VYCHYLOVKA. Viacerí návštevníci, ktorí prídu do Múzea kysuckej dediny vo Vychylovke si nenechajú ujsť takzvanú „malú maďarku". Ide o rušeň, ktorý vyrobili 14.4.1909 v Budapešti pre lesnú železnicu v Čiernom Balogu. Prvých 65 rokov poctivej služby pri zvážaní dreva z balockých lesov ukončil v roku 1975. Ako nepotrebný ho v roku 1975 zakúpilo a tým zachránilo Kysucké múzeum v Čadci. Život mu vdýchli možnosťou prevádzky na zachovanej časti
kysucko-oravskej lesnej železnice, unikátnej Historickej úvraťovej lesnej železnici vo Vychylovke.
Rušeň vyrobili v Budapešti Rušeň uzrel svetlo sveta v roku 1909 v strojárňach Maďarských kráľovských štátnych železníc (MÁV) v Budapešti pod výrobným číslom 2282. Priamo z výroby ho vyexpedovali v novembri 1909 na Čiernohronskú železnicu, ktorá sa stala jeho domovskou železnicou až do roku 1975.
V tomto roku ho ako šrot vyradený z prevádzky a určený na likvidáciu našťastie odkúpilo Kysucké múzeum v Čadci, ktoré ho po funkčnej obnove v ŠZ v Podbrezovej zaradilo v roku 1977 do parku koľajových vozidiel zachovanej časti bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnice vo vznikajúcom skanzene vo Vychylovke. V súčasnosti slúži parný rušeň, ľudovo volaný „tridsaťštvorka", alebo „malá maďarka", ako hnacie vozidlo Historickej lesnej úvraťovej železnice vo Vychylovke.