KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. V rámci projektu regenerácie centrálnej zóny plánuje mesto zrekonštruovať približne 1500 metrov chodníkov, predĺžiť pešiu zónu, vysadiť zeleň, zrekonštruovať časť verejného osvetlenia či vybudovať veľké detské ihrisko. Projekt im schválili ešte v máji 2010, kedy s ministerstvom výstavby podpísalo zmluvu o poskytnutí nenávratnej finančnej pomoci (NFP), v zmysle ktorej má 80% nákladov uhradiť EÚ, 5 % pôjde z mestskej pokladnice, 15% od štátu. Nasledoval proces verejného obstarávania, ktorý podľa informácie primátora Jána Hartela vykonala na základe súťaže organizácia s príslušným oprávnením.
Na základe anonymu nariadili kontrolu
Nasledovať mal podpis zmluvy o dielo s úspešným uchádzačom. Mesto ju 9. septembra 2010 doručilo spolu s ďalšími požadovanými dokladmi Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), čím splnilo podmienky pre podpis dodatku k Zmluve o nenávratnú finančnú pomoc, ktorým sa mala zmeniť projektovaná suma na vysúťaženú. Podpísanie dodatku bolo podmienkou na začatie prác. Na podnet anonyma sa však opätovne vykonala kontrola verejného obstarávania. Tá skončila až 25. 5.2011, teda po viac ako siedmich mesiacoch. Napriek tomu, že mesto jej ukončenie viackrát urgovalo poukazujúc na časový limit pre poskytnutie finančných prostriedkov, nestalo sa. „Odpoveďou na naše urgencie ohľadom nekonania úradu bola najskôr pracovná neschopnosť jedného z členov kontrolnej skupiny, ďalší dôvod bol ten, že najskôr musia vykonať kontroly, ktoré majú časovo limitované zákonom. V prípade ako je náš, im zákon časový limit nepredpisuje. To, že na realizáciu projektu máme obmedzený čas vyplývajúci zo zmluvy o NFP, ich nezaujímalo,“ sťažoval si vlani primátor.
Dostali sa do časovej tiesne
Kontrola konštatovala nedostatky v procese verejného obstarávania, ale neuložila povinnosť súťaž zopakovať.„Uvažovali sme o viacerých možnostiach. Napríklad, pokračovať v realizácii projektu, pričom by sme museli očakávať finančnú korekciu percenta poskytnutej nenávratnej finančnej pomoci, inými slovami, nepodieľali by sme sa na nákladoch 5-timi percentami, ale vyššími. Prípadne zopakovať verejné obstarávanie. Bola tu však hrozba, že ak ju zopakujeme z vlastného podnetu, môžeme očakávať žalobu zo strany už vybratého dodávateľa, s ktorým sme na pokyn sprostredkujúceho orgánu uzatvorili zmluvu,“ povedal Hartel.
O pomoc požiadali ministerstvo
Po zvážení všetkých skutočností požiadali riadiaci orgán, ktorým je pre tento program ministerstvo pôdohospodárstva, aby im z dôvodu dĺžky trvania kontroly, pre ktorú sa dostali do časovej tiesne, predĺžil lehotu na ukončenie projektu. Mesto napokon dosiahlo zmenu termínu do 31.12.2015 s odporúčanou dĺžkou 24 mesiacov od účinnosti zmluvy o poskytnutí NFP upravenej na základe povinného dodatku. Samozrejme, po ukončenom a administratívne skontrolovanom procese verejného obstarávania.
„Tento proces úspešne prebehol. Na základe verejného obstarávania nás vyzvali podpísať zmluvu o dielo s úspešným uchádzačom. V súčasnosti netrpezlivo očakávame na podpis povinného dodatku na ministerstve pôdohospodárstva s nádejou, že na realizáciu diela budeme môcť využiť celú tohtoročnú stavebnú sezónu,“ informoval primátor.