Piatok, 24. marec, 2023 | Meniny má Gabriel

Úpravy v projekte splavnenia Kysúc robiť nebudú

Predstavitelia Kysuckého Nového Mesta žiadali upraviť projekt plánovanej Vážskej vodnej cesty. Ten im totiž ochromil plánovú bytovú výstavbu a ďalšie projekty v meste. Neuspeli.

Lodná doprava by mala byť po roku 2025 aktuálna aj na Kysuciach.Lodná doprava by mala byť po roku 2025 aktuálna aj na Kysuciach. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - BLOG.SME.SK)

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. O tom, že plánovaná Vážska vodná cesta, s ktorej budovaním by sa malo začať v roku 2025, už teraz vážne zasahuje do života mesta, svedčí fakt, že v Kysuckom Novom Meste nemožno začať s plánovanou bytovou výstavbou. V budúcnosti malo v časti Kamence vyrásť 600 bytov, no projekt vodnej cesty to nedovoľuje. Pre jej zle naplánované trasovanie by mali dokonca zbúrať tretinu mesta.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj keď sa predstava, že by cez Kysucké Nové Mesto mali premávať lode, zdá byť nereálna, faktom je, že s výstavbou sa má skutočne začať v roku 2025. Potvrdilo nám to predčasom bývalé ministerstvo životného prostredia, ktoré argumentovalo, že plán sa robil v roku 1998 a mesto o ňom vedelo. Neexistujú však o tom žiadne záznamy.

SkryťVypnúť reklamu

„O súčasnom umiestnení vodnej cesty cez zastavané územie a územie ktoré je určené územným plánom mesta na bytovú a inú výstavbu, sa rozhodlo bez nás," stojí si za svojím primátor Kysuckého Nového Mesta Ján Hartel.

S požiadavkami neuspeli

V minulých dňoch prebiehalo pripomienkové konanie k aktualizácii strategického dokumentu Koncepcia územného rozvoja Slovenska 2001.

„Mesto bohužiaľ nedosiahlo žiadny pokrok v doterajšom stanovisku štátnej správy. Na pripomienkovanie bola k dispozícii koncepcia územného rozvoja Slovenska 2001. Jej súčasťou sú aj navrhované dopravné koridory. Žiadali sme prehodnotiť a upraviť prijaté dokumenty k vodnej doprave," povedal primátor.

Napríklad, zo zámeru Vážskej vodnej cesty žiada vypustiť IV. etapu (nesplavný úsek Žilina - Odra), Odru a Váh využívať len v úsekoch s dostatkom vody pre plavbu. "Na prepravu tovaru medzi Váhom a Odrou sme požadovali využívať železničnú dopravu. V prípade nevypovedateľného záväzku vyplývajúceho z medzinárodných dohôd, sme žiadali z dôvodu minimalizácie dopadov na životné podmienky obyvateľov, aby sa kanál viedol v koryte rieky tak, ako je to zachytené v platnom územnom pláne mesta," povedal Hartel. To by podľa neho umožnilo využitie územia na plánovanú výstavbu.

SkryťVypnúť reklamu

"Tiež by sa zabránilo nezmyselným škodám spôsobeným búraním a následne budovaním náhradnej výstavby zbúraných objektov. Odpoveďou ministerstva výstavby bolo, že naša pripomienka sa neakceptuje. Vážska vodná cesta je súčasťou európskej dohody o hlavných vnútrozemských vodných cestách medzinárodného významu, ktorú nemôže KURZ 2001 meniť. Skutočné vedenie a trasovanie vodnej cesty územím je predmetom nižších plánovacích stupňov," sťažuje si primátor.

Lodné zdvíhadlo aj v Rakovej

Z projektu vodnej cesty vyplýva, že prepojenie Váhu a Odry v úseku Žilina - Bohumín sa dosiahne vybudovaním viacerých stavieb na tokoch spájaných riek a ich prítokoch.

K týmto stavbám bude patriť plavebná komora Budatín, prieplav Budatín - Rudinka, plavebná komora v Rudinke, prieplav Rudinka - Kysucké Nové Mesto, plavebná komora v Kysuckom Novom Meste, prieplav Kysucké Nové Mesto - Kysucký Lieskovec, plavebná komora Kysucký Lieskovec, prieplav Kysucký Lieskovec - Krásno, plavebná komora Krásno, prieplav Krásno - Čadca, plavebná komora Čadca, prieplav Čadca - Raková, lodné zdvíhadlo Raková, prieplav Raková - Dejúvky, lodné zdvíhadlo Dejúvky a plavebný tunel Jablunkov.

SkryťVypnúť reklamu

Plánujú lode s nosnosťou 1600 ton

Na tieto stavby nadväzuje ďalších 16 stavieb (prieplavy, plavebné komory a lodné zdvíhadlo) na území Česka a 9 stavieb na území Poľska, ktorými sa dosiahne prepojenie Vážskej vodnej cesty na Oderskú vodenú cestu. Z projektu ďalej vyplýva, že minimálna podjazdná výška mostov bude 5,25 metra, rozmery plavebných komôr 12 x 110 m, čo vytvorí podmienky, že prieplavom budú môcť plávať lode o nosnosti 1600 - 1800 ton s ponorom 2,5 m , maximálnej šírke 11,4 metra a dĺžke 107 metrov.

Predstavitelia Kysuckého Nového Mesta, ale aj ďalších obcí, ktorých sa projekt Vážskej vodnej cesty bytostne dotýka sú však presvedčení o tom, že sa robil „od stola", v centrálnych orgánoch, bez možnosti pripomienkovania tých ktorých sa bytostne dotýka. Bez minimálnej znalosti miestnych pomerov a ich zohľadnenia.

„Inak si neviem vysvetliť, ako môže niekto do tak úzkeho údolia, akým je údolie rieky Kysuca, plánovať vedľa seba diaľnicu, cestu I. triedy, rýchlostnú železnicu a ešte mimo koryta Kysuce plavebný kanál. Pritom absolútne odignorovať jestvujúcu zástavbu, životné podmienky pre ľudí v regióne, či prietokové pomery v rieke Kysuca počas letných mesiacov," argumentuje primátor Hartel.

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  3. Ako sa vás dotknú nasledujúce mesiace? Predpovedajú traja odborníci
  4. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  5. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  2. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  3. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  4. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  5. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  6. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  7. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  8. Počasie láka do prírody. Zodpovední majú v batohu tieto 2 veci
  1. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 8 771
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 073
  3. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 5 292
  4. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 4 136
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 779
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 783
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 461
  8. Katka so vzácnym ochorením: Rozhodla som sa, že deti mať nebudem 1 140

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Bzovík, ten úžasný kláštor
  2. Peter Kubica: O bežeckých otlakoch
  3. Martin Sústrik: Michail Saakašvili: Wunderkind boja proti korupcii (I.)
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (24. - 30.3.1923)
  5. Irena Šimuneková: Náučný chodník Vojšín 2.
  6. Irena Šimuneková: Náučný chodník Vojšín
  7. Julius Kravjar: Slovensko a akademická sloboda: ako sme na tom v porovnaní so svetom?
  8. Ľubomír Maretta: Práca
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 510
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 513
  3. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 5 465
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 436
  5. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 882
  6. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 2 745
  7. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 2 483
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 361
  1. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Za volant si sadli s viac ako jedným promile.


13 h
Mirka Petríková a Ivana Hrušková majú za sebou viac než dvadsať rokov práce s mládežou.

Okrúhle narodeniny oslavujú novými projektami.


16 h
Bude Marek Poláček útočným tromfom Turzovky?

Tatran je po jesennej časti piatej ligy na ôsmom mieste.


18 h
Filmový sprievodca, spisovateľ a cestovateľ Tomáš Galierik.

Na Slovensku sa nakrúcali aj kasové trháky.


22. mar

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Napadnutého muža previezli záchranári do nemocnice.


22 h

Dopravné značky upozorňujú na možnosť parkovania len rezidentom.


21 h

Predseda kraja prosí ľudí, aby počas uzávery cestovali vlakmi.


22. mar

Ako hráč našiel najlepšie podmienky v Považskej Bystrici a bol aj pri historickom postupe. V trénerskej kariére zažil nejedno sklamanie.


14 h

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Bzovík, ten úžasný kláštor
  2. Peter Kubica: O bežeckých otlakoch
  3. Martin Sústrik: Michail Saakašvili: Wunderkind boja proti korupcii (I.)
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (24. - 30.3.1923)
  5. Irena Šimuneková: Náučný chodník Vojšín 2.
  6. Irena Šimuneková: Náučný chodník Vojšín
  7. Julius Kravjar: Slovensko a akademická sloboda: ako sme na tom v porovnaní so svetom?
  8. Ľubomír Maretta: Práca
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 510
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 513
  3. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 5 465
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 436
  5. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 882
  6. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 2 745
  7. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 2 483
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 361
  1. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu