Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Projekt Vážskej vodnej cesty sa vraj robil „od stola"

Aj keď sa predstava, že by cez Kysucké Nové Mesto mali premávať lode, zdá byť utópiou, faktom je, že s výstavbou sa má začať v roku 2025. Potvrdilo to ministerstvo životného prostredia.

Najviac vody je v rieky Kysuca pri povodniach, alebo keď sa topí sneh. V lete v nej určite nie je toľko pre lode.Najviac vody je v rieky Kysuca pri povodniach, alebo keď sa topí sneh. V lete v nej určite nie je toľko pre lode. (Zdroj: WWW.KYSUCE_POCASIE.BLOG)

Aj keď sa predstava, že by cez Kysucké Nové Mesto mali premávať lode, zdá byť utópiou, faktom je, že s výstavbou sa má začať v roku 2025. Potvrdilo nám to ministerstvo životného prostredia, ktoré tvrdí, že plán sa robil v roku 1998 a mesto o ňom vedelo. Neexistujú však o tom žiadne záznamy.

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Vedenie Kysuckého Nového Mesta má hlavu v smútku. V časti Kamence plánovalo postaviť okolo 600 bytov. Firma začala s prípravou projektovej dokumentácie pre územné rozhodnutie. S hrôzou však zistila, že v projektovej dokumentácii pripravovanej diaľnice D3 Žilina - Čadca je v dotknutom území zakreslený plavebný kanál. Ten uhlopriečne pretína územie pre plánovanú výstavbu, a v severnej časti mesta pretína už zastavané územie Kamencov.

Skryť Vypnúť reklamu

Firma sa domnievala, že mesto zatajilo projekt

„Po tomto zistení sa firma obrátila na mesto, keďže mala podozrenie, že sme zatajili túto skutočnosť. Nečudo, veď vynaložili náklady na prípravu projektu, ktorý sa nedá zrealizovať," hovorí primátor mesta Ján Hartel. Tvrdí, že o takomto trasovaní kanála nevedeli. „V našom územnom pláne sa kanál spomína, ale je situovaný v súčasnom koryte rieky Kysuca. Naopak, dotknuté územie je v územnom pláne jednoznačne určené pre bytovú výstavbu a súvisiacu infraštruktúru."

Vlani v apríli zvolali rokovanie zainteresovaných firiem a organizácií, medzi nimi nechýbali zástupcovia ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií. Tí sa vyjadrili, že kanál je súčasťou medzinárodnej dohody a jeho situovanie nemožno obmedziť súčasným korytom Kysuce. Dôvodom pre jeho zakreslenie mimo koryta bolo podľa vyjadrenia zástupcov Národnej diaľničnej spoločnosti stanovisko životného prostredia, ktoré požaduje zachovanie pôvodného koryta rieky, a teda vybudovanie kanála mimo neho z dôvodu ochrany a zachovania biotopov.

Skryť Vypnúť reklamu

Primátor Hartel hovorí, že na stretnutí argumentoval nedostatkom vody na splavnenie rieky, najmä v letných mesiacoch. „Povedali mi, že to vyriešia výstavbou priehrady v Čiernom. Žiadal som vypracovať štúdiu na návratnosť takéhoto diela, kde by okrem nákladov na vybudovanie kanála zhodnotili aj dopady na životné prostredie či náhradu za zbúrané objekty. Len v našom meste by v zakreslenej trase malo dôjsť k zbúraniu časti jestvujúcej bytovej výstavby na Kamencoch, zastaveniu bytovej výstavby, zbúraniu objektov na Nábrežnej a Clementisovej ulice pozdĺž rieky. Výstavba by mala negatívny dopad aj na Dunajov, Krásno nad Kysucou či Čadcu," vysvetľuje primátor.

Argumentuje, že si nepamätá, že by projekt vodnej cesty niekedy prerokovalo mestské zastupiteľstvo, alebo sa k nemu vyjadrila verejnosť. Riaditeľka komunikačného odboru ministerstva životného prostredia Jana Kaplanová, nám na otázku, či existujú dokumenty, ktoré by potvrdzovali, že mesto o týchto plánoch vedelo odpovedala: „Pre územie Žilinského kraja bol vypracovaný a schválený územný plán v roku 1998, ktorého súčasťou je aj spomínaná problematika. Predpokladáme teda, že mesto informované bolo a malo možnosť vyjadriť sa."

Skryť Vypnúť reklamu

Primátor tvrdí, že je to lož

„Požiadal som ministerstvo dopravy o zaslanie kópie dokumentu, podľa ktorých by mesto malo vydať kladné stanovisko k projektu vodnej cesty. V odpovedi uviedlo, že dokumenty k zámeru Vážskej vodnej cesty možno získať v súčasnosti na ministerstve životného prostredia, keďže problematiku vodného hospodárstva naň v polovici roku 2003 delimitovali v celom rozsahu. Obrátil som sa teda tam.

V odpovedi sa okrem iného uvádza: „Vláda SR svojim uznesením č. 469 z 21.6.2000 schválila Koncepciu vodnej dopravy SR, ktorou stanovuje rozhodujúce zámery a ciele v ďalšom budovaní vodných ciest. Príprava a začatie výstavby prieplavu Žilina - Odra ako medzinárodnej vodnej cesty, je v zmysle Európskej dohody o hlavných vnútrozemských vodných cestách medzinárodného významu, plánovaná po roku 2025. Na internetovej stránke Vlády SR sa nachádzajú uznesenia ako aj samotné materiály spolu so stanoviskami, ktoré boli podané v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Stanovisko Mesta Kysucké Nové Mesto sa tam nenachádza," argumentuje Hartel.

Podľa nehouvedené vyjadrenie potvrdzuje, že projekt Vážskej vodnej cesty sa robil „od stola", v centrálnych orgánoch, bez možnosti pripomienkovania tých ktorých sa bytostne dotýka. Bez minimálnej znalosti miestnych pomerov a ich zohľadnenia.

„Inak si neviem vysvetliť, ako môže niekto do tak úzkeho údolia, akým je údolie rieky Kysuca, plánovať vedľa seba diaľnicu, cestu I. triedy, rýchlostnú železnicu a ešte mimo koryta Kysuce plavebný kanál. Pritom absolútne odignorovať jestvujúcu zástavbu, životné podmienky pre ľudí v regióne, či prietokové pomery v rieke Kysuca počas letných mesiacov," čuduje sa primátor.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 733
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 367
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 306
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 089
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 782
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 803
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 396
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 221
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 532
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 513
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Miloš Roman sa začína presadzovať v seniorskom hokeji.
Hľadaný Martin Čapanda.

Slavomír Bodis: "Bývanie je základná ľudská potreba."

Spoločnosť Istrofinal pôsobí na trhu s nehnuteľnosťami už 20 rokov. Vo svojich aktivitách kladie dôraz na trvalú udržateľnosť každého projektu. V súčasnosti ich majú rozpracovaných niekoľko.

Vizualizácia vstupu do Elektrární.

ONLINE DISKUSIA: Môže byť Žilina moderné a životaschopné mesto?

Ako dostať Žilinu na mapu moderných miest? Má krajské mesto priestor na rozširovanie? Aj tieto témy odzneli v utorňajšej diskusii vedenia mesta a významných developerov zo Žiliny.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Virológ Klempa: Najbližšie týždne budú pre nás veľmi ťažké

Boris Klempa tvrdí, že celoplošné testovanie je teoreticky skvelá vec. Treba však brať do úvahy všetky okolnosti či riziká.

Už ste čítali?