Streda, 26. júl, 2017 | Meniny má Anna, Hana
Pridajte si svoje mesto

Ministerstvo tvrdí, že pre vodnú cestu sa časť mesta búrať nemusí, mesto tvrdí opak

V Kysuckom Novom Meste pre plánované trasovanie Vážskej vodnej cesty nemôžu začať plánovanú bytovú výstavbu, údajne hrozí aj búranie časti mesta. Primátor Ján Hartel požiadal kompetentné orgány prehodnotiť zámer z hospodárskeho hľadiska, tiež dopadu na ži

Takto vyzerá Kysuca pri povodniach. Vtedy je v nej vody najviac, no rýchlo sa aj stratí.(Zdroj: (SH))

votné prostredie. Ministerstvo tvrdí, že nič sa búrať nebude.

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Plánovaná Vážska vodná cesta, s ktorej výstavbou sa má začať v roku 2025, sa dotkne nielen Kysuckého Nového Mesta, tiež ďalších miest a obcí v povodí rieky Kysuca. V Rakovej by mali napríklad vybudovať lodné zdvíhadlo, v Čiernom zasa vodnú nádrž pre doplňovanie vodného kanála.

Viackrát žiadali o pomoc

Predstavitelia miest a obcí, ktorých sa stavba bytostne dotýka, sú presvedčení o tom, že sa projekt robil „od stola", v centrálnych orgánoch, bez možnosti pripomienkovania.

V Kysuckom Novom Meste pre plánované trasovanie nemohli a zatiaľ ani nemôžu začať plánovanú bytovú výstavbu, údajne hrozí aj búranie časti mesta. Primátor Ján Hartel už viackrát žiadal kompetentné orgány prehodnotiť zámer z hospodárskeho hľadiska, tiež dopadu na životné prostredie. O pomoc požiadal aj žilinskú VÚC-ku. Vodná cesta je po ústie rieky Kysuca do Váhu vyhlásená ako verejnoprospešná stavba.

Dovolajú sa svojej pravdy?

Kysucké Nové Mesto i ďalšie dotknuté obce a mestá požiadali riešiť nový koridor, ktorý by zohľadňoval existujúce i navrhované rozvojové a investičné aktivity v dotknutom území. Doposiaľ sa však nič nezmenilo. Starostovia miest a obcí si nevedia vysvetliť, ako mohol niekto do takého úzkeho údolia rieky Kysuca plánovať vedľa seba diaľnicu, cestu I. triedy, rýchlostnú železnicu a ešte mimo koryta Kysuce plavebný kanál. Pritom odignorovať jestvujúcu zástavbu, životné podmienky pre ľudí v regióne či prietokové pomery v rieke Kysuca počas letných mesiacov.

„Vláda uznesením z 9. mája 2002 vzala na vedomie návrh zámeru projektu Vážskej vodnej cesty a jej prieplavného prepojenia na rieku Odru. Návrh nepredstavuje detailný technický projekt na výstavbu. Kladie si za cieľ ustáliť koncepciu výstavby prostredníctvom vybudovania nových vodných diel, dobudovaním tých existujúcich o objekty slúžiace na plavbu lodí, stanovením ich základných parametrov a predovšetkým smerovanie, resp. vedenie trasy prieplavného prepojenia Váhu na pripravované vodné cesty v ČR a Poľsku. Predkladateľom zámeru projektu bolo ministerstvo pôdohospodárstva,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Od roku 2011 prešla podľa jeho slov kompetencia k výstavbe vodných ciest na ich rezort. „Konkrétny projekt výstavby tejto cesty v katastri Kysuckého Nového Mesta neexistuje. Dotknuté obce sú však povinné vo svojej územnoplánovacej dokumentácii vyčleniť priestor pre plánovanú stavbu. Nie je pravda, že ministerstvo by blokovalo výstavbu v Kysuckom Novom Meste, alebo že by dokonca hrozilo búranie časti mesta. Pri plánovaní a realizácii výstavby sa bude postupovať v súlade s platnou legislatívou a dotknuté subjekty sa budú mať možnosť v jednotlivých konaniach a posudzovaniach k projektom vyjadriť,“ dodal Kóňa.

