Pondelok, 8. august, 2022 | Meniny má Oskar

Ministerstvo tvrdí, že pre vodnú cestu sa časť mesta búrať nemusí, mesto tvrdí opak

V Kysuckom Novom Meste pre plánované trasovanie Vážskej vodnej cesty nemôžu začať plánovanú bytovú výstavbu, údajne hrozí aj búranie časti mesta. Primátor Ján Hartel požiadal kompetentné orgány prehodnotiť zámer z hospodárskeho hľadiska, tiež dopadu na ži

Takto vyzerá Kysuca pri povodniach. Vtedy je v nej vody najviac, no rýchlo sa aj stratí.Takto vyzerá Kysuca pri povodniach. Vtedy je v nej vody najviac, no rýchlo sa aj stratí. (Zdroj: (SH))

votné prostredie. Ministerstvo tvrdí, že nič sa búrať nebude.

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Plánovaná Vážska vodná cesta, s ktorej výstavbou sa má začať v roku 2025, sa dotkne nielen Kysuckého Nového Mesta, tiež ďalších miest a obcí v povodí rieky Kysuca. V Rakovej by mali napríklad vybudovať lodné zdvíhadlo, v Čiernom zasa vodnú nádrž pre doplňovanie vodného kanála.

Viackrát žiadali o pomoc

Predstavitelia miest a obcí, ktorých sa stavba bytostne dotýka, sú presvedčení o tom, že sa projekt robil „od stola", v centrálnych orgánoch, bez možnosti pripomienkovania.

SkryťVypnúť reklamu

V Kysuckom Novom Meste pre plánované trasovanie nemohli a zatiaľ ani nemôžu začať plánovanú bytovú výstavbu, údajne hrozí aj búranie časti mesta. Primátor Ján Hartel už viackrát žiadal kompetentné orgány prehodnotiť zámer z hospodárskeho hľadiska, tiež dopadu na životné prostredie. O pomoc požiadal aj žilinskú VÚC-ku. Vodná cesta je po ústie rieky Kysuca do Váhu vyhlásená ako verejnoprospešná stavba.

Dovolajú sa svojej pravdy?

Kysucké Nové Mesto i ďalšie dotknuté obce a mestá požiadali riešiť nový koridor, ktorý by zohľadňoval existujúce i navrhované rozvojové a investičné aktivity v dotknutom území. Doposiaľ sa však nič nezmenilo. Starostovia miest a obcí si nevedia vysvetliť, ako mohol niekto do takého úzkeho údolia rieky Kysuca plánovať vedľa seba diaľnicu, cestu I. triedy, rýchlostnú železnicu a ešte mimo koryta Kysuce plavebný kanál. Pritom odignorovať jestvujúcu zástavbu, životné podmienky pre ľudí v regióne či prietokové pomery v rieke Kysuca počas letných mesiacov.

SkryťVypnúť reklamu

„Vláda uznesením z 9. mája 2002 vzala na vedomie návrh zámeru projektu Vážskej vodnej cesty a jej prieplavného prepojenia na rieku Odru. Návrh nepredstavuje detailný technický projekt na výstavbu. Kladie si za cieľ ustáliť koncepciu výstavby prostredníctvom vybudovania nových vodných diel, dobudovaním tých existujúcich o objekty slúžiace na plavbu lodí, stanovením ich základných parametrov a predovšetkým smerovanie, resp. vedenie trasy prieplavného prepojenia Váhu na pripravované vodné cesty v ČR a Poľsku. Predkladateľom zámeru projektu bolo ministerstvo pôdohospodárstva,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Od roku 2011 prešla podľa jeho slov kompetencia k výstavbe vodných ciest na ich rezort. „Konkrétny projekt výstavby tejto cesty v katastri Kysuckého Nového Mesta neexistuje. Dotknuté obce sú však povinné vo svojej územnoplánovacej dokumentácii vyčleniť priestor pre plánovanú stavbu. Nie je pravda, že ministerstvo by blokovalo výstavbu v Kysuckom Novom Meste, alebo že by dokonca hrozilo búranie časti mesta. Pri plánovaní a realizácii výstavby sa bude postupovať v súlade s platnou legislatívou a dotknuté subjekty sa budú mať možnosť v jednotlivých konaniach a posudzovaniach k projektom vyjadriť,“ dodal Kóňa.

