Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Začiatok výstavby Vážskej vodnej cesty bude závisieť od dostatku financií

Plánovaná Vážská vodná cesta, s ktorej výstavbou sa má začať v roku 2025, sa dotkne nielen Kysuckého Nového Mesta, tiež ďalších miest a obcí v povodí rieky Kysuca.

Rieka Kysuca v čase sucha.Rieka Kysuca v čase sucha. (Zdroj: PANORAMIO.COM)

V Rakovej by napríklad mali vybudovať lodné zdvíhadlo, v Čiernom zasa vodnú nádrž pre doplňovanie vodného kanála.

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Predstavitelia Kysuckého Nového Mesta ale aj ďalších miest a obcí, ktorých sa projekt Vážskej vodnej cesty bytostne dotýka, sú presvedčení o tom, že sa robil „od stola", v centrálnych orgánoch, bez možnosti pripomienkovania.

Začiatok výstavby závisí od finančných prostriedkov

„Do roku 2011 bola výstavba vodných ciest v kompetencii ministerstva životného prostredia. Nevieme sa vyjadriť či pri prerokovaní zámeru výstavby Vážskej vodnej cesty bolo alebo nebolo účastníkom aj Kysucké Nové Mesto. Podľa našich skúseností sa však pri plánovaní takýchto projektov musia osloviť všetky dotknuté subjekty. Trasy vodných ciest sú súčasťou platnej územnoplánovacej dokumentácie, ktorú by mali pri plánovaní stavebnej činnosti v dotknutých územiach rešpektovať,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako ďalej povedal, začatie výstavby vodnej cesty závisí od finančných prostriedkov. Pri posudzovaní konkrétneho variantu projektu budú opätovne účastníkom všetky dotknuté subjekty, teda aj Kysucké Nové Mesto.

„Koncepciu výstavby vodných ciest rieši a gestoruje ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, ministerstvo životného prostredia sa k týmto zámerom vyjadruje len z hľadiska posudzovania vplyvov na životné prostredie a z hľadiska ich udržiavania.

Naše ministerstvo aktuálne nedisponuje presnými údajmi o trasovaní Vážskej vodnej cesty. To sa koncepčne rieši už v územných plánoch vyšších územných celkov, v tomto prípade VÚC Žilina,“ povedala hovorkyňa ministerstva životného prostredia Beatrice Hudáková.

Požiadali o pomoc aj žilinskú VUC-ku

V Kysuckom Novom Meste práve pre plánované trasovanie nemôžu začať plánovanú bytovú výstavbu, hrozí aj búranie časti mesta. Primátor Ján Hartel požiadal kompetentné orgány prehodnotiť zámer z hospodárskeho hľadiska, tiež dopadu na životné prostredie. O pomoc požiadal aj žilinskú VÚC-ku.

Skryť Vypnúť reklamu

Žilinský samosprávny kraj je v zmysle platnej legislatívy povinný v Územnom pláne veľkého územného celku Žilinského kraja chrániť územnú rezervu pre výstavbu Vážskej vodnej cesty v celom jej koridore v rámci ŽSK. Ako povedala hovorkyňa ŽSK vodná cesta je po ústie rieky Kysuca do Váhu vyhlásená ako verejnoprospešná stavba.

„Viackrát sme oslovili ministerstvo dopravy so žiadosťou prehodnotiť územnú rezervu pre vodnú cestu. V súčasnosti sa uskutočnili rokovania s dotknutými subjektami s cieľom spoločného vysporiadania sa s trasovaním vodnej cesty v území Kysúc. Následne bude ŽSK a dotknuté subjekty žiadať riešenie nového koridoru, ktorý bude zohľadňovať existujúce i navrhované rozvojové a investičné aktivity v dotknutom území,“ dodala Kulaviaková.

Skryť Vypnúť reklamu

Starostovia miest a obcí si nevedia vysvetliť, ako mohol niekto do takého úzkeho údolia rieky Kysuca plánovať vedľa seba diaľnicu, cestu I. triedy, rýchlostnú železnicu a ešte mimo koryta Kysuce plavebný kanál. Pritom odignorovať jestvujúcu zástavbu, životné podmienky pre ľudí v regióne či prietokové pomery v rieke Kysuca počas letných mesiacov.

„Myšlienka Vážskej vodnej cesty je v podmienkach Kysúc veľmi ťažko realizovateľná, aj keď sa nášho mesta dotkne len okrajovo, vzhľadom na to, že je plánovaná vo veľkej časti katastra v súčasnom koryte rieky Kysuca. Napriek malému rozsahu zmeny trasy toku Kysuce by bránilo ďalšiemu rozvoju mesta, nakoľko to leží v úzkom údolí rieky a rozšírením toku by sa využiteľnosť tohto úzkeho pásu medzi dvoma pohoriami ešte zúžilo. Už teraz má Krásno problém s pozemkami pre rozširovanie individuálnej bytovej výstavby ako aj infraštruktúry a služieb,“ povedal primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa.

Vážska vodná cesta by podľa slov hovorkyne Silvie Cisárikovej zásadným spôsobom rozvoj mesta Čadca neobmedzila, nakoľko toto územie križuje prevažne v tuneli.

„Aj napriek tomu pri spracovaní územnoplánovacej dokumentácie Veľkého územného celku ŽSK v rokoch 1997-1998, mesto nesúhlasilo so zámerom výstavby plavebného kanála, ktorý má spojiť Váh s Odrou, respektíve nesúhlasilo s jeho zapracovaním do územného plánu. Mesto je ochotné pridať sa k iniciatíve ostatných miest a obcí, ktoré chcú zámer vodnej cesty otvoriť a prehodnotiť,“ informovala Cisáriková.

V Rakovej bude lodné zdvíhadlo

Z projektu vodnej cesty vyplýva, že prepojenie Váhu a Odry v úseku Žilina - Bohumín sa dosiahne vybudovaním viacerých stavieb na tokoch spájaných riek a ich prítokoch.

K týmto stavbám bude patriť plavebná komora Budatín, prieplav Budatín - Rudinka, plavebná komora v Rudinke, prieplav Rudinka - Kysucké Nové Mesto, plavebná komora v Kysuckom Novom Meste, prieplav Kysucké Nové Mesto - Kysucký Lieskovec, plavebná komora Kysucký Lieskovec, prieplav Kysucký Lieskovec - Krásno, plavebná komora Krásno, prieplav Krásno - Čadca, plavebná komora Čadca, prieplav Čadca - Raková, lodné zdvíhadlo Raková, prieplav Raková - Dejúvky, lodné zdvíhadlo Dejúvky a plavebný tunel Jablunkov.

Plánujú lode s nosnosťou 1600 ton

Na tieto stavby nadväzuje ďalších 16 stavieb (prieplavy, plavebné komory a lodné zdvíhadlo) na území Česka a 9 stavieb na území Poľska, ktorými sa dosiahne prepojenie Vážskej vodnej cesty na Oderskú vodnú cestu. Minimálna podjazdná výška mostov bude 5,25 metra, rozmery plavebných komôr 12 x 110 m, čo vytvorí podmienky, že prieplavom budú môcť plávať lode s nosnosťou 1600 - 1800 ton s ponorom 2,5 m, maximálnou šírkou 11,4 metra a dĺžkou 107 metrov.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 925
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 834
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 679
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 670
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 12 173
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 11 689
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 452
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 379
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 669
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 393
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Celoplošné testovanie

Vojaci preberajú odberné miesta

Zisťujú, či miesta vyhovujú na plošné testovanie.

Peripetie s podpismi

Česká správa sociálneho zabezpečenia opäť vyžaduje potvrdenia dokladov o žití s overenými podpismi. Týka sa to aj stoviek Kysučanov poberajúcich dôchodky z Česka. Každé tri mesiace musia navštevovať miestne matriky.

Veľa kysuckých dôchodcov  poberá dôchodky z Českej republiky, kde v minulosti pracovali.

ONLINE DISKUSIA: Môže byť Žilina moderné a životaschopné mesto?

Ako dostať Žilinu na mapu moderných miest? Má krajské mesto priestor na rozširovanie? Aj tieto témy odznejú v LIVE diskusii v utorok 27.októbra o 9. hodine na FB Žilina na Facebooku.

Strelili 25 gólov. To sme tu už dlho nemali, hovorí Kamil Koleno

Sme trošku sklamaní z toho, že súťaž sa opäť zastavila. Najmä keď sa nám darilo, hovorí hráč Krásna nad Kysucou.

Kamil Koleno.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?