KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. O tom, že plánovaná Vážska vodná cesta, s ktorej budovaním by sa malo začať v roku 2025, už teraz vážne zasahuje do života mesta, svedčí fakt, že v Kysuckom Novom Meste nemožno začať s plánovanou bytovou výstavbou. V budúcnosti malo v časti Kamence vyrásť 600 bytov, no projekt vodnej cesty to nedovoľuje. Pre jej zle naplánované trasovanie by mali dokonca zbúrať tretinu mesta.
Aj keď sa predstava, že by cez Kysucké Nové Mesto mali premávať lode, zdá byť nereálna, faktom je, že s výstavbou sa má skutočne začať v roku 2025. Potvrdilo nám to predčasom bývalé ministerstvo životného prostredia, ktoré argumentovalo, že plán sa robil v roku 1998 a mesto o ňom vedelo. Neexistujú však o tom žiadne záznamy.
„O súčasnom umiestnení vodnej cesty cez zastavané územie a územie ktoré je určené územným plánom mesta na bytovú a inú výstavbu, sa rozhodlo bez nás," stojí si za svojím primátor Kysuckého Nového Mesta Ján Hartel.
S požiadavkami neuspeli
V minulých dňoch prebiehalo pripomienkové konanie k aktualizácii strategického dokumentu Koncepcia územného rozvoja Slovenska 2001.
„Mesto bohužiaľ nedosiahlo žiadny pokrok v doterajšom stanovisku štátnej správy. Na pripomienkovanie bola k dispozícii koncepcia územného rozvoja Slovenska 2001. Jej súčasťou sú aj navrhované dopravné koridory. Žiadali sme prehodnotiť a upraviť prijaté dokumenty k vodnej doprave," povedal primátor.
Napríklad, zo zámeru Vážskej vodnej cesty žiada vypustiť IV. etapu (nesplavný úsek Žilina - Odra), Odru a Váh využívať len v úsekoch s dostatkom vody pre plavbu. "Na prepravu tovaru medzi Váhom a Odrou sme požadovali využívať železničnú dopravu. V prípade nevypovedateľného záväzku vyplývajúceho z medzinárodných dohôd, sme žiadali z dôvodu minimalizácie dopadov na životné podmienky obyvateľov, aby sa kanál viedol v koryte rieky tak, ako je to zachytené v platnom územnom pláne mesta," povedal Hartel. To by podľa neho umožnilo využitie územia na plánovanú výstavbu.
"Tiež by sa zabránilo nezmyselným škodám spôsobeným búraním a následne budovaním náhradnej výstavby zbúraných objektov. Odpoveďou ministerstva výstavby bolo, že naša pripomienka sa neakceptuje. Vážska vodná cesta je súčasťou európskej dohody o hlavných vnútrozemských vodných cestách medzinárodného významu, ktorú nemôže KURZ 2001 meniť. Skutočné vedenie a trasovanie vodnej cesty územím je predmetom nižších plánovacích stupňov," sťažuje si primátor.
Lodné zdvíhadlo aj v Rakovej
Z projektu vodnej cesty vyplýva, že prepojenie Váhu a Odry v úseku Žilina - Bohumín sa dosiahne vybudovaním viacerých stavieb na tokoch spájaných riek a ich prítokoch.
K týmto stavbám bude patriť plavebná komora Budatín, prieplav Budatín - Rudinka, plavebná komora v Rudinke, prieplav Rudinka - Kysucké Nové Mesto, plavebná komora v Kysuckom Novom Meste, prieplav Kysucké Nové Mesto - Kysucký Lieskovec, plavebná komora Kysucký Lieskovec, prieplav Kysucký Lieskovec - Krásno, plavebná komora Krásno, prieplav Krásno - Čadca, plavebná komora Čadca, prieplav Čadca - Raková, lodné zdvíhadlo Raková, prieplav Raková - Dejúvky, lodné zdvíhadlo Dejúvky a plavebný tunel Jablunkov.
Plánujú lode s nosnosťou 1600 ton
Na tieto stavby nadväzuje ďalších 16 stavieb (prieplavy, plavebné komory a lodné zdvíhadlo) na území Česka a 9 stavieb na území Poľska, ktorými sa dosiahne prepojenie Vážskej vodnej cesty na Oderskú vodenú cestu. Z projektu ďalej vyplýva, že minimálna podjazdná výška mostov bude 5,25 metra, rozmery plavebných komôr 12 x 110 m, čo vytvorí podmienky, že prieplavom budú môcť plávať lode o nosnosti 1600 - 1800 ton s ponorom 2,5 m , maximálnej šírke 11,4 metra a dĺžke 107 metrov.
Predstavitelia Kysuckého Nového Mesta, ale aj ďalších obcí, ktorých sa projekt Vážskej vodnej cesty bytostne dotýka sú však presvedčení o tom, že sa robil „od stola", v centrálnych orgánoch, bez možnosti pripomienkovania tých ktorých sa bytostne dotýka. Bez minimálnej znalosti miestnych pomerov a ich zohľadnenia.
„Inak si neviem vysvetliť, ako môže niekto do tak úzkeho údolia, akým je údolie rieky Kysuca, plánovať vedľa seba diaľnicu, cestu I. triedy, rýchlostnú železnicu a ešte mimo koryta Kysuce plavebný kanál. Pritom absolútne odignorovať jestvujúcu zástavbu, životné podmienky pre ľudí v regióne, či prietokové pomery v rieke Kysuca počas letných mesiacov," argumentuje primátor Hartel.