VYCHYLOVKA. V kysuckom skanzene začali vlani s prácami na generálnej rekonštrukcii historickej železničnej trate.
„Vo vybraných úsekoch sa vymenil železničný zvršok (podvaly, podložky a koľajnice v oblúkoch), pracovalo sa na priepustoch, zosuvoch či odvoďnovacích rigoloch. Práce chceme ukončiť 31. mája, dovtedy je potrebné dokončiť mostný objekt, vymeniť železničný zvršok mosta, upraviť priecestia a osadiť značenia,“ informuje hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja Radka Kulaviaková. Pokiaľ to počasie dovolí, s prácami chcú začať v apríli, v júni by sa už mala uskutočniť skúšobná prevádzka.
Náklady na rekonštrukciu predstavujú 427 074 €. Projekt financujú z fondov EÚ s 5% spoluúčasťou ŽSK, čo predstavuje 21 353 €.
Prevezú sa z Vychylovky do Oravskej Lesnej
V skanzene pribudne v rámci projektu multifunkčná budova železničnej zastávky, ktorá má poskytnúť komfort, hygienické zázemie a ďalšie služby pre návštevníkov, ktorých počet za posledné dva roky prekonal historicky najvyšší počet od doby jeho založenia v roku 1971. Na budove pracujú aj počas zimy.
Najambicióznejšou časťou projektu je však spomínaná generálna rekonštrukcia trate na úseku Kubátkovia - Beskyd, ktorou sa už v tomto roku obnoví spojenie z Vychylovky a Oravskej lesnej železnice do stanice Tanečník, ako to bolo v minulosti. Návštevníci tak budú môcť cestovať po 11,3 kilometrovej trase vláčikom z Vychylovky do Oravskej Lesnej po zrekonštruovanom úvraťovom systéme, na ktorom zdolajú prevýšenie 217 metrov na jeden a pol kilometrovom úseku.
Skanzen prikryla snehová perina
V kysuckom skanzene leží v súčasnosti takmer dva metre snehu. „Zamestnanci usilovne pracujú na tom, aby sa objekty ľudovej architektúry nezmenili iba na ostrovčeky šindľových striech uprostred bielej záplavy. V snahe uľahčiť starobylým konštrukciám krovu od snehu múzejníci neváhajú zdolávať s lopatami v rukách hrebene striech,“ hovorí Monika Kubicová z Kysuckého múzea v Čadci. V areáli museli nasadiť aj ťažkú techniku. Napriek náročným poveternostným podmienkam pokračujú na stavbe multifunkčnej budovy vstupného terminálu – železničnej zastávky, kde sa stavbári činia pri úpravách interiéru tak, aby budova prijala prvých pasažierov j lesnej úvraťovej železničky v máji tohto roku.