ČADCA, KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. V septembri zasadne do lavíc v šiestich čadčianskych základných školách 2176 školákov, z toho 242 prvákov.
„Školy dostali avízo, že im do 25. augusta ešte učebnice dodajú, nemali však informáciu, ktoré konkrétne,“ povedala nám hovorkyňa Čadce Silvia Cisáriková.
Problém s učebnicami bol už predchádzajúci školský rok
Paradoxom je, že kysuckým školám chýbali učebnice ešte na konci vlaňajšieho školského roka, najmä v reformných ročníkoch. Pedagógovia hovoria o zlyhaní systému, na ktorý doplácajú predovšetkým školy.
Ročníky, ktoré sa postupne začínajú učiť podľa novej školskej reformy, ktorú schválila predošlá vláda v roku 2008, sa boria rok čo rok s problémami. Učebnice, podľa ktorých by sa mali reformné ročníky učiť, chýbajú. Pre učiteľov je tak príprava na vyučovací proces o to náročnejšia. Neustále musia niečo vyhľadávať na internete, pomáhajú si aj starými učebnicami.
Takéto starosti ich zrejme neminú ani tento rok. Namiesto toho, aby sa mohli ďalej školiť a vzdelávať, budú musieť pracne hľadať materiály na vyučovanie. Zvyknú si pomáhať najmä informáciami z internetu. Všetko však musia tlačiť, čím sa školám zvyšujú náklady na kopírky, papier.
Knihy budú distribuovať aj v októbri
Z informácie, ktorú nám poskytlo ministerstvo školstva, sme sa dozvedeli, že do konca augusta bude napríklad štvrtákom na ZŠ s vyučujúcim jazykom slovenským k dispozícii len učebnica náboženstva.
O čosi lepšie sú na tom školy s vyučovacím jazykom maďarským, ktorým dodajú maďarský jazyk a čítanku. V priebehu septembra by mali ôsmaci dostať biológiu, matematiku, chémiu či literárnu výchovu. Štvrtákov chcú „potešiť“ matematikou a prírodovedou.
V októbri chce ministerstvo distribuovať slovenský jazyk, čítanku a vlastivedu pre štvrtákov a dejepis a geografiu pre ôsmakov.
Učitelia sa obávajú toho, že budú musieť ako minulý školský rok aj teraz využívať všetky možné dostupné pomôcky.
Prehadzovanie horúceho zemiaka
Keď sme sa na problémy s učebnicami spýtali na konci uplynulého školského roka hovorkyňa rezortu školstva Miriam Žiaková označila problém s reformnými učebnicami za jeden z tých, ktoré zdedili po predchádzajúcom vedení.
V Kysuckom Novom Meste nastúpi do troch základných škôl 1506 žiakov. Primátor mesta Ján Hartel je presvedčený, že situáciu s nedostatkom učebníc budú musieť ich učitelia opäť riešiť vlastnou tvorivou iniciatívou.