OCHODNICA. Cestujúci z Ochodnice a Dunajova nebudú mať na túto zimu príjemné spomienky. Po minuloročnej modernizácii trate sú budovy staníc pripravené na prevádzku. Paradoxne, doposiaľ nefungujú, obidve sú zatvorené.
Cestovné lístky predávajú zamestnankyne železníc v unimobunkách. Ľudia hovoria, že je to pod úroveň 21. storočia. Čakajúci na vlak museli prežiť túto zimu vonku aj v 15 stupňových mrazoch. Stáli na perónoch, o dlhých meškaniach vlakov sa nedozvedeli, pretože funkčný nebol ani moderný informačný systém.
Cesty sú zničené, pokryté blatom
Nespokojní sú aj obyvatelia obcí, ktorí žijú v blízkosti zmodernizovanej trate. Problémom sú prístupové cesty, ktoré ťažká technika takmer úplne zničila a v súčasnosti sú navyše zanesené blatom. S otázkou, kedy budú môcť cestujúci v Dunajove a Ochodnici využívať budovy zastávok, sme sa obrátili na Železnice SR.
Zuzana Chalupová z komunikačného odboru nám povedala, že sprevádzkovanie budov je viazané na uzatvorenie príslušných zmlúv medzi Železnicami SR a spoločnosťou SPP - distribúcia. V podstate ide o zapojenie plynových prípojok. „Železnice v predmetnej veci konajú, podpis zmlúv očakávame v priebehu najbližších dní," povedala nám. A ako to bude s úpravou prístupových komunikácií?
Podľa Chalupovej úprava ciest poškodených stavebnou činnosťou, respektíve ich uvedenie do pôvodného stavu, začnú robiť v jarných mesiacoch, k čomu sa zhotoviteľ aj zmluvne zaviazal. „V rámci úprav sa v potrebnom rozsahu komunikácie v obciach Dunajov a Ochodnica opravia," prisľúbila. Napriek problémom má modernizácia aj svoje plusy. Pribudli zmodernizované klimatizované vozne, ktoré vznikli rekonštrukciou starších.
Poschodový Jánošík bude mať domov v žilinskom depe
Začiatkom februára slávnostne „pokrstili" prvú novovyrobenú poschodovú elektrickú jednotku, ktorá by sa mala objaviť v prevádzke niekedy v júni. Táto prvá súprava dostala meno Jánošík a umiestnia ju v žilinskom depe.
V Plzeňskom závode Škoda Transportation už testujú prvú poschodovú jednotku pre Slovensko.
FOTO: LADISLAV KAVECKÝ
Cestujúci na Kysuciach však zažívajú aj ťažké chvíle so železnicami. Veľmi negatívne vnímajú decembrové zavedenie priamych vlakov z poľských Katowic do Žiliny, ktoré sú poznačené neustálym meškaním a nízkou kultúrou a pohodlím cestovania v poľských súpravách.
Poľské vozne sú mierne zastaralé.
FOTO: LADISLAV KAVECKÝ
V tomto roku bude modernizácia trate pokračovať na úseku Kysucké Nové Mesto - Žilina. Práce sa naplno rozbehnú od marca a z toho dôvodu bude od 7. marca do 8. októbra 2010 platiť mimoriadny výlukový cestovný poriadok, keď dôjde k úpravám časov odchodov niektorých vlakov a ďalšie spoje nahradia autobusy v celom úseku Žilina - Čadca.