Sobota, 8. máj, 2021 | Meniny má IngridaKrížovkyKrížovky

Obyvatelia osád sa necítia byť vydierači

Obyvatelia čadčianskych osád, kadiaľ má prechádzať diaľnica nie sú proti jej výstavbe. Ak sa však budú musieť z domov vysťahovať,chcú za ne nové, alebo dostatočnú finančnú náhradu. Niektorí ich začali označovať za vydieračov.

Diaľnica na Kysuciach je zatiaľ hudbou budúcnosti.Diaľnica na Kysuciach je zatiaľ hudbou budúcnosti. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - DOPRAVOPROJEKT.CZ)

ČADCA. V médiách nedávno odznela informácia, že Slovensko môže prísť o eurofondy, ktoré boli určené na výstavbu diaľnic. Aj preto, že nestihne do roku 2015 vyčerpať zdroje. Niekde nie sú vyvlastnené pozemky, pripravené štúdie, stavebné povolenia. Ministerstvo dopravy však tvrdí, že diaľnice chce dokončiť. „Máme veľký záujem pokračovať vo výstavbe úsekov diaľnice D3, ktorá je súčasťou medzinárodného dopravného koridora. Žiaľ doterajší stav prípravy – najmä majetkovo-právne vysporiadania -neumožňuje stavať už tento rok. Urobíme všetko preto, aby sa vo výstavbe D3 pokračovalo už v budúcom roku. K rozvoju kysuckého regiónu, respektíve k zlepšeniu dopravných podmienok prispejú aj projekty modernizácie ciest I. triedy plánované v najbližších rokoch. Ide predovšetkým o projekt na ceste I/11 Čadca – obchvat a preložka cesty I/18 Žilina – juhovýchod s využitím spolufinancovania zo zdrojov EÚ (ERDF),“ povedal nám Ľubomír Tuchscher, riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou ministerstva dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Chcú zaplatiť toľko, aby si mohli postaviť nový dom

Obyvatelia čadčianskych osád, kadiaľ má prechádzať diaľnica D3 hovoria, že nie sú proti stavbe, ktorá je potrebná, ani nežiadajú nič navyše. „Keď už musí ísť diaľnica cez husto zastavanú oblasť, nech nám dajú dom za dom. Alebo nám štát zaplatí tzv. východiskovú cenu, za ktorú si budeme môcť postaviť nové domy. Prečo máme začať od začiatku? Kde máme na to zobrať sily, financie? Takúto situáciu sme nezavinili. Nikto z tých, čo nás považuje za vydieračov, by určite s nami nemenil. Už niekoľko rokov žijeme s obavami, čo s nami bude,“ hovorí obyvateľka osady U Ševca Monika Ondrašinová.

Obyvatelia majú právo žiadať, čo im patrí

Ako nám povedal právnik z nemenovanej čadčianskej právnickej kancelárie, pocit nespravodlivosti vlastníkov považuje za dôvodný a legitímny. „Vlastník nemá právo dožadovať sa východiskovej hodnoty, lebo vyhláška ukladá štátnym orgánom vychádzať zo všeobecnej hodnoty (ako výsledok objektivizácie východiskovej hodnoty). Môže však namietať, že objektivizácia je nesprávna, ak znižuje východiskovú hodnotu o tie faktory, ktoré zavinil práve zámer kupujúceho realizovať výstavbu cesty. A tak môže žiadať nie východiskovú hodnotu ale takú objektivizáciu všeobecnej hodnoty, v dôsledku ktorej sa všeobecná hodnota bude blížiť (teoreticky i rovnať) východiskovej hodnote.

Skryť Vypnúť reklamu

V dôsledku konkrétnych okolností prípadu, t.j. v dôsledku tzv. vynúteného predaja, je v rozpore s princípom poctivosti aby vlastník nemal právo na cenu, ktorá by vychádzala z takej všeobecnej hodnoty, ktorá by sa aj po objektivizácii rovnala alebo prinajmenej približovala východiskovej hodnote, lebo je v súlade s princípom poctivosti. Význam východiskovej hodnoty je v tom, aby vlastník dostal takú protihodnotu, za ktorú si bude môcť obstarať novú stavbu, ktoré je podobná stavbe, o ktorú vynútene prišiel,“ vysvetľuje právnik.

„Diaľnica mohla byť hotová už dávno“

„Sme pod ustavičným psychickým tlakom. Tá diaľnica mohla byť už hotová. Nie sme proti nej. Mali nám postaviť domy, nasťahovať do nich a mohli stavať. V tomto čase sa už po nej mohlo jazdiť. Výstavba sa stále posúva, najnovšie sa má začať na budúci rok. Nás však o tom nikto neinformuje, sme odkázaní na to, čo sa dozvieme z médií,“ hovoria obyvatelia dotknutých osád.

Skryť Vypnúť reklamu

„Do bytov ísť nechceme. Keby sme tam chceli bývať, neboli by sme si v minulosti postavili domy. S rodinou žijem v generačnom dome. Za peniaze, ktoré by mi zaň zaplatili, si nový nepostavím. Sme rozhodnutí žiadať dom za dom. Nie sú dôležité len peniaze, ale aj morálne odškodnenie,“ dodáva ďalší obyvateľ z osady U Mančí.

S petíciou nepochodili

Vlani v septembri zhruba 40 miestnych obyvateľov spísalo petíciu, ktorú zaslali na ministerstvo dopravy a predsedníčke vlády. Žiadali, aby sa znovu prehodnotilo trasovanie diaľnice. Argumentovali napríklad aj tým, že len na 800 metrovom úseku sa musí zbúrať 8 rodinných domov. Odpoveď ministra dopravy ich nepotešila. Rezort dopravy považuje definovanie polohy diaľnice za uzatvorené. Jedným z argumentov bolo aj to, že na vypracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie, súvisiacich prieskumov a štúdií pre červený variant diaľnice D3 v úseku Čadca Bukov - Podzávoz sa doteraz vynaložilo cca 20 miliónov Sk.

„Prečo sa nedá obnoviť modrá trasa? Bývame v najkrajšej časti Čadce. Deti tu majú raj. Je tu krásna príroda, od rána do večera sa môžu bezpečne hrať v záhradách. Z okna vidia srnky, vtáčiky. Nestálo by to za záchranu? Veď kde je vôľa, tam je i cesta,“ argumentuje Ondrašinová.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 46 419
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 208
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 616
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 14 341
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 833
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 7 957
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 484
  8. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 334
  9. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 087
  10. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 6 539
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Kysucká brána.

Prinášame vám zaujímavé tipy na obľúbené turistické trasy na Dolných Kysuciach.

4 h
Vladislav Brisuda v drese TJ Tatran Oščadnica.

Odohral dvadsaťšesť rokov v mužskom futbale. Premiéru zažil ako sedemnásťročný a kariéru ukončil, keď mal štyridsaťtri rokov.

5 h
Cyklotrasa Oščadnica - Krásno nad Kysucou

Počas pekného dňa som vyskúšal rovinku cyklotrasy z Oščadnice do Krásna nad Kysucou.

20 h
Ilustračná fotografia.

Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) plne podporuje snahy slovenských pekárov, aby poslanci Národnej rady SR zachovali súčasné lehoty splatnosti faktúr.

23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Muži, ktorí útočili pred nitrianskym barom, dostali tresty vo výške 4,5 a 4 roky. Na vyhlásenie rozsudku neprišli.

19 h

Likvidácia autovrakov, ku ktorým sa nikto nehlási, je zložitá, no aby stáli bez povšimnutia na lúke niekoľko rokov, je nezvyčajné a svedčí o nevšímavosti úradov aj ľudí.

7. máj

Policajný zbor v Trnave žiada verejnosť o pomoc pri pátraní po piatich odsúdených osobách.

22 h

Jedným z benefitov je práca v jednozmennej prevádzke. V automotive krajine je to podľa riaditeľa možné pokladať za malý zázrak.

22 h

Už ste čítali?