SVRČINOVEC. Starostovia združení v Mikroregióne Triangel na svojom minulotýždňovom stretnutí konštatovali, že diaľnica D3 cez ich obce len tak skoro nepovedie, aj keď v minulosti sa na nej už niektoré práce začali.
„Zaregistrovali sme, že práce, napríklad aj čo sa týka projektových dokumentácií, nenapredujú. Boli sme presvedčení, že termíny, ktoré boli jasne stanovené, kompetentní dodržia," sťažuje si starosta Svrčinovca Juraj Strýček.
Myslí tým aj dohodu medzi ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a ministrom dopravy a morského hospodárstva Poľskej republiky v ktorej sa jasne píše, že zmluvné strany sa zaväzujú zorganizovať takú výstavbu, aby boli vytvorené podmienky pre nákladnú dopravu bez obmedzenia cez cestný hraničný priechod Skalité - Zwardoň. Pre úsek Čadca - Žywiec stanovili termín do konca roku 2011 a úsek Žilina - Čadca do konca roku 2014.
Minister Vážny ich nepotešil
Nespokojní starostovia iniciovali stretnutie s ministrom Ľubomírom Vážnym, s ktorým sa stretli v pondelok 8. februára aj za účasti riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Igora Chomu. „Aj keď sme sa už predtým z médií dozvedeli, že prioritou sú iné diaľničné úseky, chceli sme vedieť, na čom sme", vysvetľuje Strýček. Slová, ktoré počuli od ministra ich príliš nepotešili. Aj keď Vážny o situácii s preťaženými cestami v ich obciach vie, problémom sa stalo rozhodnutie expertov agentúry, ktorá pracuje pri európskej komisii. Tí vraj nie sú presvedčení o tom, že intenzita dopravy je taká, že by bolo nutné stavať diaľnicu. Starostka Skalitého Andrea Šimurdová hovorí, že čo sa týka ich vetvy Skalité - Svrčinovec sú tesne pred vydaním stavebného povolenia.
Tuší, že z diaľnice možno naozaj nič nebude, keďže ako sa dozvedeli, vízie sú, no chýbajú financie. Mali by teda nastúpiť prvotné jednotné rokovania so spomínanou agentúrou, aby sa D3 aspoň pretransformovala na rýchlostnú komunikáciu.
Podľa starostu Strýčka riaditeľ NDS Igor Choma k problému povedal, že zatiaľ nikto ešte definitívne nerozhodol, že diaľnica D3 sa v tomto roku nezačne stavať. Prípravné práce vraj pokračujú, obyvatelia dostali návrh na výkup pozemkov, obce oslovili v súvislosti s výrubom stromov.
Starosta Čierneho Pavol Gomola argumentuje, že Európa potrebuje prepojenie sever - juh najmä z ekonomického hľadiska. S výstavbou diaľničných úsekov sa začalo ešte v roku 1997, je preto potrebné, aby sa úseky dostavali. Prednostne preto treba riešiť komunikáciu Čadca - Svrčinovec - Skalité.
„Treba vidieť priamu súvislosť aj čo sa týka cezhraničnej spolupráce. Ide o tri obce, ktoré ležia na hranici s ČR a PR a majú rozpracované so susedmi rôzne projekty, ktoré už stáli veľa peňazí a úzko súviseli s tým, že diaľnica sa tento rok bude stavať. „Teraz musíme napríklad informovať našich partnerov v ČR a PR o tom, ako to s výstavbou naozaj je. Pracovali sme na projektových dokumentáciách pre vydanie stavebných povolení na prístupové cesty k diaľnici, ktoré nás mali prepojiť a ktoré mali byť po dokončení diaľnice ponechané vo vlastníctve obce," sťažuje si Gomola.
Stavba bez ladu a skladu?
Starostka Šimurdová vraví, že diaľnicu si nevymysleli z jedného dňa na druhý. „Už pred 15 rokmi sa hovorilo o diaľničnom prepojení. V roku 1997 sa začalo s výstavbou. U nás je hotový trojkilometrový úsek, ktorý končí v kopci, máme nedokončené mosty. Určite treba pokračovať, aby to, čo sa už urobilo, malo svoj význam."
Starosta Strýček dodáva, že za 24 hodín prejde cez ich obec 25-tisíc vozidiel, doprava je preťažená, obyvatelia sú z tejto situácie nešťastní. „Mali nádej, že diaľnica sa postaví a ich trápenie skončí. Aj blížiace voľby budú chcieť využiť na to, aby sa do vládneho programu dostala ako priorita dobudovanie diaľnice D3. „Keď to tam bude zakotvené, môžeme apelovať na dodržanie. Doteraz sme sa museli spoliehať len na sľuby a tie ako sme sa presvedčili na vlastnej koži, možno v súčasnosti označiť len za plané," dodáva Strýček.