Modernizácia trate z Krásna nad Kysucou po štátnu hranicu s Českou republikou by mala byť hotová za tri roky. S výstavbou chcú Železnice SR začať po roku 2014. V súčasnosti pracujú na príprave projektu pre územné rozhodnutie. O konečnom variante, kadiaľ bude trať prechádzať, ešte nerozhodli.
ČADCA. Kým Oščadničania nechcú prísť o železničnú zastávku a regionálnu trať, obyvatelia Čadce – Horelice chcú modernizáciu podporiť. Zbavili by sa totiž problémov, ktoré im železnica spôsobuje. Obyvatelia Oščadnice svoj nesúhlas so zrušením doterajšej zastávky a regionálnej trate vyjadrili na nedávnom verejnom prerokovaní variantov stavby Železníc SR - Modernizácia koridoru, štátna hranica ČR/SR –Čadca- Krásno nad Kysucou.
Zámer modernizácie trate je vypracovaný v štyroch variantoch. V súčasnosti podľa železníc trať nespĺňa požadované kritéria. Hlavnou úlohou variantných riešení je preskúmať a následne navrhnúť trasu, ktorá bude spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina – Zwardoň – Gdynia. Rýchlosť navrhovanej modernizácie je determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina – Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.
Obyvatelia Horelice chcú modrý variant
Obyvatelia Oščadnice prejavili zásadný nesúhlas s variantmi, ktoré by zrušili existujúcu zastávku v Oščadnici a regionálnu trať. Naopak, obyvatelia Čadce – Horelice by uvítali takzvaný „modrý“ variant, s ktorým Oščadničania nesúhlasia. Ten rieši návrh novej zastávky Krásno nad Kysucou – mesto, za ktorou sa trať odkláňa a tunelom dlhým 3810 metrov prekonáva vrch Horelická Kýčera.
V prímestskej časti Čadca -Horelica žije 1 463 obyvateľov. Tí sú ochotní podporiť modernizáciu a tento variant aj petíciou. Celé desaťročia ich vraj trápi hluk, otrasy, nečistoty, keďže trať prechádza cez zastavanú časť. Apelujú aj na to, že každý rok na trati uhynie množstvo zveri, ktorá schádza z hôr za potravou a za vodou k rieke Kysuca. V blízkosti je cintorín, hluk z trate ruší, ako vravia, aj pohrebné obrady. Modrý variant by podľa nich odbúral všetky tieto negatívne vplyvy.
Začne sa až po roku 2014
„Pre stavbu vydalo ministerstvo životného prostredia záverečné stanovisko. V súčasnosti prebiehajú prípravné práce pre zahájenie spracovania projektu pre územné rozhodnutie. S budovaním sa plánuje po roku 2014. Orientačná doba výstavby je 36 mesiacov. Variant zatiaľ nie je určený,“ informoval nás Ľubomír Mitas z odboru komunikácie ŽSR.