V Rakovej by mali postaviť lodné zdvíhadlo

Členovia Združenia miest a obcí Dolných Kysúc podporili stanovisko Kysuckého Nového Mesta, v ktorom predstavitelia mesta žiadajú upraviť projekt plánovanej Vážskej vodnej cesty.

Budú sa po rieke Kysuca skutočne raz plaviť lode?Budú sa po rieke Kysuca skutočne raz plaviť lode? (Zdroj: RAKOVA.SK)

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. O tom, že plánovaná Vážska vodná cesta, s ktorej budovaním by sa malo začať v roku 2025, už teraz vážne zasahuje do života mesta svedčí fakt, že v Kysuckom Novom Meste nemožno začať s plánovanou bytovou výstavbou. V budúcnosti malo v časti Kamence vyrásť 600 bytov, no projekt vodnej cesty to nedovoľuje. Pre jej zle naplánované trasovanie by mali dokonca zbúrať tretinu mesta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj keď sa predstava, že by cez Kysucké Nové Mesto mali premávať lode, zdá byť nereálna, faktom je, že s výstavbou sa má skutočne začať v roku 2025. Potvrdilo nám to ministerstvo životného prostredia, ktoré argumentuje, že plán sa robil v roku 1998 a mesto o ňom vedelo. Neexistujú však o tom žiadne záznamy.
„Naša posledná korešpondencia s ministerstvom dopravy a ministerstvom životného prostredia nám potvrdila, že stanovisko nášho mesta sa nenachádza medzi materiálmi o pripomienkovom konaní. O súčasnom umiestnení vodnej cesty cez zastavané územie a územie ktoré je určené územným plánom mesta na bytovú a inú výstavbu, sa teda rozhodlo bez nás," hovorí primátor Kysuckého Nového Mesta Ján Hartel.

SkryťVypnúť reklamu

Chcú zabrániť nezmyselným škodám

V súčasnosti prebieha pripomienkové konanie k aktualizácii strategického dokumentu Koncepcia územného rozvoja Slovenska 2001. Predstavitelia mesta vo svojich pripomienkach chcú z projektu vypustiť tie odseky, ktoré vážne narúšajú ich územný plán mesta. „V prípade nevypovedateľného záväzku vyplývajúceho z medzinárodných dohôd, žiadame z dôvodu minimalizácie dopadov na životné podmienky obyvateľov, aby sa kanál viedol v koryte rieky tak, ako to je zachytené v platnom územnom pláne mesta. To umožní využitie územia na plánovanú výstavbu v zmysle platného územného plánu a zabráni nezmyselným škodám spôsobeným búraním a následnej náhradnej výstavbe zbúraných objektov," dodáva Hartel.

Lodné zdvíhadlo aj v Rakovej

Z projektu vodnej cesty vyplýva, že prepojenie Váhu a Odry v úseku Žilina - Bjohumín sa dosiahne vybudovaním viacerých stavieb na tokoch spájaných riek a ich prítokoch. K týmto stavbám bude patriť plavebná komora Budatín, prieplav Budatín - Rudinka, plavebná komora v Rudinke, prieplav Rudinka - Kysucké Nové Mesto, plavebná komora v Kysuckom Novom Meste, prieplav Kysucké Nové Mesto - Kysucký Lieskovec, plavebná komora Kysucký Lieskovec, prieplav Kysucký Lieskovec - Krásno, plavebná komora Krásno, prieplav Krásno - Čadca, plavebná komora Čadca, prieplav Čadca - Raková, lodné zdvíhadlo Raková, prieplav Raková - Dejúvky, lodné zdvíhadlo Dejúvky a plavebný tunel Jablunkov.

SkryťVypnúť reklamu

Plánujú lode s nosnosťou 1600 ton

Na tieto stavby nadväzuje ďalších 16 stavieb (prieplavy, plavebné komory a lodné zdvíhadlo) na území Česka a 9 stavieb na území Poľska, ktorými sa dosiahne prepojenie Vážskej vodnej cesty na Oderskú vodenú cestu. Z projektu ďalej vyplýva, že minimálna podjazdná výška mostov bude 5,25 metra, rozmery plavebných komôr 12 x 110 m, čo vytvorí podmienky, že prieplavom budú môcť plávať lode o nosnosti 1600 - 1800 ton s ponorom 2,5 m , maximálnej šírke 11,4 metra a dĺžke 107 metrov.

Predstavitelia Kysuckého Nového Mesta, ale aj ďalších obcí, ktorých sa projekt Vážskej vodnej cesty bytostne dotýka sú však presvedčení o tom, že sa robil „od stola", v centrálnych orgánoch, bez možnosti pripomienkovania tých ktorých sa bytostne dotýka. Bez minimálnej znalosti miestnych pomerov a ich zohľadnenia.
„Inak si neviem vysvetliť, ako môže niekto do tak úzkeho údolia, akým je údolie rieky Kysuca, plánovať vedľa seba diaľnicu, cestu I. triedy, rýchlostnú železnicu a ešte mimo koryta Kysuce plavebný kanál. Pritom absolútne odignorovať jestvujúcu zástavbu, životné podmienky pre ľudí v regióne, či prietokové pomery v rieke Kysuca počas letných mesiacov," argumentuje primátor Hartel.

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 269
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 5 490
  3. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 5 185
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 876
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 3 802
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 654
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 610
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 506
  1. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  4. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  5. Jozef Pivarník: Nenechajte sa oklamať! Ponziho schéma stále žije a číha na vaše úspory
  6. Nika Göthová: "Všetko, všade, naraz" nie je multiverzum od Marvel. Našťastie.
  7. Vladimír Bojničan: Konzervatívna postfaktická schizofrénia v priamom prenose
  8. Ladislav Boršoš: Konkláve v STVR…
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 597
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 772
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 466
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 085
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 507
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 884
  7. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 6 258
  8. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 165
  1. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  2. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  3. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  4. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  5. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  6. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  7. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  8. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

V Lodne spozorovali medvedicu s mladými.

Pribudli nové varovania pred medveďmi.


Keď sa povie skákací hrad, väčšina z nás si spomenie na detský smiech, nekonečné vyskakovanie a farebný svet radosti.


Beh s Vlkmi 2024.

Beh s Vlkmi na Trojmedzí odštartuje 24. mája.


Vlak STADLER KISS Železničnej spoločnosti Slovensko

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa najväčšiu modernizáciu vlakov za posledné desaťročia. Do svojho vozidlového parku v najbližších rokoch investuje viac ako miliardu eur.


  1. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  4. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  5. Jozef Pivarník: Nenechajte sa oklamať! Ponziho schéma stále žije a číha na vaše úspory
  6. Nika Göthová: "Všetko, všade, naraz" nie je multiverzum od Marvel. Našťastie.
  7. Vladimír Bojničan: Konzervatívna postfaktická schizofrénia v priamom prenose
  8. Ladislav Boršoš: Konkláve v STVR…
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 597
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 772
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 466
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 085
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 507
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 884
  7. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 6 258
  8. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 165
  1. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  2. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  3. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  4. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  5. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  6. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  7. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  8. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu