a oddychovú zónu vedúcu po nábreží Kysuce.
ČADCA. Cyklopásy na ceste II. triedy v časti Vyšný koniec sa stali predmetom petície, ktorú ešte v roku 2010 spísali obyvatelia tejto časti Turzovky. Požadovali znížiť rýchlosť zo 70 na 50 kilometrov za hodinu. Táto stavba podľa nich vniesla na spomínaný úsek do dopravy viac chaosu ako poriadku.
V decembri 2010 sa na Obvodnom úrade cestnej dopravy v Čadci riešila spomínaná petícia k neusporiadanej situácii, ktorá vznikla vytvorením cyklopásu. Návrh však neprešiel s odôvodnením, že cesta má dostatočné parametre na to, aby tam bola vyššia rýchlosť. V tomto úseku neposilnili ani policajné hliadky, pretože tie sa sústreďujú na úseky s veľkou nehodovosťou, ku ktorým vraj Vyšný koniec nepatrí. Doposiaľ sa na tejto situácii nič nezmenilo.
Projekt schválil aj cestný správny orgán
Cyklistický pruh na ceste II/487 v smere Makov – Čadca sa robil na základe projektovej dokumentácie, ktorú odsúhlasil dopravný inšpektorát v Čadci a schválil cestný správny orgán. V predmetnom návrhu sa píše, že cesta je široká 12,2 metra, čo vytvára priestor na vybudovanie jednostranného cyklistického chodníka a ponechanie šírkového usporiadania cesty II/487 v parametroch cesty II triedy.
V zmysle príslušnej vyhlášky nie je možné prejsť dvojitú plnú čiaru a parkovať na cyklistickom chodníku. V zmysle tej istej vyhlášky o pravidlách cestnej premávky je korčuliar považovaný za chodca. Žltá čiara označuje zákaz zastavenia a státia vozidiel na obidvoch stranách tejto čiary.
Budú musieť čakať do roku 2015?
Cyklistický pruh sa robil v rámci projektu „Skvalitnenie dopravnej infraštruktúry v historickom regióne Kysuce“, na ktorý bol poskytnutý nenávratný finančný príspevok z fondov EÚ v rámci Regionálneho operačného programu. Jeho prijatím sa Žilinský samosprávny kraj zaviazal k udržateľnosti po dobu 5 rokov, to znamená do roku 2015. Akákoľvek zmena projektu, ktorú by vopred neodsúhlasil riadiaci orgán (ministerstvo pôdohospodárstva), by mohla viesť k vráteniu príspevku.
Vedenie mesta Turzovka zastáva názor, že po skončení 5-ročnej implementačnej doby grantu, ktorý použil ŽSK na vybudovanie „vodorovného dopravného značenia cyklopásu“, určite dôjde k jeho prehodnoteniu a náprave dopravných pomerov v prospech mesta.
„O tom, že vybudovaný cyklistický pás na časti cesty II/487 v katastri mesta nie je práve ideálnym riešením ani pre cyklistov ani pre ostatných účastníkov premávky, či obyvateľov mesta, sa dá diskutovať donekonečna. Opakovane sme žiadali kompetentných, aby prehodnotili svoj zámer a vydali súhlas na zrušenie cyklotrasy na frekventovanej ceste, avšak doteraz bez súhlasného stanoviska. Zdá sa, že najlepším argumentom bude alternatíva tomuto nechcenému stavu. Aj to bolo jedným z hlavných dôvodov, prečo sme sa začali zaoberať myšlienkou, vybudovať z vlastných zdrojov a v budúcnosti možno aj za účasti ŽSK o niečo veľkorysejšie, ale najmä bezpečnejšie dielo - cyklotrasu a oddychovú zónu, vedúcu po nábreží Kysuce,“ informoval viceprimátor Turzovky Kamil Kobolka.
K stavbe sa vyjadrili aj ochranári
Projekt výstavby je podľa jeho slov nastavený tak, aby mal čo najmenší dopad na životné prostredie. Aby sa pri realizácii diela ušetrilo čo najviac jestvujúcej zelene, ktorá na brehu Kysuce rastie a tvorí prirodzenú bariéru medzi samotnou riekou a cestou II/487. „O tom, že napohľad jednoduchá stavba, jednoduchou naozaj nie je, svedčí skutočnosť, že projektant musel svoj prvotný návrh pozmeniť a tak vyhovieť námietkam a požiadavkám Štátnej ochrany prírody SR – Správy chránenej krajinnej oblasti Kysuce. Ochranári poukazujú na to, že v záujmovom území sa nachádzajú ohrozené druhy riečneho alúvia (nánosy a usadeniny uložené tečúcou vodou), a tiež brehové porasty slúžiace ako útočiská pre chránené živočíchy. Oddychovú zónu doplníme lavičkami a smetnými nádobami, nebude teda dôvod ďalej znečisťovať okolie rieky,“ vysvetľuje Kobolka.
V minulých dňoch sa uskutočnili posledné rokovania s ochranármi. „Chceme začať čo najskôr na terénnych úpravách, aby sme mohli trasu v celkovej dĺžke približne 3 kilometre v čo najväčšom rozsahu sprístupniť ešte v tomto roku. Trasa by mala byť v budúcnosti súčasťou väčšieho projektu Strieborná Kysuca,“ dodal viceprimátor.