KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Ponúknuť vyše dvom stovkám učiteľov základných a stredných škôl nové metódy vyučovania rôznych predmetov je cieľom trojdňovej konferencie Učíme pre život 2010, ktorá sa včera začala v priestoroch Spojenej školy v Kysuckom Novom Meste.
Riaditeľ konferencie Peter Halák pre TASR uviedol, že program začína prednáškou Ako pripraviť žiakov na život a nie o život. Naše školy sú veľmi orientované na faktografiu. A to sú v podstate pre žiakov nepodstatné vedomosti. Keď si uvedomíme, že učitelia musia pripraviť súčasných žiakov na život v období 2026 až 2069, lebo v tom čase budú v aktívnom veku, tak je naozaj ťažké povedať, čo budú o 30 40 rokov potrebovať. A je zhoda, že to budú schopnosti spolupracovať s kolegami, vedieť riešiť základné problémy a zodpovedne pristupovať k riešeniu problémov, skonštatoval Halák.
Podľa autora prednášky Ako učiť, aby škola pripravila žiakov na život a nie o život Vladimíra Burjana pripravuje škola v istom zmysle žiakov o všeličo. Mnohé školy alebo učitelia pripravia veľa žiakov o zvedavosť, o tvorivosť, o iniciatívu. O sebavedomie, lebo niektorí žiaci sa potom v škole cítia ako menejcenní, keď majú problémy. Namiesto toho, aby ich pripravila na všeličo, čo ich v živote čaká. No a ja v prednáške hovorím odporúčanie školám, čo by mali dať do osnov, aby škola pripravovala žiakov na život, zdôraznil Burjan.
Organizátorom konferencie Učíme pre život 2010 je nezisková organizácia P-MAT. Konferenciu sme začali robiť minulý rok, pretože sme pociťovali potrebu zorganizovať niečo, čoho súčasťou nebudú čisto teoretické prednášky, ale naozaj niečo zaujímavé pre učiteľov. Vtedy veľmi rezonovala školská reforma a hľadali sme niečo, čo by bolo v súlade s reformou a čo by naozaj znamenalo, že škola pripraví žiakov pre život. Preto sme dali aj názov Učíme pre život, povedal riaditeľ P-MAT Juraj Suchánek.
Spojená škola v Kysuckom Novom Meste mala podľa jej riaditeľa Milana Válka vždy snahu byť jedným z lídrov na poli stredoškolského odborného vzdelávania v Žilinskom samosprávnom kraji. Ako jedna z prvých škôl sme mali internet a začali používať interaktívne tabule. Máme však problémy získavať mladých učiteľov s dostatočným odborným vzdelaním. Je to skôr finančná otázka, pretože si ich priamo na vysokých školách odchytávajú firmy a len veľmi mizivé percento odchádza do školstva. Snažíme sa pracovať s tými, ktorých máme. Posielať ich na školenia, aby pochopili a poznali nové moderné metódy, učebné pomôcky a aplikovali to na našich žiakov, dodal Válek.