VYCHYLOVKA. Aj keď sa viacerí podnikatelia v oblasti cestovného ruchu na Slovensku v uplynulom období sťažovali na hospodársku krízu, na lesnej úvraťovej železnici na Kysuciach jej dopady zatiaľ nepocítili. Naopak, historickým vláčikom sa vlani zviezlo rekordných 33 000 ľudí.
Správkyňa železničky v Novej Bystrici-Vychylovke Janka Bérešová pripustila, že časť slovenských rekreantov v snahe ušetriť začala dávať prednosť domácim pred zahraničnými atrakciami.
"Krízu sme zatiaľ nepocítili. Možno to bolo tým, že návštevníci začali využívať miestne zdroje, čiže obyvatelia Slovenska už tak necestujú do zahraničia. Takto nám možno tá kríza aj v niečom pomohla," povedala ČTK Bérešová.
Aj v tejto turistickej sezóne, ktorá trvá od mája do novembra, sa podľa nej chystajú odviezť obdobný počet záujemcov ako v minulom roku. V predošlých sezónach železnica pritiahla od 22 000 do 32 000 návštevníkov.
Jazda výletným vláčikom s parnou alebo dieselovou lokomotívou lákala okrem Slovákov predovšetkým českých a poľských turistov. "Poliakov trocha ubudlo, bolo to spôsobené asi kurzom eura a zlotého," poznamenala Bérešová.
Približne polhodinovú jazdu výletnými vagónmi si môžu záujemcovia vychutnať počas celého týždňa, cez pracovné dni premáva naftový rušeň a v sobotu a nedeľu zasa parná lokomotíva.
Železnica, ktorá pôvodne slúžila na zvážanie dreva, začala fungovať pred viac než 80 rokmi. Hlavná trať mala dĺžku 61 kilometrov, s odbočkami merala až 110 kilometrov. Železnica, ktorá spájala kysucký región s Oravou, slúžila do roku 1971. Neskôr sa jej časť stala atrakciou pre turistov, úvraťový systém patrí medzi európske unikáty.