Pod petíciu za zachovanie regionálnych tratí a železničných spojov sa podpísalo vyše desaťtisíc Kysučanov. Niektoré spoje sa síce podarilo zachovať, viaceré však definitívne skončia 1. mája s príchodom upraveného grafikonu. Podľa nového cestovného poriadku by zasa v Čadci od 11. decembra nemali zastavovať rýchliky.
ČADCA. Kysucké obce zozbierali na 580 petičných hárkoch vyše 10-tisíc podpisov. Železničiari sa napokon v marci dohodli s kysuckými starostami na obmedzení vlakov. Uzavreli dohodu o zachovaní vlakových spojov na tratiach Čadca - Makov a Čadca – Skalité, ktoré sú dôležité pre zabezpečenie dopravnej obsluhy. Menej využívané spoje mimo špičku mali železnice zaradiť medzi rušené vlaky. Úpravy začnú platiť od 1. mája, kedy dôjde k mimoriadnej zmene grafikonu.
Chcú, aby rýchliky v Čadci naďalej zastavovali
Na poslednom zasadnutí Rady Združenia miest a obcí Kysúc prijali starostovia uznesenie týkajúce sa zastavovania rýchlikov v Čadci. Generálnemu riaditeľovi ŽSSK chcú adresovať list, v ktorom zásadne nesúhlasia s tým, aby v Čadci nezastavovali vlaky medzištátnej diaľkovej dopravy. Železničná spoločnosť Slovensko totiž takéto zastávky v novom grafike, ktorý vstúpi do platnosti 11. decembra, neplánuje. Ide napríklad o rýchliky na trati Žilina – Praha a späť. Z navrhovaného cestovného poriadku je zrejmé, že ide o sedem spojov cez deň. Vlak po odchode zo Žiliny zastaví až na území Českej republiky - v Třinci.
Cestovanie ako v Kocúrkove?
Pre Kysučanov, ale i návštevníkov a turistov sa značne skomplikuje cestovanie vlakmi diaľkovej dopravy, pretože budú musieť použiť z Čadce osobný vlak do Třinca (takýto prípoj je možný len v troch prípadoch s tým, že cestujúcich čaká na rýchlik v Třinci približne 80 minút).
Ďalšou možnosťou je cestovať osobným vlakom protismerom do Žiliny, kde si na vlak do Prahy prestúpia. Cestovanie sa predĺži približne o 60 minút, nehovoriac o predražení. Je totiž potrebné naviac zakúpiť cestovné lístky v úseku Čadca – Žilina a Žilina – Čadca. Treťou možnosťou je využívať len dva vlaky jazdiace v nočnej dobe, ktoré v Čadci budú zastavovať. Paradoxom je, že tieto medzištátne vlaky vychádzajúce zo Žiliny nemajú prípoje na rýchliky jazdiace na trati Bratislava-Košice-Bratislava. Čiže nie sú viazané na žiadne prípoje a čas odchodu sa dá v Žiline upraviť tak, aby mohli zastaviť v Čadci. Konkrétne, vlaky smer Praha hl. n. odchádzajú zo Žiliny 13 minút pred príchodom rýchlikov od Bratislavy a rýchlik od Košíc príde 47 minút po odchode vlaku do Prahy hl. nádražia. Z toho je zrejmé, že cestujúci od Bratislavy čaká na ďalší vlak do Prahy 107 minút a od Košíc 73 minút.
Úlohou rýchlikov vraj nie je regionálna doprava
„K určitému obmedzeniu vlakových spojov dôjde. Redukciu sme prerokovali na úrovni samosprávnych krajov, miest a obcí, väčšinou s negatívnym ohlasom. Hlavným kritériom bolo slabé využívanie a nízka ekonomická efektívnosť prevádzkovania. Dôvodom redukcie vlakov sú financie,“ informoval hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Alexander Buzinkay. Podľa neho dostali zo štátneho rozpočtu menej peňazí na dopravné výkony ako vlani a tomu musia prispôsobiť rozsah dopravy.
Na Slovensku sa od mája väčšina spojov redukuje v regiónoch, v diaľkovej doprave ide o šesť vlakov. Celkovo pôjde o 339 vlakov, ktoré prejazdili ročne viac ako 1,1 milióna kilometrov. Tieto úpravy začnú platiť od mimoriadnej zmeny grafikonu, teda od 1.mája, kedy prestanú premávať vlaky, ktoré sa najmenej využívali. Podrobnosti o zmenách v cestovnom poriadku nájdete na http://www.slovakrail.sk/sk/tratove-poriadky .
V Čadci plánuje v decembri zrušiť ZSSK aj spomínané zastavovanie EuroCity vlakov. „Ide o medzinárodné spoje zabezpečujúce vlakovú dopravu medzi európskymi metropolami. Ich úlohou nie je regionálna doprava, pre tú sú určené vlaky iných kategórií,“ argumentuje Buzinkay.