ČADCA. Nakupovanie je potreba, avšak neraz sa stáva akýmsi rituálom. Naši predkovia chodili nakupovať menej často - nebolo tovaru ani prostriedkov. Novodobé chrámy konzumu, veľké obchodné domy a reťazce ponúkajú všehochuť tovaru, bez ktorého by sme sa pokojne zaobišli. Skôr než sa dostaneme k sektoru s chlebom, rožkami či mliekom, ktoré potrebujeme každý deň, prejdeme
okolo desiatok iných regálov a len tak mimochodom kladieme do košíka i množstvo vecí, ktoré by sme nemuseli potrebovať. Aj upozornenia typu „nedotýkajte sa tovaru, vyberajte očami" nasvedčujú tomu, že človek naozaj vyberá v obchodoch podľa toho, čo vidí, čo mu padne do oka a nie podľa toho, čo potrebuje.
Kolotoč nákupov sa dá niekedy ťažko zastaviť
„Kolotoč nakupovania, častokrát nepotrebných vecí, je niekedy ťažké zastaviť. Potreba mať, vlastniť akoby zvyšovala hodnotu človeka. Pasívne prijímanie ponúkaného tovaru, často bez vynaloženého úsilia, vedie k pohodlnosti. Reklamy umelo vytvárajú nové a nové potreby a človek sa takto môže dostať do akejsi pasce," hovorí o stále sa rozmáhajúcom fenoméne nakupovania klinický psychológ Ivan Zbojan z Čadce.
Podľa jeho slov sa pre nás nakupovanie často stáva náhradou za neuspokojené citové potreby, odmeňujeme ním seba alebo blízkych. Darované veci sú tak alternatívou za nedostatok pozornosti a času, ktorý by sme mali venovať druhým. Nakupovanie je spojené s príjemnými pocitmi, prerastajúcimi občas až do blaženosti.
Zdanlivo obyčajná činnosť ako je nakupovanie však môže nabrať úplne iné rozmery a prerásť až do závislosti. Zistíme to obvykle až vtedy, keď sa nakupovanie výrazne dotýka nášho rozpočtu a byt sa zaplňuje vecami, ktoré vlastne ani nevyužijeme a nepotrebujeme. Azda najviac sa nakupovanie dotýka žien a tovarom, ktorým svoju potrebu najčastejšie uspokojujú je oblečenie.
Sú však aj fanatici, ktorí sa vyžívajú v nakupovaní elektroniky. Ľudia neraz zvyšujú vlastnú hodnotu tým, čo majú na sebe, čo vlastnia. Nakupovanie je aj prejavom globálneho pôžitkárstva - mať všetko najlepšie, dopriať si.
„Veľmi lákavé sú nákupy na úver, pôžičky. V mnohých prípadoch však majú nepriaznivé dôsledky v podobe zbytočných stresov a narušenia rodinného rozpočtu, keď ľudia nie sú schopní splácať dlhy. Tak, ako pri každej závislosti dochádza aj tu k takzvanému „baženiu", keď človek nakupuje bez hlbšieho premýšľania, bez zváženia si toho, či to, čo nakupuje vôbec potrebuje. So závislosťou je však už potrebné vyhľadať pomoc odborníka," pokračuje Zbojan.
Pomôže aj lístok so zoznamom potrebných vecí
Aby sme sa vyhli takýmto problémom, je dobré si pred nákupom premyslieť, čo naozaj potrebujeme, prípadne si to napísať. Na zahodenie nie je ani spoločnosť človeka, ktorý by náš nákup dokázal usmerniť. Obchody by sme mali navštevovať len v nevyhnutných prípadoch. Určite pomôže aj to, ak si tovar najskôr obzrieme a doma zvážime jeho kúpu, potreby a možnosti. „Niekedy je dobré pouvažovať, čo je dôležitejšie - či mať alebo byť, niekým sa stať."
Staroveký filozof Diogenéz hľadal potešenie v uskromňovaní sa. Často však chodieval na tržnicu. Priatelia sa ho pýtali, načo tam chodí, keď takmer nič nekupuje. Odpovedal im slovami, že chce vidieť to množstvo vecí a tovaru, bez ktorého sa môže zaobísť.