Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Kysucami sa poplavia lode

Štát chce postaviť cez Kysuce plavebný kanál. Ľudia preto nemôžu stavať domy a možno prídu aj o tie, čo už majú.

Aby si pohľad bežný pre ľudí žijúcich pri Dunaji o niekoľko desiatok rokov mohli dopriať aj obyvatelia Kysúc, bude možno potrebné zbúrať tretinu Kysuckého Nového Mesta.Aby si pohľad bežný pre ľudí žijúcich pri Dunaji o niekoľko desiatok rokov mohli dopriať aj obyvatelia Kysúc, bude možno potrebné zbúrať tretinu Kysuckého Nového Mesta. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PAVOL FUNTÁL)

Štát chce v budúcnosti postaviť cez Kysuce plavebný kanál, pokračovanie Vážskej vodnej cesty. Ľudia preto nemôžu stavať domy a možno prídu aj o tie, čo už majú.

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Asi tretinu najstaršieho mesta na Kysuciach majú zbúrať a postaviť tam plavebný kanál. Uhnúť budú musieť zrejme aj viaceré tamojšie obce.

Nachádzajú sa totiž v plavebnom koridore plánovaného prieplavu, ktorý je súčasťou Vážskej vodnej cesty. Tá by sa napojila cez Česko na Odru.

Navrhnutý kanál podľa primátora Kysuckého Nového Mesta prechádza severnou zastavanou časťou mesta - Hornými Kamencami a pozdĺž rieky Kysuca zasahuje Nábrežnú a Klementisovu ulicu. Výstavba by postihla aj Dunajov, Krásno nad Kysucou a Čadcu, Čierne a Skalité.

Skryť Vypnúť reklamu

O plánoch nikto netušil

O megaprojekte, ktorý by zásadne zmenil tvár Kysúc, sa ľudia dozvedeli len nedávno. Na problém narazil developer, ktorý chcel v meste stavať 600 bytov. Nemôže - pre stavebnú uzáveru, ktorá je na plánovanej trase kanála.

Šokovaný zostal primátor Kysuckého Nového Mesta. „Samozrejme, nikto v meste s takýmto riešením nesúhlasí, ani ja. Zbúranie tretiny mesta je pre nás neprijateľné," hovorí Ján Hartel. Zámer navyše nebol nikdy verejne prerokovaný, čo by si Hartel pamätal. V zastupiteľstve mesta pôsobí už od revolúcie.

Ozývajú sa aj nespokojní ľudia. „Protestujeme, aby bola tretina nášho mesta zbúraná, a tak celé naše mesto zohyzdené, znevážené či okyptené," vyjadril sa spisovateľ Valér Vendrinský. Žiada, aby primátor a poslanci spísali proti plánom petíciu.

Skryť Vypnúť reklamu

Primátor Hartel zvolal stretnutie so zástupcami Vodohospodárskej výstavby, Štátnej plavebnej správy, ministerstva dopravy, Národnej diaľničnej spoločnosti a župy. Teraz čaká na informácie, ktoré si od kompetentných inšitúcií vyžiadal, a podľa toho chce postupovať.

Lepším variantom by bol podľa Hartela kombinovaný spôsob dopravy. Lode by mali konečnú stanicu v Žiline a kontajnery s nákladom by po železnici prepravili k Odre.

Cieľom je napojenie na Balt

Vláda schválila ešte v roku 2000 Európsku dohodu o hlavných vnútrozemských vodných cestách medzinárodného významu, známu ako Dohoda AGN. Podľa nej je Vážska vodná cesta zaradená medzi európske vodné cesty medzinárodného významu s číslom E81.

Po dokončení splavnosti od Komárna po Žilinu by podľa nej nasledovalo ďalšie predĺženie na poľskú Odru cez Českú republiku kanálovým prepojením riek Kysuca a Olša. Tak by bola súčasťou siete európskych vodných ciest v smere Balt - Odra - Váh - Dunaj - Jadran.

Skryť Vypnúť reklamu

„Na úrovni Ministerstva dopravy SR ide o strategické využitie Váhu, teda o víziu, ktorá bola prijatá ešte v roku 2000," vyjadril sa hovorca ministerstva Stanislav Jurikovič.

Plánovali začať v roku 2025

Trasovanie cesty má na starosti ministerstvo životného prostredia. Plán jej dobudovania a prepojenia na rieku Odru je rozdelený na štyri etapy, kde úsek Žilina - Odra tvorí tú poslednú.

„Príprava a začatie výstavby prieplavu Žilina - Odra ako medzinárodnej vodnej cesty E-30 je v zmysle dohody AGN po roku 2025," spresnila Jana Kaplanová z ministerstva životného prostredia.

Termíny z dohody však meškajú už teraz. V súčasnosti pripravuje Vodohospodárska výstavba podľa Aleny Jankovičovej výstavbu Vodného diela Sereď - Hlohovec, ktoré tvorí iba súčasť prvej etapy Vážskej vodnej cesty.
V roku 2003 odhadovali náklady na vybudovanie Vážskej vodnej cesty po hranicu s Českom na 33,435 miliardy korún, čo je viac ako jedna miliarda eur.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 579
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 546
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 061
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 032
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 831
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 11 528
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 529
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 752
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 647
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 605
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Rýchlostnej cesty sa tak skoro vo Svrčinovci nedočkajú

Rozhodnutie ministerstva vraj bude mať negatívny dopad na cestné prepojenie do Českej republiky.

Takto vyzeralo plánované trasovanie R5.

ONLINE DISKUSIA: Môže byť Žilina moderné a životaschopné mesto?

Ako dostať Žilinu na mapu moderných miest? Má krajské mesto priestor na rozširovanie? Aj tieto témy odznejú v LIVE diskusii v utorok 27.októbra o 9. hodine na FB Žilina na Facebooku.

Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Zverencov chce nabádať k väčšiemu pohybu

Nehľadajme cesty ľahšie ale zdravšie.

Dominik Klimek chce inšpirovať ľudí a viesť svojich zverencov k pohybu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na Liptove pribudol v piatok dosiaľ najvyšší počet infikovaných

Situácia sa začína zhoršovať už aj v okrese Ružomberok.

TMR zatvára strediská Jasná a Vysoké Tatry

V prípade priaznivého vývoja situácie na Slovensku by mohli znova otvoriť 6. novembra.

Ľudia stoja v radoch pred odbernými miestami

Odberové miestnosti sa otvorili o ôsmej hodine ráno.

Už ste čítali?