Začiatok výstavby Vážskej vodnej cesty bude závisieť od dostatku financií

Plánovaná Vážská vodná cesta, s ktorej výstavbou sa má začať v roku 2025, sa dotkne nielen Kysuckého Nového Mesta, tiež ďalších miest a obcí v povodí rieky Kysuca.

Rieka Kysuca v čase sucha.Rieka Kysuca v čase sucha. (Zdroj: PANORAMIO.COM)

V Rakovej by napríklad mali vybudovať lodné zdvíhadlo, v Čiernom zasa vodnú nádrž pre doplňovanie vodného kanála.

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Predstavitelia Kysuckého Nového Mesta ale aj ďalších miest a obcí, ktorých sa projekt Vážskej vodnej cesty bytostne dotýka, sú presvedčení o tom, že sa robil „od stola", v centrálnych orgánoch, bez možnosti pripomienkovania.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Začiatok výstavby závisí od finančných prostriedkov

„Do roku 2011 bola výstavba vodných ciest v kompetencii ministerstva životného prostredia. Nevieme sa vyjadriť či pri prerokovaní zámeru výstavby Vážskej vodnej cesty bolo alebo nebolo účastníkom aj Kysucké Nové Mesto. Podľa našich skúseností sa však pri plánovaní takýchto projektov musia osloviť všetky dotknuté subjekty. Trasy vodných ciest sú súčasťou platnej územnoplánovacej dokumentácie, ktorú by mali pri plánovaní stavebnej činnosti v dotknutých územiach rešpektovať,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

SkryťVypnúť reklamu

Ako ďalej povedal, začatie výstavby vodnej cesty závisí od finančných prostriedkov. Pri posudzovaní konkrétneho variantu projektu budú opätovne účastníkom všetky dotknuté subjekty, teda aj Kysucké Nové Mesto.

„Koncepciu výstavby vodných ciest rieši a gestoruje ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, ministerstvo životného prostredia sa k týmto zámerom vyjadruje len z hľadiska posudzovania vplyvov na životné prostredie a z hľadiska ich udržiavania.

Naše ministerstvo aktuálne nedisponuje presnými údajmi o trasovaní Vážskej vodnej cesty. To sa koncepčne rieši už v územných plánoch vyšších územných celkov, v tomto prípade VÚC Žilina,“ povedala hovorkyňa ministerstva životného prostredia Beatrice Hudáková.

Požiadali o pomoc aj žilinskú VUC-ku

V Kysuckom Novom Meste práve pre plánované trasovanie nemôžu začať plánovanú bytovú výstavbu, hrozí aj búranie časti mesta. Primátor Ján Hartel požiadal kompetentné orgány prehodnotiť zámer z hospodárskeho hľadiska, tiež dopadu na životné prostredie. O pomoc požiadal aj žilinskú VÚC-ku.

SkryťVypnúť reklamu

Žilinský samosprávny kraj je v zmysle platnej legislatívy povinný v Územnom pláne veľkého územného celku Žilinského kraja chrániť územnú rezervu pre výstavbu Vážskej vodnej cesty v celom jej koridore v rámci ŽSK. Ako povedala hovorkyňa ŽSK vodná cesta je po ústie rieky Kysuca do Váhu vyhlásená ako verejnoprospešná stavba.

„Viackrát sme oslovili ministerstvo dopravy so žiadosťou prehodnotiť územnú rezervu pre vodnú cestu. V súčasnosti sa uskutočnili rokovania s dotknutými subjektami s cieľom spoločného vysporiadania sa s trasovaním vodnej cesty v území Kysúc. Následne bude ŽSK a dotknuté subjekty žiadať riešenie nového koridoru, ktorý bude zohľadňovať existujúce i navrhované rozvojové a investičné aktivity v dotknutom území,“ dodala Kulaviaková.

SkryťVypnúť reklamu

Starostovia miest a obcí si nevedia vysvetliť, ako mohol niekto do takého úzkeho údolia rieky Kysuca plánovať vedľa seba diaľnicu, cestu I. triedy, rýchlostnú železnicu a ešte mimo koryta Kysuce plavebný kanál. Pritom odignorovať jestvujúcu zástavbu, životné podmienky pre ľudí v regióne či prietokové pomery v rieke Kysuca počas letných mesiacov.

