Pondelok, 8. august, 2022 | Meniny má Oskar

Bývalé budovy colníc slúžia na rôzne účely, v Makove majetok získala obec

V Klokočove - Bílej 21. decembra 2007 symbolicky prepílili predstavitelia slovenskej a českej strany závory na tamojšom hraničnom priechode. Tie síce zmizli aj z ostatných colníc, prevádzkové budovy však naďalej stoja. V Makove prešli do majetku obce.

Administratívna budova sa využíva ako prevádzkový objekt stanice Colného úradu v Žiline.Administratívna budova sa využíva ako prevádzkový objekt stanice Colného úradu v Žiline. (Zdroj: (MM))

Po tom, čo sa Slovensko stalo súčasťou schengenského priestoru, začali Kysučania prechádzať bez dokladov aj cez hraničné priechody v Klokočove, Svrčinovci, Makove či Skalitom. Pre ilustráciu, len v Klokočove prešlo cez hraničný priechod zo slovenskej na českú stranu okolo 629-tisíc osôb, naspäť zhruba 628-tisíc. Zaznamenali tam 421-tisíc vozidiel - okolo 210 000 zo Slovenska a zhruba rovnako z Česka.

Obyvatelia Trojačky si vytrpeli svoje

V Makove vznikol 1. januára 1993 prvý hraničný priechod pri chate Makov na medzinárodnej ceste I/18. Paradoxne, bolo to 9 kilometrov vo vnútrozemí od skutočnej česko-slovenskej hranice. Postavili tam dve unimobunky, ktoré slúžili až do roku 1995. Neskôr vybudovali dočasnú colnicu v časti Trojačka. Od roku 1996 začali s výstavbou spoločného slovensko-českého nákladného terminálu, pričom osobná colnica mala stáť pri Valašskom šenku, čo sa však už nestalo.

SkryťVypnúť reklamu

Štát staval na Trojačke komplex pozostávajúci z 12 stavieb, s nákladom takmer 400 miliónov korún, väčšinu z nich odovzdali do užívania v rokoch 2001-2003. Po roku Slovensko vstúpilo do Európskej únie a colný režim v Makove sa skončil. Colnica bola utrpením najmä pre obyvateľov osady Trojačka, ktorí museli cez ňu prechádzať s dokladmi a legitimovať sa. Denne dochádzalo k paradoxným situáciám. Napríklad aj počas volieb, keď sa museli voliči idúci k volebným urnám v centre obce preukázať platnými cestovnými dokladmi. Rovnako to bolo pri ceste do obchodu či na poštu.

Vlastníkom majetku je štát, spravuje ho Finančné riaditeľstvo

Obyvatelia Kysúc sa potešili zrušeniu hraničných závor, ktoré im strpčovali bežný život. Doteraz však stoja na hraničných priechodoch budovy colníc. „Budovy, ktoré v minulosti slúžili colnej správe sú teraz nehnuteľným majetkom v správe Finančného riaditeľstva (FR) SR. Ich vlastníkom je Slovenská republika.

SkryťVypnúť reklamu

FR ako správca ponúka na odpredaj nehnuteľnosti v takých prípadoch, ak už nebudú slúžiť potrebnému účelu. Prezident finančnej správy vyhlási objekty za trvalo prebytočné. Po týchto úkonoch sa zvykne konkrétny majetok previesť do vlastníctva alebo správy tretej osoby, a to na základe ponukového a osobitného ponukového konania,“ informovala hovorkyňa FR SR Miroslava Slemenská.

Týmto krokom však podľa jej slov predchádza to, že konkrétnu nehnuteľnosť, ktorú považujú za prebytočný majetok, ponúknu najskôr štátnym rozpočtovým alebo príspevkovým organizáciám či vyšším územným celkom. Ak žiadna z oslovených neprejaví záujem, ponúknu majetok ďalej. „V prípade záujmu zo strany štátnych rozpočtových organizácií sa objekty prevedú zmluvou o bezodplatnom prevode správy. Tie, o ktoré prejavili záujem uchádzači v rámci osobitného ponukového konania, sa na základe kúpnej zmluvy predali,“ informovala Slemenská.

