KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Konečná verzia cestovného poriadku železníc, ktorý začne platiť 11. decembra, je známa. Mnohí cestujúci poukazujú na zmeny na trati Žilina – Čadca, ktoré im vraj budú komplikovať život.
Úpravy spojov im nevyhovujú
„Po roku spokojnosti Kysučanov, ktorí dochádzajú za prácou vlakom do Žiliny, keď sú konečne vlakové spoje zo Žiliny do Čadce prispôsobené koncu rannej pracovnej zmeny (súčasné odchody zo Žiliny 14:32 h a 15:32 h), sa tieto od nového cestovného poriadku posunú o 13 minút skôr. Je prakticky nemožné v Žiline tieto vlaky stihnúť po skončení zmeny. Paradoxom je, že osobný vlak s novým odchodom 14:19 h po príchode do Kysuckého Nového Mesta, stojí v stanici 8 minút,“ konštatuje jeden z pravidelných cestujúcich. Ďalším negatívom cestovného poriadku podľa neho je, že z Kysuckého Nového Mesta sa už nezvezú žiadnym rýchlikom. Nebudú tam totiž vôbec stáť. Sťažnosti podľa neho skončili bez konkrétneho výsledku. „Odpoveď železníc znela, že sa snažia vlaky staktovať. Aký zmysel má však staktovanie vlakov, ktoré neslúži verejnosti? V čase zdražovania cestovného idú železnice aj v tomto smere priamo proti zákazníkom. Pre porovnanie, odchody všetkých prímestských autobusov zo Žiliny na všetky smery sú o 14:30 h a 15:30 hodine. Prečo túto - rok zabehnutú vec - nejde zachovať aj na železnici?“ pýta sa.
„Taktový režim je jedným z dôležitých aspektov na stabilizáciu cestovného poriadku. Vlaky z jednotlivých staníc jazdia vždy v rovnakú minútu príslušnej hodiny, čím sa cestovný poriadok charakteristický svojou pravidelnosťou stáva pre cestujúceho zrozumiteľnejším a zároveň vytvára rovnomernú ponuku na cestovanie. V grafikone pre roky 2011/2012 majú vlaky zo Žiliny do Čadce v popoludňajšom úseku dňa hlavný takt v režime odchodu každou hodinou a 50-tou minútou zo Žiliny, kde sú následne sprípojované na vlaky smer Makov a Skalité,“ informuje hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Jana Grešnerová.
Rýchliky už nebudú môcť využívať
Vlaky medzi týmto intervalom podľa jej slov slúžia ako doplnkové pre odvoz tej zákazníckej frekvencie, ktorej taktová ponuka z titulu časového rozloženia nevyhovuje. „Ich trasy sú „vkladané“ rovnomerne do 30 minútového intervalu, aby nenastal efekt zhlukovitosti a neodchádzali zo Žiliny na ten istý smer dva osobné vlaky v rozpätí 15 minút. Pobyt osobného vlaku 7842 v Kysuckom Novom Meste je zapríčinený kolíznou jazdou a vynúteným predchodením vlaku Ex 144 do Prahy. Dôvodom na zachovanie odchodu tohto vlaku o 14:19 h zo Žiliny je okrem intervalového systému dopravy aj pokrytie požiadaviek študujúcej mládeže, ktorá z dôvodov vyučovania nestíha predchádzajúci osobný vlak s odchodom zo Žiliny o 13:42 h,“ argumentuje.
Čo sa týka nezastavovaniu vlakov diaľkovej dopravy kategórie Ex v Kysuckom Novom Meste, tieto sú podľa jej slov prednostne určené k preprave diaľkových zákazníkov.
„Zabezpečujú doposiaľ aj prepravu cestujúcich na kratšie vzdialenosti, pri súčasnom vedení regionálnych vlakových spojov. Častým zastavovaním v nácestných staniciach sa pri vlakoch vyššej kvality predlžuje cestovná doba a tým sa stráca konkurencieschopnosť voči iným druhom dopravy. Z uvedeného dôvodu rozhodla ZSSK v zmysle novej obchodnej politiky a v zmysle Koncepcie prípravy grafikonu aj o zmenách, ktorých cieľom je zvýšenie kvality poskytovaných služieb vo vlakoch vyššej kvality pre cestujúcich v diaľkovej doprave,“ vraví.
Dodáva, že zákazníkom cestujúcim na trati Žilina – Kysucké Nové Mesto ponúkajú vlaky regionálneho významu. Zastavovanie vlakov Ex v stanici Kysucké Nové Mesto v novom cestovnom poriadku 2011/2012 neplánujú.