Streda, 21. apríl, 2021 | Meniny má ErvínKrížovkyKrížovky

Projekt Vážskej vodnej cesty sa vraj robil „od stola"

Aj keď sa predstava, že by cez Kysucké Nové Mesto mali premávať lode, zdá byť utópiou, faktom je, že s výstavbou sa má začať v roku 2025. Potvrdilo to ministerstvo životného prostredia.

Najviac vody je v rieky Kysuca pri povodniach, alebo keď sa topí sneh. V lete v nej určite nie je toľko pre lode.Najviac vody je v rieky Kysuca pri povodniach, alebo keď sa topí sneh. V lete v nej určite nie je toľko pre lode. (Zdroj: WWW.KYSUCE_POCASIE.BLOG)

Aj keď sa predstava, že by cez Kysucké Nové Mesto mali premávať lode, zdá byť utópiou, faktom je, že s výstavbou sa má začať v roku 2025. Potvrdilo nám to ministerstvo životného prostredia, ktoré tvrdí, že plán sa robil v roku 1998 a mesto o ňom vedelo. Neexistujú však o tom žiadne záznamy.

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Vedenie Kysuckého Nového Mesta má hlavu v smútku. V časti Kamence plánovalo postaviť okolo 600 bytov. Firma začala s prípravou projektovej dokumentácie pre územné rozhodnutie. S hrôzou však zistila, že v projektovej dokumentácii pripravovanej diaľnice D3 Žilina - Čadca je v dotknutom území zakreslený plavebný kanál. Ten uhlopriečne pretína územie pre plánovanú výstavbu, a v severnej časti mesta pretína už zastavané územie Kamencov.

Skryť Vypnúť reklamu

Firma sa domnievala, že mesto zatajilo projekt

„Po tomto zistení sa firma obrátila na mesto, keďže mala podozrenie, že sme zatajili túto skutočnosť. Nečudo, veď vynaložili náklady na prípravu projektu, ktorý sa nedá zrealizovať," hovorí primátor mesta Ján Hartel. Tvrdí, že o takomto trasovaní kanála nevedeli. „V našom územnom pláne sa kanál spomína, ale je situovaný v súčasnom koryte rieky Kysuca. Naopak, dotknuté územie je v územnom pláne jednoznačne určené pre bytovú výstavbu a súvisiacu infraštruktúru."

Vlani v apríli zvolali rokovanie zainteresovaných firiem a organizácií, medzi nimi nechýbali zástupcovia ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií. Tí sa vyjadrili, že kanál je súčasťou medzinárodnej dohody a jeho situovanie nemožno obmedziť súčasným korytom Kysuce. Dôvodom pre jeho zakreslenie mimo koryta bolo podľa vyjadrenia zástupcov Národnej diaľničnej spoločnosti stanovisko životného prostredia, ktoré požaduje zachovanie pôvodného koryta rieky, a teda vybudovanie kanála mimo neho z dôvodu ochrany a zachovania biotopov.

Skryť Vypnúť reklamu

Primátor Hartel hovorí, že na stretnutí argumentoval nedostatkom vody na splavnenie rieky, najmä v letných mesiacoch. „Povedali mi, že to vyriešia výstavbou priehrady v Čiernom. Žiadal som vypracovať štúdiu na návratnosť takéhoto diela, kde by okrem nákladov na vybudovanie kanála zhodnotili aj dopady na životné prostredie či náhradu za zbúrané objekty. Len v našom meste by v zakreslenej trase malo dôjsť k zbúraniu časti jestvujúcej bytovej výstavby na Kamencoch, zastaveniu bytovej výstavby, zbúraniu objektov na Nábrežnej a Clementisovej ulice pozdĺž rieky. Výstavba by mala negatívny dopad aj na Dunajov, Krásno nad Kysucou či Čadcu," vysvetľuje primátor.

Argumentuje, že si nepamätá, že by projekt vodnej cesty niekedy prerokovalo mestské zastupiteľstvo, alebo sa k nemu vyjadrila verejnosť. Riaditeľka komunikačného odboru ministerstva životného prostredia Jana Kaplanová, nám na otázku, či existujú dokumenty, ktoré by potvrdzovali, že mesto o týchto plánoch vedelo odpovedala: „Pre územie Žilinského kraja bol vypracovaný a schválený územný plán v roku 1998, ktorého súčasťou je aj spomínaná problematika. Predpokladáme teda, že mesto informované bolo a malo možnosť vyjadriť sa."

