Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Železničné trate Čadca – Makov a Skalité chcú zrušiť

V Turzovke sa minulý týždeň uskutočnilo stretnutie predstaviteľov Mikroregiónu horné Kysuce. Účastníci rokovali aj o možnom zrušení železničnej trate, ktoré plánuje Železničná spoločnosť Slovensko v rámci úsporných opatrení. Rozhorčenie neskrývali nad tým

Cestovanie na trati Čadca – Makov sa možno stane minulosťou.Cestovanie na trati Čadca – Makov sa možno stane minulosťou. (Zdroj: ZELFOTO.SK)

, že o takomto závažnom kroku ich nikto neinformoval.

TURZOVKA. Starostovia obcí zastúpených v Mikroregióne horné Kysuce sú znepokojení. Dozvedeli sa, že železničné spojenie na trati Čadca - Makov sa možno v dohľadnej dobe zruší.

Autobusové spoje namiesto železnice nechcú

„Je neprijateľné, aby sa štát a Železničná spoločnosť zbavovali zodpovednosti za dopravnú obslužnosť územia, ktorú majú voči jeho obyvateľom, a to spôsobom rušenia takých foriem dopravy, ktoré sa uprednostňujú v celej Európskej únii. Navrhované opatrenie prehĺbia rozdiely medzi regiónmi, zvýraznia už aj tak vypuklé problémy s mobilitou ľudí pri ceste za prácou alebo do školy a obmedzia celkovú dostupnosť a rozvoj tohto regiónu," hovorí prednosta mestského úradu Kamil Kobolka.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre mikroregión, ktorý má spádovú oblasť približne 27 až 30-tisíc obyvateľov, zohráva železnica dôležitú úlohu. Nahradenie vlakov autobusovými spojmi považujú za „choré", pretože by to mohlo ešte viac skomplikovať dopravu v Čadci, ktorá je už teraz problematická.

Železnice trať udržiavajú

„Z našej strany je trať stále prevádzkyschopná a udržiavaná pre bezpečnú a plynulú jazdu. Železnice SR, ako manažér infraštruktúry, koordinujú zostavu cestovného poriadku (CP) pre trasy vlakov, ktoré si objednajú dopravcovia. Najväčším dopravcom je Železničná spoločnosť Slovensko. Všetky zmeny, ktoré sa vykonávajú v CP, sa robia na základe objednávky dopravcu. ŽSR nie sú kompetentné vstupovať do podobných rokovaní ani žiadnym spôsobom nemôžu ovplyvniť počet vlakových spojov," povedala nám hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Skryť Vypnúť reklamu

Zatiaľ ide vraj o špekulácie

Železničná spoločnosť Slovensko(ZSSK) pripravuje redukciu osobnej vlakovej dopravy na vybraných tratiach. Je to súčasť úsporných opatrení, ktoré súvisia s dopravnými výkonmi vo verejnom záujme, ktoré medziročne klesnú o 5%.

„Na tieto výkony ZSSK nedostala peniaze od štátu. Preto spoločnosť pripravila, po dôkladnej analýze výnosov a nákladov, pracovný zoznam viac ako dvoch desiatok tratí, ktoré sú najmenej efektívne. Zo strany cestujúcich je o ne minimálny záujem, ale na druhej strane nás stoja obrovské peniaze, ktoré pochádzajú od všetkých daňových poplatníkov.

Ide o regionálne trate v regiónoch od západu až po východ Slovenska. Doprava na väčšej časti z nich by mala byť úplne zastavená, na menšej ponechaná v obmedzenom rozsahu. Pokiaľ po nich prechádza diaľková doprava, tá zostane zachovaná. Presný zoznam tratí, ktorých sa obmedzenie dotkne, zatiaľ nie je spracovaný. Hotový bude do konca januára a platiť začne od 6. marca tohto roku. Zverejnenie neúplnej pracovnej verzie zoznamu zo strany odborárov preto považujeme za predčasné a nezodpovedné," povedal nám Alexander Buzinkay, hovorca ZSSK. Dodal, že zrušenie či ponechanie trate Čadca - Makov nemôže potvrdiť. „Všetko sú to iba špekulácie, zoznam nie je definitívny."

Skryť Vypnúť reklamu

Obrátili sa na ministra

Predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár sa oficiálnym listom obrátil na ministra dopravy, aby vysvetlil toto pripravované opatrenie. Na Kysuciach by sa mala zrušiť nielen trať Čadca - Makov, ale aj trať Čadca - Skalité. „Rušenie osobnej železničnej dopravy vnímam ako nekoncepčné ohrozenie dopravy i mobility obyvateľov, čo by malo negatívny dopad na zamestnanosť i rozpočet ŽSK. Navyše spôsob, keď predstavitelia Železničnej spoločnosti Slovensko neinformovali ŽSK o plánovanom rušení, ale dozvedeli sme sa to len od predstaviteľov železničných odborov, je neprijateľný. Práve na pleciach samosprávy totiž spočíva financovanie regionálnej autobusovej dopravy, na ktoré bude mať zrušenie vplyv," povedal Blanár.

Trať Čadca - Makov požadovali vybudovať na začiatku 20. storočia obchodníci s drevom, neskôr ich podporilo aj vedenie Košicko-bohumínskej železnice (1912), ktoré oficiálne požiadalo o povolenie výstavby u ministerstva obchodu. To vydalo koncesiu po zameraní návrhu železničného zvršku (Edmund Bleuer) 8. apríla 1913. S výstavbou sa začalo okamžite, stavba stála 3,658 milióna korún a prevádzka bola otvorená 9. júla 1914.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 353
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 950
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 329
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 703
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 969
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 386
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 442
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 298
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 219
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 976
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Sedemnásťročného chlapca zavalil strom

Leteckých záchranárov zo Žiliny privolali dnes dopoludnia na pomoc 17-ročnému chlapcovi, ktorého v lesnom teréne v katastri obce Zákopčie zavalil strom.

Na pomoc privolali záchranársky vrtuľník.

Jozef Riecky: Dohodárov sme museli prepustiť

Tým, že prišla druhá vlna, je úplne jasné, že príde aj tretia, prípadne štvrtá, vraví majiteľ fitiek v Čadci a v Kysuckom Novom Meste.

V nemocnici v Čadci zomrel pacient na COVID-19

Čadca je červeným okresom, Kysucké Nové Mesto ostáva oranžovým.

Lekár v špeciálnom ochrannom odeve drží pacienta s ochorením COVID-19.

Stratil celý súťažný rok. Sna o európskom šampionáte sa však nevzdáva

Kulturista Marek Vlček ešte nechce ukončiť kariéru.

Marek Vlček získal už mnoho trofejí a chce pridať do zbierky ďalšie.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

Vojaci kontrolujú miesta určené na testovanie Oravcov

Samosprávy musia do piatka rána pripraviť priestory, kde sa uskutočnia odbery. Oravcov budú testovať trikrát.

V nemocnici v Čadci zomrel pacient na COVID-19

Čadca je červeným okresom, Kysucké Nové Mesto ostáva oranžovým.

Už ste čítali?