TURZOVKA. Starostovia obcí mikroregiónu horné Kysuce a predstavitelia mesta Turzovka sú znepokojení informáciami o možnom zrušení regionálnej železničnej trate Čadca Makov.
Zástupca primátora Turzovky Kamil Kobolka uviedol, že zrušenie trate by zvýraznilo problémy mikroregiónu s mobilitou občanov pri ceste za prácou, do školy a obmedzilo celkovú dostupnosť aj rozvoj regiónu. Je smutné, že sa dozvedáme závažné informácie z médií, respektíve z inštitúcií, ktoré nie sú kompetentné rozhodovať. Náš mikroregión má spádovú oblasť približne 27.000 až 30.000 obyvateľov a železnica je významný dopravným spojivom regiónu. Obmedzenie železničnej dopravy by znamenalo vážne ohrozenie rozvoja mikroregiónu a celých Kysúc. Týka sa to našich občanov, ale nikto s nami nekomunikoval, skonštatoval Kobolka.
Upozornil, že nahradenie zrušenej trate autobusovými spojmi môžu komplikovať dopravné problémy v Čadci, v ktorej dochádza aj ku kolapsom. Do Čadce sú nasmerované medzinárodné dopravné spojenia z Českej republiky cez Svrčinovec a z Poľska cez Skalité. Veľký tlak na dopravu je od Žiliny. Rovnako tunel Čadca-Horelica dokáže niekedy dopravu obmedziť. Takže si neviem predstaviť, ako by sme ešte nasmerovali z horných Kysúc zhruba 20 spojov, ktoré by mohli nahradiť zrušenú trať, povedal Kobolka.
Podľa riaditeľa odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a. s., Alexandra Buzinkaya je príprava redukcie osobnej vlakovej dopravy na vybraných tratiach súčasťou úsporných opatrení, ktoré súvisia s 5-percentným medziročným poklesom dopravných výkonov vo verejnom záujme. Na tieto výkony ZSSK nedostala peniaze od štátu. Preto pripravila, po dôkladnej analýze výkonov a nákladov, pracovný zoznam viac ako dvoch desiatok tratí, ktoré sú najmenej efektívne. Zo strany cestujúcich je o ne minimálny záujem, informoval Buzinkay.
Doplnil, že náklady na prevádzku regionálnych tratí boli v minulom roku zhruba 20 miliónov eur, pričom strata dosiahla 19 miliónov eur. Doprava na väčšej časti z nich by mala byť úplne zastavená, na menšej ponechaná v obmedzenom rozsahu. Presný zoznam tratí, ktorých sa obmedzenie dotkne, zatiaľ nie je spracovaný. Hotový bude do konca januára a platiť začne od 6. marca tohto roku, doplnil Buzinkay. Zverejnenie neúplnej pracovnej verzie zoznamu zo strany odborárov preto ZSSK považuje za predčasné a nezodpovedné.