SkryťVypnúť reklamu

Na obec Makov previedli nehnuteľný majetok za vyše tri milióny eur

Medzi objektmi bývalých hraničných priechodov, ktoré sa v súlade s platnou legislatívou previedli darovacou zmluvou do vlastníctva obciam, sú aj tie v Makove. Podľa slov Slemenskej sa všetky prevody ukončili. . Hodnotu tohto nehnuteľného majetku vyčíslil znalec na 3 422 627, 56 eur. S otázkou, ako ďalej obec naloží s týmto majetkom, sme sa obrátili na starostu obce Mariána Masnicu, od ktorého sme však do konca uzávierky odpoveď nedostali.

Budova v Klokočove patrí Čechom

Čo sa týka bývalého hraničného priechodu vo Svrčinovci, administratívnu budovu využíva stanica Colného úradu v Žiline ako prevádzkový objekt na pracovné stretnutia či organizovanie medzinárodných stretnutí zástupcov colnej správy. V Klokočove vlastní budovu Česká colná správa. V Skalitom slúži takisto ako vo Svrčinovci žilinskej colnej správe. Tá tam zriadila inšpekčné izby, pričom objekt využíva aj ministerstvo obrany.

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  4. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  5. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila
  1. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  2. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  3. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  4. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  7. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  8. Tetovanie a piercing - aké zdravotné riziká môžu spôsobiť?
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 476
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 6 911
  3. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 274
  4. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 363
  5. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 5 323
  6. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 3 803
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 498
  8. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 488

Blogy SME

  1. Jaroslav Polaček: Cesty a chodníky rekonštruujeme s jasným cieľom – máme plán pre budúcnosť dopravy v Košiciach
  2. Ľubomír Maretta: Riadenie
  3. Věra Tepličková: Chcete osviežiť váš imunitný systém? Prihláste sa na 4. dávku
  4. Ľudmila Rábelyová : Prečo tá nenávisť?
  5. Viera Spišáková: Trapas technický
  6. Dominika Kislíková: Gazdoráň - nová turistická trasa v NP Poloniny
  7. Otilia Horrocks: Voliči si zaslúžia viac...
  8. Ján Škerko: Kolibríky a ruskí orkovia
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 67 119
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 25 472
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 042
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 6 447
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 6 134
  6. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 4 501
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 218
  8. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 3 989
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Marek Timek (dole v čiernom) bojoval telom i dušou.

„Bytča bola výborná, najmä v útoku,“ uznal kvalitu popri premiére v šiestej lige kouč Vadičova.


2 h
A dôvod na radosť je na svete!

Prvé kolo malo jasný vizuál.


5 h
Krásno odštartovalo ročník veľmi pohodlne.

"Toľko šancí na jednu bránu som už veľmi dlho nevidel," zhodnotil miestami naivného súpera veliteľ Krásna Vladimír Kuťka.


6 h
Zvolen už dobre vie, že ho na Kysuciach nečakajú ružové sakury.

"Prvý polčas nemastný - neslaný, ale stratili sme dva body," vravel o remíze Kysuckého Nového Mesta Zátek.


6. aug

Blogy SME

  1. Jaroslav Polaček: Cesty a chodníky rekonštruujeme s jasným cieľom – máme plán pre budúcnosť dopravy v Košiciach
  2. Ľubomír Maretta: Riadenie
  3. Věra Tepličková: Chcete osviežiť váš imunitný systém? Prihláste sa na 4. dávku
  4. Ľudmila Rábelyová : Prečo tá nenávisť?
  5. Viera Spišáková: Trapas technický
  6. Dominika Kislíková: Gazdoráň - nová turistická trasa v NP Poloniny
  7. Otilia Horrocks: Voliči si zaslúžia viac...
  8. Ján Škerko: Kolibríky a ruskí orkovia
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 67 119
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 25 472
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 042
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 6 447
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 6 134
  6. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 4 501
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 218
  8. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 3 989
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu