ČADCA. V Klokočove Bílej 21. decembra 2007 symbolicky prepílili zástupcovia slovenskej a českej časti Euroregiónu Beskydy závory na hraničnom priechode.
Ročne tadiaľto zo Slovenska prešlo na českú stranu okolo 629-tisíc osôb a do našej republiky zhruba 628-tisíc. Zaznamenali tam 421-tisíc vozidiel, okolo 210-tisíc zo Slovenska a okolo 210-tisíc z Česka. Kysučania mohli začať prechádzať bez dokladov aj cez ďalšie hraničné priechody vo Svrčinovci, Makove, či Skalitom. Slovensko sa totiž stalo súčasťou schengenského priestoru. Skončili kontroly na hraničných priechodoch medzi štátmi EÚ.
Obyvatelia Trojačky si vytrpeli svoje
V Makove vznikol prvý hraničný priechod pri chate Makov 1. januára 1993 na medzinárodnej ceste I/18. Paradoxne, bolo to 9 km vo vnútrozemí od skutočnej česko-slovenskej hranice. Postavili tam dve unimobunky, ktoré tam stáli do roku 1995. Neskôr postavili dočasnú colnicu v časti Trojačka.
Od roku 1996 sa začal budovať spoločný slovensko-český nákladný terminál, pričom osobná colnica mala stáť pri Valašskom šenku, čo sa však už nestalo. Štát staval na Trojačke komplex pozostávajúci z 12 stavieb, s nákladom takmer 400 miliónov korún, väčšinu z nich odovzdali do užívania v rokoch 2001 - 2003. Po roku Slovensko vstúpilo do Európskej únie a colný režim v Makove sa skončil.
Colnica bola utrpením najmä pre obyvateľov osady Trojačka v Makove, ktorí museli cez ňu prechádzať s dokladmi a legitimovať sa. Denne dochádzalo k paradoxným situáciám. Napríklad aj počas volieb, keď sa museli voliči idúci k volebným urnám v centre obce preukázať platnými cestovnými dokladmi. Rovnako tomu bolo pri ceste do obchodu či na poštu.
Budova v Klokočove patrí Čechom
Nečudo, že sa obyvatelia Kysúc potešili zrušeniu hraničných závor, ktoré im strpčovali každodenný bežný život. Doteraz však stoja na hraničných priechodoch colnice, o ktoré sa musí zo zákona starať Colné riaditeľstvo.
Ako nás informovala jeho hovorkyňa Miroslava Slemenská, čo sa týka bývalého hraničného priechodu vo Svrčinovci, v roku 2008 uzatvorili zmluvu o bezodplatnom prevode správy majetku štátu s ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií.
Administratívna budovasa využíva ako prevádzkový objekt stanice Colného úradu v Žiline na pracovné stretnutia, porady, organizovanie medzinárodných stretnutí zástupcov colnej správy.
Na margo bývalého hraničného priechodu v Makove hovorí, že spisový materiál predložili na ministerstvo financií, aby vyslovilo súhlas s bezodplatným prevodom nehnuteľného majetku vo vlastníctve štátu v správe Colného riaditeľstva na obec Makov.
Ochrana objektov zabezpečujú zamestnanci Colného úradu Žilina. V Klokočove patrí budova do vlastníctva Českej colnej správy. V Skalitom slúži administratívna budova takisto na pracovné stretnutia, porady, organizovanie medzinárodných stretnutí v rámci colnej správy, sú v nej zriadené inšpekčné izby. Objekt využíva aj ministerstva obrany.