Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

V Rakovej by mali postaviť lodné zdvíhadlo

Členovia Združenia miest a obcí Dolných Kysúc podporili stanovisko Kysuckého Nového Mesta, v ktorom predstavitelia mesta žiadajú upraviť projekt plánovanej Vážskej vodnej cesty.

Budú sa po rieke Kysuca skutočne raz plaviť lode?Budú sa po rieke Kysuca skutočne raz plaviť lode? (Zdroj: RAKOVA.SK)

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. O tom, že plánovaná Vážska vodná cesta, s ktorej budovaním by sa malo začať v roku 2025, už teraz vážne zasahuje do života mesta svedčí fakt, že v Kysuckom Novom Meste nemožno začať s plánovanou bytovou výstavbou. V budúcnosti malo v časti Kamence vyrásť 600 bytov, no projekt vodnej cesty to nedovoľuje. Pre jej zle naplánované trasovanie by mali dokonca zbúrať tretinu mesta.

Aj keď sa predstava, že by cez Kysucké Nové Mesto mali premávať lode, zdá byť nereálna, faktom je, že s výstavbou sa má skutočne začať v roku 2025. Potvrdilo nám to ministerstvo životného prostredia, ktoré argumentuje, že plán sa robil v roku 1998 a mesto o ňom vedelo. Neexistujú však o tom žiadne záznamy.
„Naša posledná korešpondencia s ministerstvom dopravy a ministerstvom životného prostredia nám potvrdila, že stanovisko nášho mesta sa nenachádza medzi materiálmi o pripomienkovom konaní. O súčasnom umiestnení vodnej cesty cez zastavané územie a územie ktoré je určené územným plánom mesta na bytovú a inú výstavbu, sa teda rozhodlo bez nás," hovorí primátor Kysuckého Nového Mesta Ján Hartel.

Skryť Vypnúť reklamu

Chcú zabrániť nezmyselným škodám

V súčasnosti prebieha pripomienkové konanie k aktualizácii strategického dokumentu Koncepcia územného rozvoja Slovenska 2001. Predstavitelia mesta vo svojich pripomienkach chcú z projektu vypustiť tie odseky, ktoré vážne narúšajú ich územný plán mesta. „V prípade nevypovedateľného záväzku vyplývajúceho z medzinárodných dohôd, žiadame z dôvodu minimalizácie dopadov na životné podmienky obyvateľov, aby sa kanál viedol v koryte rieky tak, ako to je zachytené v platnom územnom pláne mesta. To umožní využitie územia na plánovanú výstavbu v zmysle platného územného plánu a zabráni nezmyselným škodám spôsobeným búraním a následnej náhradnej výstavbe zbúraných objektov," dodáva Hartel.

Lodné zdvíhadlo aj v Rakovej

Z projektu vodnej cesty vyplýva, že prepojenie Váhu a Odry v úseku Žilina - Bjohumín sa dosiahne vybudovaním viacerých stavieb na tokoch spájaných riek a ich prítokoch. K týmto stavbám bude patriť plavebná komora Budatín, prieplav Budatín - Rudinka, plavebná komora v Rudinke, prieplav Rudinka - Kysucké Nové Mesto, plavebná komora v Kysuckom Novom Meste, prieplav Kysucké Nové Mesto - Kysucký Lieskovec, plavebná komora Kysucký Lieskovec, prieplav Kysucký Lieskovec - Krásno, plavebná komora Krásno, prieplav Krásno - Čadca, plavebná komora Čadca, prieplav Čadca - Raková, lodné zdvíhadlo Raková, prieplav Raková - Dejúvky, lodné zdvíhadlo Dejúvky a plavebný tunel Jablunkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Plánujú lode s nosnosťou 1600 ton

Na tieto stavby nadväzuje ďalších 16 stavieb (prieplavy, plavebné komory a lodné zdvíhadlo) na území Česka a 9 stavieb na území Poľska, ktorými sa dosiahne prepojenie Vážskej vodnej cesty na Oderskú vodenú cestu. Z projektu ďalej vyplýva, že minimálna podjazdná výška mostov bude 5,25 metra, rozmery plavebných komôr 12 x 110 m, čo vytvorí podmienky, že prieplavom budú môcť plávať lode o nosnosti 1600 - 1800 ton s ponorom 2,5 m , maximálnej šírke 11,4 metra a dĺžke 107 metrov.

Predstavitelia Kysuckého Nového Mesta, ale aj ďalších obcí, ktorých sa projekt Vážskej vodnej cesty bytostne dotýka sú však presvedčení o tom, že sa robil „od stola", v centrálnych orgánoch, bez možnosti pripomienkovania tých ktorých sa bytostne dotýka. Bez minimálnej znalosti miestnych pomerov a ich zohľadnenia.
„Inak si neviem vysvetliť, ako môže niekto do tak úzkeho údolia, akým je údolie rieky Kysuca, plánovať vedľa seba diaľnicu, cestu I. triedy, rýchlostnú železnicu a ešte mimo koryta Kysuce plavebný kanál. Pritom absolútne odignorovať jestvujúcu zástavbu, životné podmienky pre ľudí v regióne, či prietokové pomery v rieke Kysuca počas letných mesiacov," argumentuje primátor Hartel.

Skryť Vypnúť reklamu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 230
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 457
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 424
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 166
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 073
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 609
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 363
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 603
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 352
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 290
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

Milan Králik, starosta Kysuckého Lieskovca.

Stanica v Čadci musí čakať na pokračovanie modernizácie trate

Zatiaľ sa komplexná rekonštrukcia čadčianskej železničnej stanice nedokončila. Železnice SR (ŽSR) pritom tak pôvodne plánovali urobiť do konca decembra tohto roka.

Čadčianska železničná stanica čaká na rekonštrukciu. Kedy sa jej dočká je zatiaľ otázne.
VÝNIMOČNÍ

Do Slovana prestúpil za lopty, zarábal ako robotník

Kysučan je historicky najúspešnejším hráčom belasých.

Ladislav Pecko (vľavo) skóruje v drese Slovana Bratislava.
20 ROKOV MY

Ako Kysučan vybudoval pamätník Beňovskému na Madagaskare

Podarilo sa mu uskutočniť svoj sen. Všetko začalo ešte v detstve pri sledovaní seriálu Vivat Beňovský, v ktorom ako chlapec obdivoval úspechy slávneho cestovateľa.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Primátor Hattas: Situácia je v Nitre veľmi kritická, chýbajú lekári

V pätnástich dedinách budú testovať len jeden deň.

Už ste čítali?