Primátor Kysuckého Nového Mesta s tvrdením ministerstva nesúhlasí

S týmto tvrdením primátor Kysuckého Nového Mesta Ján Hartel rozhodne nesúhlasí: „Nestotožňujem sa s odpoveďou ministerstva. Pravdou je iba to, že konkrétny projekt výstavby VVC v k. ú. Kysucké Nové Mesto neexistuje. To však neznamená, že nás tento projekt neobmedzuje. Naopak, znemožňuje rozvoj mesta, čo sa už prejavilo zastavením konkrétnych projektov. Ide napríklad o výstavbu prvých 120 bytov z plánovaných približne 600 bytov na sídlisku Kamence, autoškoly a dopravného ihriska. Projekty boli zastavené z dôvodu záporného - pre nás záväzného stanoviska štátneho orgánu – štátnej plavebnej správy.

Táto nám vo svojom stanovisku z 11. júna 2010 napísala, že nesúhlasí s umiestňovaním stavieb do koridoru budúcej Vážskej vodnej cesty. V súlade so záväznou časťou Koncepcie územného rozvoja Slovenska má byť rešpektovaná v územných plánoch regiónov a obcí. Vláda svojím uznesením č. 463/2002 schválila návrh zámeru „cesty“ a jej prieplavného prepojenia na rieku Odru. Schválený projekt nepredstavuje detailný technický projekt, ale kladie si za cieľ ustáliť koncepciu výstavby vodnej cesty. Presné trasovanie v lokalite Kysucké Nové Mesto bude k dispozícii u investora stavby po schválení konkrétneho variantu, ktorý bude vyhovovať technickým, ekonomickým a evironmentálnym požiadavkám. Stanovisko plavebnej správy v odvolacom konaní podporilo v plnom rozsahu ministerstvo dopravy. Je potrebné dodať, že v súčasnosti neexistuje ani investor, ani žiadne variantné riešenie, na ktoré sa odvoláva stanovisko štátnej plavebnej správy.“

Primátor požiadavku ministerstva, že mesto má vyčleniť priestor pre plánovanú VVC, je nereálna. „Vodná cesta je technicky náročné dielo, ktoré musí spĺňať konkrétne technické parametre, ktoré poznajú len vysokošpecializovaní odborníci. Je preto nepredstaviteľné a nereálne, že konkrétnu trasu v k.ú. KNM má určiť mesto.

Takisto nie je pravda, že nehrozí búranie pri budúcej výstavbe kanála. Pri súčasnej zastavanosti úzkeho údolia rieky Kysuca, by museli kanál vybudovať ponad mesto, aby sa nedotkol jeho súčasnej zástavby. To isté platí o ostaných obciach a mestách v povodí rieky Kysuca,“ dodáva primátor.

Z návrhu vodnej cesty vyplýva, že prepojenie Váhu a Odry v úseku Žilina - Bohumín sa dosiahne vybudovaním viacerých stavieb na tokoch spájaných riek a ich prítokoch.

K týmto stavbám bude patriť plavebná komora Budatín, prieplav Budatín - Rudinka, plavebná komora v Rudinke, prieplav Rudinka - Kysucké Nové Mesto, plavebná komora v Kysuckom Novom Meste, prieplav Kysucké Nové Mesto - Kysucký Lieskovec, plavebná komora Kysucký Lieskovec, prieplav Kysucký Lieskovec - Krásno, plavebná komora Krásno, prieplav Krásno - Čadca, plavebná komora Čadca, prieplav Čadca - Raková, lodné zdvíhadlo Raková, prieplav Raková - Dejúvky, lodné zdvíhadlo Dejúvky a plavebný tunel Jablunkov.

Plánujú lode s nosnosťou 1600 ton

Na tieto stavby nadväzuje ďalších 16 stavieb (prieplavy, plavebné komory a lodné zdvíhadlo) na území Česka a 9 stavieb na území Poľska, ktorými sa dosiahne prepojenie Vážskej na Oderskú vodnú cestu. Minimálna podjazdná výška mostov bude 5,25 metra, rozmery plavebných komôr 12 x 110 m, čo vytvorí podmienky, že prieplavom budú môcť plávať lode s nosnosťou 1600 - 1800 ton s ponorom 2,5 m, maximálnou šírkou 11,4 metra a dĺžkou 107 metrov.


