ČADCA. Modernizácia trate z Krásna nad Kysucou po štátnu hranicu s ČR bola predmetom viacerých vášnivých diskusií. Tie sa dotýkali jednotlivých variantov, s ktorými nesúhlasili obyvatelia jednotlivých častí Kysúc, kadiaľ má trasa prechádzať. Ministerstvo dopravy určilo, že sa bude uvažovať s variantom č.3. Železničná trať povedie v úseku Krásno nad Kysucou - Čadca tunelom, pričom sa zachová pôvodná trať so zastávkou v Oščadnici.
V úseku Čadca - štátna hranica to bude prevažne v pôvodnej trase,“ informovala nás Zuzana Chalupová zo ŽSR. V súčasnosti prebiehajú prípravné práce pre zahájenie spracovania projektu pre územné rozhodnutie. S budovaním sa plánuje v roku 2014. Orientačná doba výstavby je 36 mesiacov. „Z dôvodu ťažkých geologických pomerov sa zmenila poloha portálu o približne 400 m, čím dôjde k úspore ďalších nákladov na realizáciu,“ dodala Chalupová.
Červený variant zvíťazil
Pri modernizácii železničnej trate sa bude postupovať podľa červeného variantu. S modrým, ktorý preferovali obyvatelia Čadce - Horelice, Oščadničania nesúhlasili. Znamenalo by to zrušenie doterajšej zastávky a regionálnej trate. Svoj nesúhlas vyjadrili aj na verejnom prerokovaní stavby Modernizácia koridoru, štátna hranica ČR/SR - Čadca - Krásno nad Kysucou. Zámer navrhoval štyri varianty.
Hlavnou úlohou riešení bolo preskúmať a následne navrhnúť trasu, ktorá bude spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina - Zwardoň - Gdynia. Rýchlosť navrhovanej modernizácie je determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina - Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.
Oščadnickú zastávku posunú
Obyvatelia Oščadnice prejavili zásadný nesúhlas s variantmi, ktoré by zrušili existujúcu zastávku v Oščadnici a regionálnu trať. Naopak, obyvatelia Čadce - Horelice preferovali takzvaný „modrý“ variant. Ten riešil návrh novej zastávky Krásno nad Kysucou - mesto, za ktorou sa trať odkláňa a tunelom dlhým 3810 metrov prekonáva vrch Horelická Kýčera. Plánovali dokonca spísať petíciu. V súčasnosti totiž vedie trať zastavanou časťou, čo im spôsobuje problémy.
Obyvatelia Oščadnice boli jednoznačne za zachovanie regionálnej trate i zastávky, ktorú využívajú robotníci, študenti, tiež turisti, ktorí majú namierené do strediska cestovného ruchu na Veľkej Rači. Zároveň slúži cestujúcim z bystrickej doliny.
Obec chce, aby sa v rámci modernizácie trate posunula zastávka bližšie k hlavnej ceste. Umožní to jednoduchšie napojenie na autobusovú dopravu, takisto sa zvýši využiteľnosť zastávky.
Autor: ih