SkryťVypnúť reklamu

Primátor Kysuckého Nového Mesta s tvrdením ministerstva nesúhlasí

S týmto tvrdením primátor Kysuckého Nového Mesta Ján Hartel rozhodne nesúhlasí: „Nestotožňujem sa s odpoveďou ministerstva. Pravdou je iba to, že konkrétny projekt výstavby VVC v k. ú. Kysucké Nové Mesto neexistuje. To však neznamená, že nás tento projekt neobmedzuje. Naopak, znemožňuje rozvoj mesta, čo sa už prejavilo zastavením konkrétnych projektov. Ide napríklad o výstavbu prvých 120 bytov z plánovaných približne 600 bytov na sídlisku Kamence, autoškoly a dopravného ihriska. Projekty boli zastavené z dôvodu záporného - pre nás záväzného stanoviska štátneho orgánu – štátnej plavebnej správy.

Táto nám vo svojom stanovisku z 11. júna 2010 napísala, že nesúhlasí s umiestňovaním stavieb do koridoru budúcej Vážskej vodnej cesty. V súlade so záväznou časťou Koncepcie územného rozvoja Slovenska má byť rešpektovaná v územných plánoch regiónov a obcí. Vláda svojím uznesením č. 463/2002 schválila návrh zámeru „cesty“ a jej prieplavného prepojenia na rieku Odru. Schválený projekt nepredstavuje detailný technický projekt, ale kladie si za cieľ ustáliť koncepciu výstavby vodnej cesty. Presné trasovanie v lokalite Kysucké Nové Mesto bude k dispozícii u investora stavby po schválení konkrétneho variantu, ktorý bude vyhovovať technickým, ekonomickým a evironmentálnym požiadavkám. Stanovisko plavebnej správy v odvolacom konaní podporilo v plnom rozsahu ministerstvo dopravy. Je potrebné dodať, že v súčasnosti neexistuje ani investor, ani žiadne variantné riešenie, na ktoré sa odvoláva stanovisko štátnej plavebnej správy.“

Primátor požiadavku ministerstva, že mesto má vyčleniť priestor pre plánovanú VVC, je nereálna. „Vodná cesta je technicky náročné dielo, ktoré musí spĺňať konkrétne technické parametre, ktoré poznajú len vysokošpecializovaní odborníci. Je preto nepredstaviteľné a nereálne, že konkrétnu trasu v k.ú. KNM má určiť mesto.

Takisto nie je pravda, že nehrozí búranie pri budúcej výstavbe kanála. Pri súčasnej zastavanosti úzkeho údolia rieky Kysuca, by museli kanál vybudovať ponad mesto, aby sa nedotkol jeho súčasnej zástavby. To isté platí o ostaných obciach a mestách v povodí rieky Kysuca,“ dodáva primátor.

Z návrhu vodnej cesty vyplýva, že prepojenie Váhu a Odry v úseku Žilina - Bohumín sa dosiahne vybudovaním viacerých stavieb na tokoch spájaných riek a ich prítokoch.

K týmto stavbám bude patriť plavebná komora Budatín, prieplav Budatín - Rudinka, plavebná komora v Rudinke, prieplav Rudinka - Kysucké Nové Mesto, plavebná komora v Kysuckom Novom Meste, prieplav Kysucké Nové Mesto - Kysucký Lieskovec, plavebná komora Kysucký Lieskovec, prieplav Kysucký Lieskovec - Krásno, plavebná komora Krásno, prieplav Krásno - Čadca, plavebná komora Čadca, prieplav Čadca - Raková, lodné zdvíhadlo Raková, prieplav Raková - Dejúvky, lodné zdvíhadlo Dejúvky a plavebný tunel Jablunkov.