Skryť Vypnúť reklamu

Primátor tvrdí, že je to lož

„Požiadal som ministerstvo dopravy o zaslanie kópie dokumentu, podľa ktorých by mesto malo vydať kladné stanovisko k projektu vodnej cesty. V odpovedi uviedlo, že dokumenty k zámeru Vážskej vodnej cesty možno získať v súčasnosti na ministerstve životného prostredia, keďže problematiku vodného hospodárstva naň v polovici roku 2003 delimitovali v celom rozsahu. Obrátil som sa teda tam.

V odpovedi sa okrem iného uvádza: „Vláda SR svojim uznesením č. 469 z 21.6.2000 schválila Koncepciu vodnej dopravy SR, ktorou stanovuje rozhodujúce zámery a ciele v ďalšom budovaní vodných ciest. Príprava a začatie výstavby prieplavu Žilina - Odra ako medzinárodnej vodnej cesty, je v zmysle Európskej dohody o hlavných vnútrozemských vodných cestách medzinárodného významu, plánovaná po roku 2025. Na internetovej stránke Vlády SR sa nachádzajú uznesenia ako aj samotné materiály spolu so stanoviskami, ktoré boli podané v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Stanovisko Mesta Kysucké Nové Mesto sa tam nenachádza," argumentuje Hartel.

Podľa nehouvedené vyjadrenie potvrdzuje, že projekt Vážskej vodnej cesty sa robil „od stola", v centrálnych orgánoch, bez možnosti pripomienkovania tých ktorých sa bytostne dotýka. Bez minimálnej znalosti miestnych pomerov a ich zohľadnenia.

„Inak si neviem vysvetliť, ako môže niekto do tak úzkeho údolia, akým je údolie rieky Kysuca, plánovať vedľa seba diaľnicu, cestu I. triedy, rýchlostnú železnicu a ešte mimo koryta Kysuce plavebný kanál. Pritom absolútne odignorovať jestvujúcu zástavbu, životné podmienky pre ľudí v regióne, či prietokové pomery v rieke Kysuca počas letných mesiacov," čuduje sa primátor.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investovanie sa tento rok oplatí
  2. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  3. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  4. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  5. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  6. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  7. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  8. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  9. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  10. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  1. Snažíte sa o ekologickú domácnosť?
  2. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  3. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  4. Kúpele Sliač sa pripravujú na liečbu post- Covidových pacientov
  5. BILLA rodičom radí, ako deťom pripraviť výživnú desiatu
  6. Investovanie sa tento rok oplatí
  7. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  8. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  9. V COOP Jednote aj počas pandémie vybavíte všetko
  10. DPDgroup zanalyzovala správanie zákazníkov počas pandémie
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 24 495
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 21 194
  3. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 8 849
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 413
  5. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 8 237
  6. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 688
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 7 679
  8. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 610
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 7 562
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 560
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Horskí záchranári poskytli pomoc 48-ročnému mužovi

Pri nehode zasahovali chlapi z Horkej záchrannej služby Kysuce.

29m
Peter Poláček pred banerom, ktorý mali organizátori pripravený už minulý rok.

Odchovanec krasňanskej vzpieračskej školy úspešne reprezentoval Slovensko na Majstrovstvách Európy.

12 h

Počet sobášov klesol, niektoré páry čakajú na uvoľnenie opatrení.

14 h

Zimné usadeniny, posypová soľ aj jarné pele môžu škodiť vášmu autu, varujú odborníci.

16 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Africký mor ošípaných hlásia v Banskobystrickom kraji z Rimavskej Soboty, Veľkého Krtíša, Revúcej, Detvy aj Zvolena.

19. apr

Martin Spano, rodák z Čaky.

16. apr

Polícia auto sprevádzala až do nemocnice.

22 h

Divá zver prichádza k ľudským obydliam kvôli potrave.

17 h

Už ste čítali?