TURZOVKA. Predstavitelia Mikroregiónu Horné Kysuce zastupujúci mesto Turzovka, obce Makov, Vysoká nad Kysucou, Dlhá nad Kysucou, Klokočov, Korňa, Podvysoká, Olešná, Staškov, Raková a Zákopčie so znepokojením prijali informácie o zámeroch minimalizácie, respektíve zrušenia prevádzky železničnej trate Čadca - Makov, ktoré prenikli na verejnosť prostredníctvom Odborového združenia železničiarov.
Zaslali list premiérke
„Všetkým je nám známy niekoľko rokov pretrvávajúci nepriaznivý ekonomický vývoj v ŽSR, ktorý je bezosporu nevyhnutné riešiť. Zaráža nás však spôsob, akým chceli potajme a bez diskusie kompetentné inštitúcie jednostranne rozhodnúť o likvidácií niekoľko desiatok regionálnych tratí na Slovensku, mimo iných aj trate Čadca - Makov v regióne Horných Kysúc. To by bez dôslednej prípravy na zabezpečenie zodpovedajúcej alternatívy na riešenie dopravnej obslužnosti spôsobilo chaos a nemalé ujmy na kvalite života našich obyvateľov,“ píše sa v liste, ktorý predčasom zaslali zástupcovia Mikroregiónu Horné Kysuce premiérke Ivete Radičovej a ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi.
V liste apelujú na to, že regionálnu železničnú trať Čadca - Makov vybudovali ich predkovia na začiatku 20. storočia (v rokoch 1913 a 1914) ako jednu z rozvojových priorít regiónu. Odsudzujú preto, že o takej vážnej problematike, akou je regionálna doprava - jej zmeny či rušenie, sa dozvedajú z masmédií, bez predchádzajúceho prerokovania so samosprávami, ktoré zastupujú tisíce dotknutých obyvateľov. „Je neprijateľné pre nás a našich obyvateľov, aby sa štát, železničná spoločnosť a ostatné dotknuté kompetentné inštitúcie, zbavovali zodpovednosti za dopravnú obslužnosť územia, ktorú majú voči jeho obyvateľom, a to spôsobom rušenia takých foriem dopravy, ktoré sa uprednostňujú v rozvinutých ekonomikách a štátoch Európskej únie,“ argumentujú.
Absencia zodpovednej regionálnej dopravnej politiky a koncepcie riešenia integrovaných foriem dopravnej obslužnosti, čoho príkladom sú aj medializované navrhované opatrenia, prehĺbia podľa nich rozdiely medzi regiónmi, zvýraznia už aj tak vypuklé problémy s mobilitou ľudí pri ceste za prácou alebo do školy a obmedzia celkovú dostupnosť, rozvoj a životnú úroveň tohto regiónu.
Budú vlaky premávať len po Turzovku?
Cestujúci na Slovensku sa zatiaľ vozia podľa cestovného poriadku, ktorý je zhruba na úrovni vlaňajška. Keď však vláda príjme plán revitalizácie, bude známy počet a zoznam vlakov, ktoré sa zrušia. Ministerstvo dopravy pripravuje ozdravný plán koľajových firiem, vláde ho má predložiť do konca februára. Rušenie spojov zrejme začne začiatkom apríla.
Ako nás informoval zástupca primátora Turzovky Kamil Kobolka odpoveď od premiérky zatiaľ nedostali. Minulý týždeň však obdržali dokument, ktorý prišiel „bez komentára“. Podľa neho by trať Čadca – Makov mala s najväčšou pravdepodobnosťou skončiť v Turzovke. Mikroregión aktívne zvolal so všetkými zainteresovanými stretnutie na pondelok 14.feburára, kde hlavnou témou bola práve problematika regionálnej dopravy a obslužnosti územia Horných Kysúc.
Čo sa týka petície, jej podpisovanie beží vo všetkých obciach na Kysuciach. Malo by ju ukončiť Združenie miest a obcí Kysúc na najbližšom stretnutí okresného snemu. V Turzovke ju zatiaľ podpísalo vyše 450 ľudí a za celé Kysuce to bude zatiaľ okolo 3 500 - 4 000 podpisov. Ďalšou zo zrušených tratí má byť aj Čadca – Skalité. Ako sa predčasom vyjadrila starostka Skalitého Andrea Šimurdová, Kysuce stíha jedna „dopravná tragédia“ za druhou. Najprv vláda rozhodla o zastavení výstavby diaľnice, teraz chcú Kysučanom zobrať aj vlaky. Pýta sa, načo sa modernizovala a elektrifikovala trať Čadca – Skalité a vybudovali nové zastávky. Ani ona sa zatiaľ odpovede nedočkala.