KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. O tom, že plánovaná Vážska vodná cesta, s ktorej budovaním by sa malo začať v roku 2025, už teraz vážne zasahuje do života mesta svedčí fakt, že v Kysuckom Novom Meste nemožno začať s plánovanou bytovou výstavbou. V budúcnosti malo v časti Kamence vyrásť 600 bytov, no projekt vodnej cesty to nedovoľuje. Pre jej zle naplánované trasovanie by mali dokonca zbúrať tretinu mesta.
Aj keď sa predstava, že by cez Kysucké Nové Mesto mali premávať lode, zdá byť nereálna, faktom je, že s výstavbou sa má skutočne začať v roku 2025. Potvrdilo nám to ministerstvo životného prostredia, ktoré argumentuje, že plán sa robil v roku 1998 a mesto o ňom vedelo. Neexistujú však o tom žiadne záznamy.
„Naša posledná korešpondencia s ministerstvom dopravy a ministerstvom životného prostredia nám potvrdila, že stanovisko nášho mesta sa nenachádza medzi materiálmi o pripomienkovom konaní. O súčasnom umiestnení vodnej cesty cez zastavané územie a územie ktoré je určené územným plánom mesta na bytovú a inú výstavbu, sa teda rozhodlo bez nás," hovorí primátor Kysuckého Nového Mesta Ján Hartel.
Chcú zabrániť nezmyselným škodám
V súčasnosti prebieha pripomienkové konanie k aktualizácii strategického dokumentu Koncepcia územného rozvoja Slovenska 2001. Predstavitelia mesta vo svojich pripomienkach chcú z projektu vypustiť tie odseky, ktoré vážne narúšajú ich územný plán mesta. „V prípade nevypovedateľného záväzku vyplývajúceho z medzinárodných dohôd, žiadame z dôvodu minimalizácie dopadov na životné podmienky obyvateľov, aby sa kanál viedol v koryte rieky tak, ako to je zachytené v platnom územnom pláne mesta. To umožní využitie územia na plánovanú výstavbu v zmysle platného územného plánu a zabráni nezmyselným škodám spôsobeným búraním a následnej náhradnej výstavbe zbúraných objektov," dodáva Hartel.
Lodné zdvíhadlo aj v Rakovej
Z projektu vodnej cesty vyplýva, že prepojenie Váhu a Odry v úseku Žilina - Bjohumín sa dosiahne vybudovaním viacerých stavieb na tokoch spájaných riek a ich prítokoch. K týmto stavbám bude patriť plavebná komora Budatín, prieplav Budatín - Rudinka, plavebná komora v Rudinke, prieplav Rudinka - Kysucké Nové Mesto, plavebná komora v Kysuckom Novom Meste, prieplav Kysucké Nové Mesto - Kysucký Lieskovec, plavebná komora Kysucký Lieskovec, prieplav Kysucký Lieskovec - Krásno, plavebná komora Krásno, prieplav Krásno - Čadca, plavebná komora Čadca, prieplav Čadca - Raková, lodné zdvíhadlo Raková, prieplav Raková - Dejúvky, lodné zdvíhadlo Dejúvky a plavebný tunel Jablunkov.
Plánujú lode s nosnosťou 1600 ton
Na tieto stavby nadväzuje ďalších 16 stavieb (prieplavy, plavebné komory a lodné zdvíhadlo) na území Česka a 9 stavieb na území Poľska, ktorými sa dosiahne prepojenie Vážskej vodnej cesty na Oderskú vodenú cestu. Z projektu ďalej vyplýva, že minimálna podjazdná výška mostov bude 5,25 metra, rozmery plavebných komôr 12 x 110 m, čo vytvorí podmienky, že prieplavom budú môcť plávať lode o nosnosti 1600 - 1800 ton s ponorom 2,5 m , maximálnej šírke 11,4 metra a dĺžke 107 metrov.
Predstavitelia Kysuckého Nového Mesta, ale aj ďalších obcí, ktorých sa projekt Vážskej vodnej cesty bytostne dotýka sú však presvedčení o tom, že sa robil „od stola", v centrálnych orgánoch, bez možnosti pripomienkovania tých ktorých sa bytostne dotýka. Bez minimálnej znalosti miestnych pomerov a ich zohľadnenia.
„Inak si neviem vysvetliť, ako môže niekto do tak úzkeho údolia, akým je údolie rieky Kysuca, plánovať vedľa seba diaľnicu, cestu I. triedy, rýchlostnú železnicu a ešte mimo koryta Kysuce plavebný kanál. Pritom absolútne odignorovať jestvujúcu zástavbu, životné podmienky pre ľudí v regióne, či prietokové pomery v rieke Kysuca počas letných mesiacov," argumentuje primátor Hartel.