sa malo totiž zrealizovať na pozemkoch, ktoré sú vlastníctvom železníc.