Štvrtok, 18. október, 2018 | Meniny má Lukáš

Chránený obojživelník je odkázaný na ochotu ochranárov

Záchranári Chránenej krajinnej oblasti Kysuce sa už pripravujú na migráciu vzácneho skokana hnedého. Na štátnej ceste I/18 pribudli zátarasy. Veľa skokanov totiž pri ceste za svojimi liahniskami skončí pod kolesami áut.

Bez ochoty dobrovoľníkov a ochranárov by skokan hnedý na oščadnickom úseku vyhynul.

OŠČADNICA. Oteplenie vyháňa zo zimovísk vzácneho obojživelníka skokana hnedého, ktorý žije aj na Kysuciach. Záchranári z Chránenej krajinnej oblasti Kysuce budujú každoročne zátarasy pri ceste I/18. Práve na brehu rieky Kysuce, ktorá okolo nej preteká, má skokan hnedý zimovisko. Na ceste za svojimi liahniskami musí prejsť aj spomínanú frekventovanú cestu. Stovky žiab by tak bez pomoci záchranárov pravdepodobne zahynuli pod kolesami áut.

Žiab je čoraz menej

Zátarasy pribudli na ceste aj minulý týždeň. Peter Drengubiak z CHKO povedal, že migrácia žiab v podstate len začína. „Hneď po vybudovaní zátaras sme chytili prvého otužilca. Ak bude pekné počasie pokračovať aj naďalej, čoskoro budeme mať plné ruky práce,“ vysvetlil. Záchranári každoročne zachraňujú obojživelníky bez nároku na akúkoľvek odmenu. „Robíme to úplne zadarmo. Keby nebolo nás a dobrovoľníkov, skokani by na tomto úseku pravdepodobne vyhynuli,“ konštatuje záchranár. Každoročne pomáhajú pri zachraňovaní žabiakov aj študenti z neďalekej Strednej odbornej školy drevárskej: „Tento rok sme ich ešte neoslovili. Uvidíme, či bude treba.“ Skokanov je aj napriek obrovskému zápalu záchranárov z roka na rok menej. Kým v minulosti migrovalo na tomto úseku okolo 10 000 obojživelníkov, po spustení prevádzky ďalšej frekventovanej cesty sledujú ochranári každoročný pokles populácie. Dnes je žiab približne polovica. Na úseku medzi Oščadnicou a Horelicou vybudovali pre migrovanie skokana v minulosti aj dva migračné koridory popod cesty. No ako sme sa v CHKO dozvedeli, ich využitie je len čiastočné. U skokana je to podľa odborníkov tak, že v štvrtom alebo piatom roku života pohlavne dozrievajú a vtedy sa aj prvýkrát zúčastňujú migrácie z lokality zimovania na reprodukčnú za účelom rozmnožovania. Ich migračná trasa je podmienená ich pamäťou, respektíve, orientačnou schopnosťou a každoročne predstavuje zdolávanie tej istej migračnej cesty, ktorú absolvovali prvýkrát. To znamená, že niektorí jedinci migrujú cez cestné podchody, koridory a niektoré priamo cez cestné komunikácie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Odmenu nečakajú

Už niekoľko rokov nemajú ochranári z CHKO na túto aktivitu vyčlenené žiadne peniaze. Obojživelníky sú teda odkázané len na ochotu dobrovoľníkov. „Už roky sa snažíme o získanie financií na projekt komplexného riešenia migračných bariér na tomto úseku, ale zatiaľ sme neboli úspešní," dodal Drengubiak.

Dĺžka migrácie skokana hnedého je rôzna a závisí od počasia. Pri teplom počasí je kratšia, naopak, pri chladnom môže trvať až dva týždne. Počas celého obdobia sa snažia ochranári a dobrovoľníci chytiť a preniesť do bezpečia liahnísk čo najviac obojživelníkov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 383
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 913
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 420
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 293
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 551
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 912
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 6 689
  9. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 893
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 492

Hlavné správy z My Kysuce

Jozef Pajer: Politický amaterizmus v Čadci musíme ukončiť

Napriek zmenám vo vedení sa najväčšie mesto na Kysuciach už takmer 30 rokov nezmenilo. Kysučania čelia veľkým problémom, ktoré ovplyvňujú ich pracovný i súkromný život.

Voľby bez boja. V obci na Kysuciach poznajú už aj budúcich poslancov

V niektorých kysuckých obciach už majú kandidáti na starostov viac menej isté zvolenie.

Beh na chatu Kmínek má nového rekordéra

Nový traťový rekord vytvoril Marek Chrascina z Čiech.

Z prvých zápasov v extralige som nadšený, hovorí Filip Delinčák

Medailista z MEJ mládeže má v najvyššej súťaži vysoko aktívne skóre.

Omšu v nemocnici odslúžil biskup Galis

Kysucká nemocnica v Čadci si v tomto roku pripomína 50. výročie svojho vzniku. Aj pri tejto príležitosti sa v krásnych priestoroch átria uskutočnila v sobotu 6. októbra svätá omša.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ 12:30

Cesta je už prejazdná, motocyklista zomrel na mieste nehody

Polícia hľadá svedkov nehody. Cestu sprejazdnili ešte dopoludnia.

V Žiline rastie dom bez povolenia. Má ich byť ešte viac

Investor chce stavbu dodatočne zlegalizovať.

Na bystrickej cyklokomunikácii sa baví internet

Urobiť tak veľa chýb na necelých dvesto metroch trasy sa hádam ani nedá – tvrdí Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica.

Vybrali SME

Už ste čítali?