„Myšlienka Vážskej vodnej cesty je v podmienkach Kysúc veľmi ťažko realizovateľná, aj keď sa nášho mesta dotkne len okrajovo, vzhľadom na to, že je plánovaná vo veľkej časti katastra v súčasnom koryte rieky Kysuca. Napriek malému rozsahu zmeny trasy toku Kysuce by bránilo ďalšiemu rozvoju mesta, nakoľko to leží v úzkom údolí rieky a rozšírením toku by sa využiteľnosť tohto úzkeho pásu medzi dvoma pohoriami ešte zúžilo. Už teraz má Krásno problém s pozemkami pre rozširovanie individuálnej bytovej výstavby ako aj infraštruktúry a služieb,“ povedal primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa.

Vážska vodná cesta by podľa slov hovorkyne Silvie Cisárikovej zásadným spôsobom rozvoj mesta Čadca neobmedzila, nakoľko toto územie križuje prevažne v tuneli.

„Aj napriek tomu pri spracovaní územnoplánovacej dokumentácie Veľkého územného celku ŽSK v rokoch 1997-1998, mesto nesúhlasilo so zámerom výstavby plavebného kanála, ktorý má spojiť Váh s Odrou, respektíve nesúhlasilo s jeho zapracovaním do územného plánu. Mesto je ochotné pridať sa k iniciatíve ostatných miest a obcí, ktoré chcú zámer vodnej cesty otvoriť a prehodnotiť,“ informovala Cisáriková.

V Rakovej bude lodné zdvíhadlo

Z projektu vodnej cesty vyplýva, že prepojenie Váhu a Odry v úseku Žilina - Bohumín sa dosiahne vybudovaním viacerých stavieb na tokoch spájaných riek a ich prítokoch.

K týmto stavbám bude patriť plavebná komora Budatín, prieplav Budatín - Rudinka, plavebná komora v Rudinke, prieplav Rudinka - Kysucké Nové Mesto, plavebná komora v Kysuckom Novom Meste, prieplav Kysucké Nové Mesto - Kysucký Lieskovec, plavebná komora Kysucký Lieskovec, prieplav Kysucký Lieskovec - Krásno, plavebná komora Krásno, prieplav Krásno - Čadca, plavebná komora Čadca, prieplav Čadca - Raková, lodné zdvíhadlo Raková, prieplav Raková - Dejúvky, lodné zdvíhadlo Dejúvky a plavebný tunel Jablunkov.

Plánujú lode s nosnosťou 1600 ton

Na tieto stavby nadväzuje ďalších 16 stavieb (prieplavy, plavebné komory a lodné zdvíhadlo) na území Česka a 9 stavieb na území Poľska, ktorými sa dosiahne prepojenie Vážskej vodnej cesty na Oderskú vodnú cestu. Minimálna podjazdná výška mostov bude 5,25 metra, rozmery plavebných komôr 12 x 110 m, čo vytvorí podmienky, že prieplavom budú môcť plávať lode s nosnosťou 1600 - 1800 ton s ponorom 2,5 m, maximálnou šírkou 11,4 metra a dĺžkou 107 metrov.

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 700
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 529
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 691
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 299
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 692
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 429
  1. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  2. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  3. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  4. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  5. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  6. Martin Pánik: Sú premnožené
  7. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  8. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 314
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 464
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 343
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 103
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 335
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 788
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Karatisti zo Starej Bystrice.

Do prípravy mladších pretekárov sa zapojili aj starší karatisti.


Jaroslav Knapec
Obálka knihy Kým nezaschne atrament

Publikácia je venovaná Notíciám, dôležitej súčasti našej historickej pamäti.


Zodpovednosť za umiestnenie detí preberú samosprávy.

Rodičom sa viac nestane, že sa dieťa nedostane do materskej školy.


Radosť Kysučaniek po výhre nad Partizánskym.

V piatom semifinálovom kole odolali Partizánskemu.


  1. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  2. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  3. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  4. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  5. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  6. Martin Pánik: Sú premnožené
  7. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  8. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 314
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 464
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 343
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 103
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 335
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 788
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu