m sa výška, ktorú musela uhradiť, zdá vysoká. Z výpadku viní dodávateľskú firmu. V súčasnosti zvažuje viaceré možnosti ďalšieho postupu.
KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Tragédia, pri ktorej zbytočne zomrela v januári 58-ročná žena z Kysuckého Nového Mesta, mala v marci prvého vinníka. Vyšetrovateľ Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Žiline vtedy obvinil 59-ročného Košičana. Ten mal z nedbanlivosti spôsobiť 17. januára pri servisných prácach nedostupnosť telefónnych liniek tiesňového volania na území Žilinského kraja. V prípade dokázania viny mu hrozí trest odňatia slobody až na jeden rok.
Situácia by sa nemala opakovať
Situácia, keď pre zlý komunikačný systém vypadli tiesňové linky, by sa nemala opakovať. „Vláda vyčlenila 15,6 milióna eur na okamžité opatrenia v oblasti informačno-komunikačných technológií, čím chceme zminimalizovať riziko ďalšieho výpadku tiesňovej linky 112,“ informovala nás vtedy Ľudmila Staňová z komunikačného odboru ministerstva vnútra. Do konca júna plánovalo ministerstvo stabilizovať telekomunikačné siete a vymeniť najporuchovejšie komponenty. „Chceme zabezpečiť automatické presmerovanie tiesňovej linky 112 na iné koordinačné stredisko, aby v prípade, že dôjde k poruche na linke alebo k znefunkčneniu koordinačného strediska, prevzalo všetky volania koordinačné stredisko v inom kraji. Okrem toho chceme zabezpečiť aj to, aby v prípade výpadku ústredne jedného telekomunikačného operátora prevzal všetky volania iný telekomunikačný operátor a presmeroval ich na koordinačné stredisko integrovaného záchranného systému. Okrem toho skvalitníme monitorovanie prevádzky hlavných technologických komponentov a poskytovania služieb tiesňového volania,“ informovala Staňová.
Nedokázali jej pomôcť
Na nemohúcnosť pomôcť dobrej susedke a priateľke zostanú doživotné spomienky Jaroslave Čičmanovej z Kysuckého Nového Mesta. Tá sa v pondelok 17. januára podvečer snažila spolu s priateľom zachrániť 58-ročnú ženu. „Myslela som si, že dostala epileptický záchvat. Keďže som zdravotná sestra, snažila som sa jej pomôcť. Pritom sme volali tiesňovú linku, no na žiadne číslo sa nedalo dovolať. Priateľ teda išiel pre pomoc do sídla zdravotnej záchrannej služby. Tam však nepochodil. Bežal teda na pohotovostnú službu a podarilo sa mu presvedčiť lekára, aby prišiel k pacientke. Ten však po príchode už mohol len konštatovať smrť. Susedka totiž zomrela,“ spomína pani Jaroslava. Záchranná zdravotná služba sa riadi len pokynmi operátora
S otázkou, prečo nemohla pomôcť Záchranná zdravotná služba v Kysuckom Novom Meste, sme sa vtedy obrátili na hovorkyňu spoločnosti Falck Záchranná, ktorá nám povedala: „Vzhľadom na skutočnosť, že podľa zákona prijíma ambulancia záchrannej zdravotnej služby (ZZS) pokyn na výjazd výlučne od operátora tiesňovej linky, posádka bez tohto pokynu nemohla opustiť stanicu.“ Iný názor na to má však Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Ten rozhodol, že záchranári pochybili. Zákon neurčuje, ako majú postupovať pri výpadku liniek, keď ide o záchranu ľudského života, mali by sa riadiť výlučne svojím lekárskym svedomím. S tým však Falck Záchranná nesúhlasí: „Posádky postupujú len na základe pokynov Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby SR. Protokol, ktorý sme obdržali, nemá charakter rozhodnutia. Nesúhlasíme s predbežným záverom Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Na obhajobu správnosti postupu našej posádky v danom prípade využijeme všetky dostupné právne prostriedky,“ povedala hovorkyňa.
Slovak Telekom pokutu zaplatil, jej výšku však označil za neadekvátnu
Telekomunikačný úrad SR (TÚ SR), ktorý je národným regulátorom a cenovým orgánom pre oblasť elektronických komunikácií, uložil ešte v máji spoločnosti Slovak Telekom pokutu 140-tisíc eur za porušenie zákona o elektronických komunikáciách. Hovorca úradu Roman Vavro informoval, že spoločnosť porušila zákon tým, že 17. januára v popoludňajších hodinách v rozsahu regiónu Žilinského kraja nezabezpečila všetkým užívateľom verejnej telefónnej siete nepretržitý prístup na všetky čísla tiesňového volania vrátane jednotného európskeho čísla tiesňového volania „112“.
„Predseda TÚ SR nevyhovel opravnému prostriedku – rozkladu spoločnosti Slovak Telekom a potvrdil rozhodnutie TÚ SR z 9. mája, ktorý jej uložil pokutu vo výške 140- tisíc eur za porušenie zákona o elektronických komunikáciách. Rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť 23. augusta. Slovak Telekom pokutu zaplatil,“ informoval Vavro. Hovorca tejto spoločnosti Andrej Gargulák povedal, že rozhodnutie TÚ SR akceptujú. Výšku pokuty však aj naďalej považujú za neadekvátnu. „V súčasnosti zvažujeme viaceré možnosti ďalšieho postupu,“ dodal.