  1. Preteky na horských bicykloch sa neobišli bez zranení 317
  2. Žilinských vlkov posilní talentovaný zadák z Kysuckého Nového Mesta 284
  3. Čierne "odpadlo" po treťom góle, susedské derby rozuzlili penalty Foto 201
  4. Z úlovku sa tešil aj rybár z Kysúc 166
  5. Opitých vodičov na cestách stále pribúda 148
  6. Kysucký prameň si vystúpením na Mariánskej hore vyslúžil veľký obdiv 142
  7. Podujatie v Radoli sa vydarilo 105
  8. Práce v ZŠ Bukovina sa rozbehli 74
  9. Dovolenka Angeliky skončila v ekvádorskom väzení 66
  10. Séria Mladých Píliek sa skončila. V Kysuci triumfovali skúsení harcovníci Foto 62

Najčítanejšie správy

Kysuce

Preteky na horských bicykloch sa neobišli bez zranení

Členovia Horskej záchrannej služby Kysuce opäť pomáhali zraneným na Veľkej Rači.

Žilinských vlkov posilní talentovaný zadák z Kysuckého Nového Mesta

Michal Roman sa už teší na novú sezónu v MsHK Žilina.

Čierne "odpadlo" po treťom góle, susedské derby rozuzlili penalty

V sobotu 22. júla sa hralo prvé kolo Slovnaft Cup-u. Do druhého kola postúpili Čadca, Krásno nad Kysucou, Kysucké Nové Mesto a Vysoká nad Kysucou.

Z úlovku sa tešil aj rybár z Kysúc

Rybárska sezóna na Orave je už v plnom prúde.

Opitých vodičov na cestách stále pribúda

Vodičovi z Poviny namerali policajti 1,40 promile. Nebol jediný, kto sa pred jazdou „potužil“. Za uplynulý týždeň zadržali na cestách v Žilinskom kraji celkom 51 podnapitých vodičov, z toho 22 cyklistov.

Blízke regióny

To je trúfalosť. Pozrite sa, čo sa stalo na jednej svadbe

Mladomanželia sa z peňazí, ktoré dostali počas venčekového tanca, netešili dlho.

Na stavbu obchvatu Tvrdošína už hľadajú dodávateľa

Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila súťaž na dodávateľa stavby rýchlostnej cesty okolo Tvrdošína. Stavať by sa mohlo začať do roka.

V Žiline sa na šesť dní zastaví unikátny Légiovlak

Posádka vlaku bude návštevníkov sprevádzať v dobových uniformách.

Cestu pod Strečnom otvoria podľa plánov na posledný deň uzávierky

Dátum a čas spustenia dopravy je zatiaľ iba predbežný.

Robotníci začali v Martine opravu dlažby za stotisíc eur

​​​​​​​Tisíc metrov štvorcových na martinskej pešej zóne čaká niekoľkomesačná oprava. Popraskaná dlažba sa opäť prihlásila o slovo.

Všetky správy

Je najdrahším hráčom planéty. Aj Messi ho prosil, aby nešiel do Paríža

Paríž Saint Germain mal aktivovať monštruóznu klauzulu.

Kto je údajný takáčovec Kudlička. Prvá fotka mafiánov pri víne s politikom

Súd na kauciu prepustil z väzby Ľubomíra Kudličku, považovaného za šéfa gangu takáčovcov. Bol na prvej fotke spájajúcej mafiu a politika.

Miro Jaroš: Prekážajú mi rodičia niektorých detí

Plánuje natočiť celovečerný film a na jeho najnovšom klipe pracovalo sto ľudí. MIRO JAROŠ má niekedy pocit, že detské pesničky sú jeho jediný svet.

Vášáryová: Keď sa Poľsko a Maďarsko dohadujú bez nás, musíme byť opatrní

Slovensko musí ukázať, že je iné ako susedné krajiny smerujúce k neliberálnemu režimu, hovorí bývalá veľvyslankyňa v Poľsku MAGDA VÁŠÁRYOVÁ.

Súd poslal Dalíka na päť rokov za mreže. Vo výpovedi označil Výboha

Bývalý český lobista Marek Dalík na súde pod prísahou vypovedal, že úplatok v kauze Pandur si vypýtal slovenský zbrojár Miroslav Výboh.

Kam vyraziť