Plánujú lode s nosnosťou 1600 ton

Na tieto stavby nadväzuje ďalších 16 stavieb (prieplavy, plavebné komory a lodné zdvíhadlo) na území Česka a 9 stavieb na území Poľska, ktorými sa dosiahne prepojenie Vážskej na Oderskú vodnú cestu. Minimálna podjazdná výška mostov bude 5,25 metra, rozmery plavebných komôr 12 x 110 m, čo vytvorí podmienky, že prieplavom budú môcť plávať lode s nosnosťou 1600 - 1800 ton s ponorom 2,5 m, maximálnou šírkou 11,4 metra a dĺžkou 107 metrov.

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  4. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila
  1. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  2. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  3. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  4. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  7. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  8. Tetovanie a piercing - aké zdravotné riziká môžu spôsobiť?
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 479
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 6 911
  3. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 274
  4. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 364
  5. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 5 326
  6. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 3 759
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 499
  8. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 488

Blogy SME

  1. Jaroslav Polaček: Cesty a chodníky rekonštruujeme s jasným cieľom – máme plán pre budúcnosť dopravy v Košiciach
  2. Věra Tepličková: Chcete osviežiť váš imunitný systém? Prihláste sa na 4. dávku
  3. Ľubomír Maretta: Riadenie
  4. Viera Spišáková: Trapas technický
  5. Ľudmila Rábelyová : Prečo tá nenávisť?
  6. Dominika Kislíková: Gazdoráň - nová turistická trasa v NP Poloniny
  7. Otilia Horrocks: Voliči si zaslúžia viac...
  8. Ján Škerko: Kolibríky a ruskí orkovia
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 67 244
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 25 473
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 047
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 6 450
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 6 134
  6. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 4 501
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 222
  8. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 3 989
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Jiří Ščobák: Prinesú nám inovácie v bankovníctve niečo dobré? Nie sú základné poplatky v slovenských bankách prehnané?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Marek Timek (dole v čiernom) bojoval telom i dušou.

„Bytča bola výborná, najmä v útoku,“ uznal kvalitu popri premiére v šiestej lige kouč Vadičova.


3 h
A dôvod na radosť je na svete!

Prvé kolo malo jasný vizuál.


6 h
Krásno odštartovalo ročník veľmi pohodlne.

"Toľko šancí na jednu bránu som už veľmi dlho nevidel," zhodnotil miestami naivného súpera veliteľ Krásna Vladimír Kuťka.


7 h
Zvolen už dobre vie, že ho na Kysuciach nečakajú ružové sakury.

"Prvý polčas nemastný - neslaný, ale stratili sme dva body," vravel o remíze Kysuckého Nového Mesta Zátek.


6. aug

Blogy SME

  1. Jaroslav Polaček: Cesty a chodníky rekonštruujeme s jasným cieľom – máme plán pre budúcnosť dopravy v Košiciach
  2. Věra Tepličková: Chcete osviežiť váš imunitný systém? Prihláste sa na 4. dávku
  3. Ľubomír Maretta: Riadenie
  4. Viera Spišáková: Trapas technický
  5. Ľudmila Rábelyová : Prečo tá nenávisť?
  6. Dominika Kislíková: Gazdoráň - nová turistická trasa v NP Poloniny
  7. Otilia Horrocks: Voliči si zaslúžia viac...
  8. Ján Škerko: Kolibríky a ruskí orkovia
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 67 244
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 25 473
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 047
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 6 450
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 6 134
  6. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 4 501
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 222
  8. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 3 989
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Jiří Ščobák: Prinesú nám inovácie v bankovníctve niečo dobré? Nie sú základné poplatky v slovenských bankách prehnané?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu