Neďaleko školy v Čadci-Čadečke vedie železničná trať. Lávka, ktorá prechádzala ponad koľajnice, je nefunkčná, viacerí školáci si každý deň krátia cestu prechodom cez koľajisko.
ČADCA. Cez mestskú časť Čadca-U Krasňana prechádza trojkoľajová trať z Čadce do Bohumína. Za koľajami, na križovatke frekventovanej cesty 1/11 (smer Svrčinovec) a cesty do Čadce-Čadečky, stojí základná škola s materskou školou, predajňa potravín, tiež autobusová zastávka. Na to, aby mohli ľudia bezpečne prechádzať na druhú stranu ponad koľajnice, slúžila dlhé roky lávka, ktorá patrí mestu Čadca.
V súčasnosti je v dezolátnom stave, na schodisku chýbajú drevené stupnice a železnú konštrukciu zničila korózia. Správca na ňu umiestnil výstrahu, že je mimo prevádzky.
Keďže sa v tejto časti nachádza aj hlavná vetva kanalizácie, v súčasnosti sa na oboch stranách intenzívne pracuje, pričom robotníci používajú ťažkú techniku. Ľudia z okolia i školopovinné deti používajú skratku - prechádzajú cez trať. Obísť by sa dala aj cez most Podzávoz, ale ten je tiež nebezpečný pre úzky chodník, navyše je to „od ruky".
Aj keď niektoré autobusy zachádzajú ráno ku škole, stalo sa, že na zastávke U Krasňana nezastavili. Rovnako popoludní dva spoje z mesta idú aj po deti, no sami sme sa presvedčili o tom, že tých niekoľko desiatok metrov mnohé radšej prebehnú, ako by mali čakať a ísť „mestskou".
Hmla je nebezpečná
Elektrické rušne idú pomerne nehlučne, hrozí preto, že ich deti nepočujú.
„Najhoršie sa ide cez koľaje na jeseň, keď je hmla. Vodila som dcérku vyše roka do školy a mala som strach, či sa zrazu nevynorí vedľa nás vlak," hovorí ustarostená mama druháčky.
„Už som ju naučila, že sa musí vždy zastaviť a presvedčiť, či niečo nejde. Našťastie, dcéra chodí do školy a domov sama, v hlúčiku detí by skôr hrozilo, že sa zahovoria a nevšimnú si vlak. Ja sama som bola raz tak zamyslená, že som vlak zbadala až vtedy, keď zatrúbil blízko mňa. Naľakane som uskočila," hovorí o svojich nie dobrých skúsenostiach s týmto kritickým miestom mladá žena.
Mnohí rodičia si malých školákov radšej osobne vodia, ale je dosť náročné a nie vždy možné. Netrpezlivo očakávajú, že mesto opraví lávku, tak ako minulý rok v mestskej časti U Ševca. Nebudú potom zažívať každodenný strach o svoje deti.
„Na základe vášho podnetu sme kontaktovali SAD Žilina a.s., aby sme preverili hustotu dopravných spojov, ktoré zachádzajú ku ZŠ Podzávoz. V súčasnom období majú obyvatelia prímestskej časti Milošová možnosť využívať v ranných hodinách 3 autobusové linky, pričom 2 z nich slúžia na dopravu žiakov ku ZŠ Podzávoz. Ide o ranné spoje č.20 (s odchodom 6.55 hod.) z lokality Megoňky a spoj č.2 (tzv. posila o 7.05 hod. ) z lokality U Huľany. V popoludňajšom čase, môžu žiaci využívať rovnako 3 autobusové linky na trase ZŠ Podzávoz -prímestská časť Milošová. Spoj č. 29 (s odchodom 11.25 hod.), č.27(12.25 hod.), č.35(13.25 hod.) V priebehu 9. týždňa(od pondelka do piatku) využilo tieto spoje celkom 96 cestujúcich, pričom kapacita autobusových liniek je 114. Z výsledkov štatistiky SAD Čadca teda vyplýva, že počet autobusových liniek je postačujúci a nie je potrebné, aby boli posilnené," informovala hovorkyňa mesta Silvia Kajanková.
Na oplotenie železnice nepristúpili
Dodala, že mesto ešte v roku 2008 apelovalo na Železnice Slovenskej republiky a zaslalo písomnú žiadosť, v ktorej žiadalo vybudovať oplotenie v časti Podzávoz s cieľom zabrániť prechodu cez železničnú trať. Nakoľko žiadosti mesta nevyhoveli, na spomínanom úseku osadili dopravné značenia Zákaz prechodu, ktoré musia obyvatelia ako aj žiaci rešpektovať a dodržiavať.
„Žiadame preto rodičov, aby v rámci bezpečnosti detí dohliadali na využívanie autobusových spojov ku a od ZŠ Podzávoz a zároveň ich upovedomili o možných dôsledkoch porušenia dopravného značenia, ako aj prechodu cez železničnú trať," apeluje.
Na otázku, kedy dôjde k oprave lávky ponad trať odpovedala, že v minulom roku dalo mesto vypracovať technologické postupy rekonštrukcie lávky a počas druhého polroka intenzívne rokovalo so všetkými zložkami Železníc Slovenskej republiky. V stanovisko z oblastného riaditeľstva ŽSR Trnava sa píše, že súhlasia s podmienkami rekonštrukcie a žiadosť postúpili Generálnemu riaditeľstvu Bratislava, ktoré vydá záverečné rozhodnutie.
V prípade kladného stanoviska sa mesto obráti na Úrad pre reguláciu železničnej dopravy so žiadosťou o povolenie na rekonštrukčné práce na dráhe a v jeho ochrannom pásme. Po získaní súhlasu požiada o vydanie výlukového rozkazu, v ktorom ŽSR finančne vyčíslia výluku železničnej dopravy počas rekonštrukcie. Na základe tohto vyčíslenia vypracujú harmonogram rekonštrukčných prác na spomínanej lávke.