Kruhový objazd na ceste prvej triedy v Kysuckom Novom Meste - Radoli funguje dva roky. Kým domácim sa uľavilo, pretože predtým mali problém dostať sa na hlavnú cestu, ďalší vodiči reptajú na sústavné kolóny, ktoré sa vytvárajú zvlášť popoludní.
KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Najviac nespokojní sú však obyvatelia kysuckej obce Rudinka a Vranie v žilinskom regióne. Už nielen vodiči z Kysúc, ale i ďalších častí Slovenska, v snahe vyhnúť sa popoludňajším kolónam využívajú pri ceste zo Žiliny do Čadce skratku cez obec Rudinka a Vranie. Obyvatelia sa však búria proti takejto „vynaliezavosti". Vo Vraní zorganizovali už dva protesty. Druhý sa konal minulý piatok a zapojili sa do neho aj obyvatelia kysuckej Rudinky.
Žiadajú správcu komunikácie - Žilinský samosprávny kraj , aby cestu III. triedy vedúcu zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta uzatvoril pre tranzitnú dopravu. Argumentujú, že je úzka, takže v niektorých úsekoch sa neobídu ani dve autá. Dochádza tam aj k dopravným nehodám, pri ktorých sú ohrození miestni obyvatelia, najmä deti.
V Rudinke ide cesta popri škôlke
„Cesta vedie popri škôlke, vodiči nedodržiavajú rýchlosť. Najhoršie je to v piatok, počas dopravnej špičky. Komunikáciu cez našu obec už nevyužívajú len Kysučania, vidieť tu aj ešpézetky z iných miest," sťažuje si Anna Grigová z Rudinky.
„Po takmer 4-mesačnom naťahovaní skončili neúspechom," povedala nám hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja Zuzana Muchová na margo rokovaní s mestom Žilina, ktoré sa vraj predtým prejavilo záujem cestu vo Vraví prevziať.
Išlo o bývalú furmanskú cestu
„Problematickým zostáva najmä zúžený úsek cesty cez obytnú zónu od kultúrneho domu po autobusovú zastávku Drozdia, kde sa nachádza aj oporný múr v havarijnom stave v dĺžke 136,8 m, ktorého majiteľom je Mesto Žilina. To by ako vlastník a správca komunikácie mohlo účinne obmedziť neúnosný nárast tranzitnej dopravy na mestskej komunikácii, ktorá je spôsobená spustením dočasnej kruhovej križovatky pri Kysuckom Novom Meste na ceste I/11.Predmetný úsek cesty nie je šírkovo, smerovo a výškovo, ale ani z pohľadu bezpečnosti účastníkov cestnej premávky dimenzovaný tak, aby zvládol niekoľkonásobný nárast intenzity dopravy, pretože historicky kopíruje bývalú furmanskú cestu.
Žilinský samosprávny kraj ako vlastník cesty nemôže v súčasnosti v zmysle platnej legislatívy túto situáciu definitívne vyriešiť, ale môže pristúpiť k dočasnému riešeniu," povedala Muchová.
Dodala, že ŽSK bezodkladne vyhlasuje havarijnú dopravnú situáciu na ceste III. triedy cez mestskú časť Vranie. Zároveň podá žiadosť o jej úplné dočasné uzavretie na Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Žiline. Počas uzávierky vyzvú všetky dotknuté subjekty riešiť túto situáciu a o odstrániť havarijný stav objektov súvisiacich s cestou.
Kruhový objazd v Radoli je už od samého začiatku terčom nespokojnosti. Kolóny áut sa na hlavnom ťahu začali tvoriť hneď po tom, ako ho v júli 2008 otvorili. Motoristi sa sťažujú, kde sa dá. Dokonca aj na jednej z internetových sociálnych sietí pred časom vznikla skupinka Som za zrušenie kruhového objazdu v Radoli, ktorá má v súčasnosti takmer 1 400 členov a noví neustále pribúdajú. V diskusiách rozoberajú problémy, ktoré križovatka prináša, ale aj neochotu úradníkov, ktorí si spomínaný problém prehadzujú ako horúci zemiak.
Vodiči sú vynaliezaví
Kruhová križovatka pomohla miestnym motoristom, pre ktorých bolo najmä v čase dopravnej špičky takmer nemožné dostať sa na hlavnú cestu. Na druhej strane, na hlavnom ťahu sa každodenne najmä v čase medzi 15. až 18. hodinou vlečie kolóna niekoľkých desiatok áut. Vodiči sú však vynaliezaví. Zistili, že cez Vranie a Rudinskú sa dostanú do Kysuckého Nového Mesta z druhej strany. Ak idú smerom na Čadcu, napoja sa na okružnú križovatku rýchlejšie. Na Mestskom úrade v Kysuckom Novom Meste sme sa predčasom dozvedeli, že im denne prichádza niekoľko sťažností na kruhovú križovatku. Dopravné zaťaženie cesty I/11 je také vysoké, že okrem vybudovania už toľko spomínanej D3 neexistuje zrejme žiadne riešenie, ktoré by riešilo bezpečnosť a zároveň uspokojilo všetkých účastníkov cestnej premávky. Aj keď niektorí sa domnievajú, že by pomohol aj dvojitý kruhový objazd.
Jediným riešením dobudovanie D3 ?
„Slovenská správa ciest (SSC) neiniciovala zmenu priesečnej križovatky na kruhovú, ani nezabezpečovala projektovú dokumentáciu na prestavbu križovatky. Zabezpečovali sme len úpravu dopravného značenia kruhovej križovatky v zmysle určenia osadenia dopravného značenia a dopravných zariadení na ceste I/11," povedala Iveta Fedorová zo SSC. Vybudovanie kruhovej križovatky podľa nej síce čiastočne obmedzilo priechodnosť v smere Čadca - Žilina, ale na druhej strane prinieslo odstránenie smrteľných nehôd na tejto križovatke, čo je rozhodujúci faktor. Tiež umožnilo výjazd áut z bočných ciest na cestu I. triedy.
„Dopravné zaťaženie cesty I/11 je také vysoké, že okrem vybudovania D3 neexistuje riešenie, ktoré by riešilo bezpečnosť a zároveň uspokojilo všetkých účastníkov premávky," myslí si Fedorová. Keďže ministerstvo pozastavilo výstavu diaľnic na severe Slovenska, takéto riešenie je zatiaľ v nedohľadne.