Streda, 29. marec, 2023 | Meniny má Miroslav

Projekt Vážskej vodnej cesty sa vraj robil „od stola"

Aj keď sa predstava, že by cez Kysucké Nové Mesto mali premávať lode, zdá byť utópiou, faktom je, že s výstavbou sa má začať v roku 2025. Potvrdilo to ministerstvo životného prostredia.

Najviac vody je v rieky Kysuca pri povodniach, alebo keď sa topí sneh. V lete v nej určite nie je toľko pre lode.Najviac vody je v rieky Kysuca pri povodniach, alebo keď sa topí sneh. V lete v nej určite nie je toľko pre lode. (Zdroj: WWW.KYSUCE_POCASIE.BLOG)

Aj keď sa predstava, že by cez Kysucké Nové Mesto mali premávať lode, zdá byť utópiou, faktom je, že s výstavbou sa má začať v roku 2025. Potvrdilo nám to ministerstvo životného prostredia, ktoré tvrdí, že plán sa robil v roku 1998 a mesto o ňom vedelo. Neexistujú však o tom žiadne záznamy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Vedenie Kysuckého Nového Mesta má hlavu v smútku. V časti Kamence plánovalo postaviť okolo 600 bytov. Firma začala s prípravou projektovej dokumentácie pre územné rozhodnutie. S hrôzou však zistila, že v projektovej dokumentácii pripravovanej diaľnice D3 Žilina - Čadca je v dotknutom území zakreslený plavebný kanál. Ten uhlopriečne pretína územie pre plánovanú výstavbu, a v severnej časti mesta pretína už zastavané územie Kamencov.

SkryťVypnúť reklamu

Firma sa domnievala, že mesto zatajilo projekt

„Po tomto zistení sa firma obrátila na mesto, keďže mala podozrenie, že sme zatajili túto skutočnosť. Nečudo, veď vynaložili náklady na prípravu projektu, ktorý sa nedá zrealizovať," hovorí primátor mesta Ján Hartel. Tvrdí, že o takomto trasovaní kanála nevedeli. „V našom územnom pláne sa kanál spomína, ale je situovaný v súčasnom koryte rieky Kysuca. Naopak, dotknuté územie je v územnom pláne jednoznačne určené pre bytovú výstavbu a súvisiacu infraštruktúru."

Vlani v apríli zvolali rokovanie zainteresovaných firiem a organizácií, medzi nimi nechýbali zástupcovia ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií. Tí sa vyjadrili, že kanál je súčasťou medzinárodnej dohody a jeho situovanie nemožno obmedziť súčasným korytom Kysuce. Dôvodom pre jeho zakreslenie mimo koryta bolo podľa vyjadrenia zástupcov Národnej diaľničnej spoločnosti stanovisko životného prostredia, ktoré požaduje zachovanie pôvodného koryta rieky, a teda vybudovanie kanála mimo neho z dôvodu ochrany a zachovania biotopov.

SkryťVypnúť reklamu

Primátor Hartel hovorí, že na stretnutí argumentoval nedostatkom vody na splavnenie rieky, najmä v letných mesiacoch. „Povedali mi, že to vyriešia výstavbou priehrady v Čiernom. Žiadal som vypracovať štúdiu na návratnosť takéhoto diela, kde by okrem nákladov na vybudovanie kanála zhodnotili aj dopady na životné prostredie či náhradu za zbúrané objekty. Len v našom meste by v zakreslenej trase malo dôjsť k zbúraniu časti jestvujúcej bytovej výstavby na Kamencoch, zastaveniu bytovej výstavby, zbúraniu objektov na Nábrežnej a Clementisovej ulice pozdĺž rieky. Výstavba by mala negatívny dopad aj na Dunajov, Krásno nad Kysucou či Čadcu," vysvetľuje primátor.

Argumentuje, že si nepamätá, že by projekt vodnej cesty niekedy prerokovalo mestské zastupiteľstvo, alebo sa k nemu vyjadrila verejnosť. Riaditeľka komunikačného odboru ministerstva životného prostredia Jana Kaplanová, nám na otázku, či existujú dokumenty, ktoré by potvrdzovali, že mesto o týchto plánoch vedelo odpovedala: „Pre územie Žilinského kraja bol vypracovaný a schválený územný plán v roku 1998, ktorého súčasťou je aj spomínaná problematika. Predpokladáme teda, že mesto informované bolo a malo možnosť vyjadriť sa."

SkryťVypnúť reklamu

Primátor tvrdí, že je to lož

„Požiadal som ministerstvo dopravy o zaslanie kópie dokumentu, podľa ktorých by mesto malo vydať kladné stanovisko k projektu vodnej cesty. V odpovedi uviedlo, že dokumenty k zámeru Vážskej vodnej cesty možno získať v súčasnosti na ministerstve životného prostredia, keďže problematiku vodného hospodárstva naň v polovici roku 2003 delimitovali v celom rozsahu. Obrátil som sa teda tam.

V odpovedi sa okrem iného uvádza: „Vláda SR svojim uznesením č. 469 z 21.6.2000 schválila Koncepciu vodnej dopravy SR, ktorou stanovuje rozhodujúce zámery a ciele v ďalšom budovaní vodných ciest. Príprava a začatie výstavby prieplavu Žilina - Odra ako medzinárodnej vodnej cesty, je v zmysle Európskej dohody o hlavných vnútrozemských vodných cestách medzinárodného významu, plánovaná po roku 2025. Na internetovej stránke Vlády SR sa nachádzajú uznesenia ako aj samotné materiály spolu so stanoviskami, ktoré boli podané v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Stanovisko Mesta Kysucké Nové Mesto sa tam nenachádza," argumentuje Hartel.

Podľa nehouvedené vyjadrenie potvrdzuje, že projekt Vážskej vodnej cesty sa robil „od stola", v centrálnych orgánoch, bez možnosti pripomienkovania tých ktorých sa bytostne dotýka. Bez minimálnej znalosti miestnych pomerov a ich zohľadnenia.

„Inak si neviem vysvetliť, ako môže niekto do tak úzkeho údolia, akým je údolie rieky Kysuca, plánovať vedľa seba diaľnicu, cestu I. triedy, rýchlostnú železnicu a ešte mimo koryta Kysuce plavebný kanál. Pritom absolútne odignorovať jestvujúcu zástavbu, životné podmienky pre ľudí v regióne, či prietokové pomery v rieke Kysuca počas letných mesiacov," čuduje sa primátor.

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  3. Ako sa vás dotknú nasledujúce mesiace? Predpovedajú traja odborníci
  4. Novelizácia druhého piliera: doplatia chudobní na bohatých?
  5. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO?
  6. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  7. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  8. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  1. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO?
  2. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  3. Novelizácia druhého piliera: doplatia chudobní na bohatých?
  4. Ako poraziť vysokú infláciu? Napríklad výnosom 24 % za 3 roky
  5. 8 vecí, na ktoré záhradkári pravidelne zabúdajú
  6. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  7. 7 rýchlych tipov, ako lepšie hospodáriť v domácnosti
  8. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 7 649
  2. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 7 171
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 722
  4. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 3 763
  5. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 2 647
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 587
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 572
  8. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 1 710

Blogy SME

  1. Viera Spišáková: Trapas topánkový
  2. Roland Ondrus: Bolt
  3. Jozef Drahovský: Rýchlejšia výstavby diaľnic
  4. Irena Šimuneková: Náučný chodník obcou Rybník
  5. Vladimír Hatara: Mizme tu páni!
  6. Ľubomír Maretta: Sto krát
  7. Martina Paulenová: Veľké pocity malých detí
  8. Roman Kebísek: Slovenské povstanie r. 1848 trvalo 10 dní, bolo len v okolí Myjavy
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 23 067
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 688
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 7 643
  4. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 6 738
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 388
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 860
  7. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy 2 808
  8. Ján Valchár: Personálne čistky v Rusku (keď oligarchovia zúfajú) 2 619
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Na železničnej stanici v Žiline sa vykoľajil vlak SuperCity Pendolino.

Manažéri českého štátneho dopravcu poukazujú na zlý stav koľajníc a výhybiek.


6 h
Režisér Lukáš Hanulák má na konte množstvo úspešných projektov.

Podľa neho sme sa ako národ z histórie nepoučili.


27. mar
Radôstka v červenom ovládla derby o Bystrickú dolinu.

Radôstka trestala zo štandardiek, na čele je Bytča.


27. mar

Registrácia je grátis, v hre sú lukratívne ceny.


27. mar

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Víchrica, ktorá v nárazoch dosiahla silu orkánu, napáchala obrovské škody.


16 h

Polícia už prípad vyšetruje.


a 1 ďalší 20 h

Policajt mimo službu išiel okolo chlapca a zastavil.


27. mar

Tragický príbeh je obrazom totalitného režimu.


27. mar

Blogy SME

  1. Viera Spišáková: Trapas topánkový
  2. Roland Ondrus: Bolt
  3. Jozef Drahovský: Rýchlejšia výstavby diaľnic
  4. Irena Šimuneková: Náučný chodník obcou Rybník
  5. Vladimír Hatara: Mizme tu páni!
  6. Ľubomír Maretta: Sto krát
  7. Martina Paulenová: Veľké pocity malých detí
  8. Roman Kebísek: Slovenské povstanie r. 1848 trvalo 10 dní, bolo len v okolí Myjavy
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 23 067
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 688
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 7 643
  4. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 6 738
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 388
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 860
  7. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy 2 808
  8. Ján Valchár: Personálne čistky v Rusku (keď oligarchovia zúfajú) 2 619
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu