Ministerstvo rozhodlo o konečnom variante, kadiaľ bude trať prechádzať.
ČADCA. Záverečné stanovisko ministerstva životného prostredia obyvateľov Oščadnice potešilo.
Červený variant zvíťazil
Pri modernizácii železničnej trate sa bude postupovať podľa červeného variantu. S modrým, ktorý preferovali obyvatelia Čadce - Horelice, Oščadničania nesúhlasili. Znamenalo by to zrušenie doterajšej zastávky a regionálnej trate. Svoj nesúhlas vyjadrili aj na verejnom prerokovaní stavby Modernizácia koridoru, štátna hranica ČR/SR –Čadca-Krásno nad Kysucou. Zámer navrhoval štyri varianty. Hlavnou úlohou riešení bolo preskúmať a následne navrhnúť trasu, ktorá bude spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina – Zwardoň – Gdynia. Rýchlosť navrhovanej modernizácie je determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina – Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.
Oščadnickú zastávku chcú posunúť
Obyvatelia Oščadnice prejavili zásadný nesúhlas s variantmi, ktoré by zrušili existujúcu zastávku v Oščadnici a regionálnu trať. Naopak, obyvatelia Čadce – Horelice preferovali takzvaný „modrý“ variant. Ten riešil návrh novej zastávky Krásno nad Kysucou – mesto, za ktorou sa trať odkláňa a tunelom dlhým 3810 metrov prekonáva vrch Horelická Kýčera. Plánovali dokonca spísať petíciu. V súčasnosti totiž vedie trať zastavanou časťou, čo im spôsobuje problémy.
Starosta Oščadnice Miloslav Šulgan hovorí, že obyvatelia boli jednoznačne za zachovanie regionálnej trate i zastávky, ktorú využívajú robotníci, študenti, tiež turisti, ktorí majú namierené do strediska cestovného ruchu na Veľkej Rači. Zároveň slúži cestujúcim z bystrickej doliny. Obec chce, aby sa v rámci modernizácie trate posunula zastávka bližšie k hlavnej ceste. Umožní to jednoduchšie napojenie na autobusovú dopravu, takisto sa zvýši využiteľnosť zastávky.
„Záverečným stanoviskom ministerstvo životného prostredia odporučilo rozpracovať pre ďalšiu projektovú prípravu stavby variant č.3 alebo 4. Ministerstvo dopravy určilo, že sa bude uvažovať s variantom č.3. Železničná trať sa bude viesť v úseku Krásno nad Kysucou – Čadca v novej polohe (tunelom), pričom sa zachová pôvodná trať so zastávkou v Oščadnici. V úseku Čadca – štátna hranica to bude prevažne v pôvodnej trase,“ informovala nás hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. V súčasnosti prebiehajú prípravné práce pre zahájenie spracovania projektu pre územné rozhodnutie. S budovaním sa plánuje po roku 2014. Dobu výstavby odhadujú na 36 mesiacov.