Štvrtok, 23. november, 2017 | Meniny má Klement
Pridajte si svoje mesto

Ministerstvo tvrdí, že pre vodnú cestu sa časť mesta búrať nemusí, mesto tvrdí opak

V Kysuckom Novom Meste pre plánované trasovanie Vážskej vodnej cesty nemôžu začať plánovanú bytovú výstavbu, údajne hrozí aj búranie časti mesta. Primátor Ján Hartel požiadal kompetentné orgány prehodnotiť zámer z hospodárskeho hľadiska, tiež dopadu na ži

Takto vyzerá Kysuca pri povodniach. Vtedy je v nej vody najviac, no rýchlo sa aj stratí.(Zdroj: (SH))

votné prostredie. Ministerstvo tvrdí, že nič sa búrať nebude.

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Plánovaná Vážska vodná cesta, s ktorej výstavbou sa má začať v roku 2025, sa dotkne nielen Kysuckého Nového Mesta, tiež ďalších miest a obcí v povodí rieky Kysuca. V Rakovej by mali napríklad vybudovať lodné zdvíhadlo, v Čiernom zasa vodnú nádrž pre doplňovanie vodného kanála.

Viackrát žiadali o pomoc

Predstavitelia miest a obcí, ktorých sa stavba bytostne dotýka, sú presvedčení o tom, že sa projekt robil „od stola", v centrálnych orgánoch, bez možnosti pripomienkovania.

V Kysuckom Novom Meste pre plánované trasovanie nemohli a zatiaľ ani nemôžu začať plánovanú bytovú výstavbu, údajne hrozí aj búranie časti mesta. Primátor Ján Hartel už viackrát žiadal kompetentné orgány prehodnotiť zámer z hospodárskeho hľadiska, tiež dopadu na životné prostredie. O pomoc požiadal aj žilinskú VÚC-ku. Vodná cesta je po ústie rieky Kysuca do Váhu vyhlásená ako verejnoprospešná stavba.

Dovolajú sa svojej pravdy?

Kysucké Nové Mesto i ďalšie dotknuté obce a mestá požiadali riešiť nový koridor, ktorý by zohľadňoval existujúce i navrhované rozvojové a investičné aktivity v dotknutom území. Doposiaľ sa však nič nezmenilo. Starostovia miest a obcí si nevedia vysvetliť, ako mohol niekto do takého úzkeho údolia rieky Kysuca plánovať vedľa seba diaľnicu, cestu I. triedy, rýchlostnú železnicu a ešte mimo koryta Kysuce plavebný kanál. Pritom odignorovať jestvujúcu zástavbu, životné podmienky pre ľudí v regióne či prietokové pomery v rieke Kysuca počas letných mesiacov.

„Vláda uznesením z 9. mája 2002 vzala na vedomie návrh zámeru projektu Vážskej vodnej cesty a jej prieplavného prepojenia na rieku Odru. Návrh nepredstavuje detailný technický projekt na výstavbu. Kladie si za cieľ ustáliť koncepciu výstavby prostredníctvom vybudovania nových vodných diel, dobudovaním tých existujúcich o objekty slúžiace na plavbu lodí, stanovením ich základných parametrov a predovšetkým smerovanie, resp. vedenie trasy prieplavného prepojenia Váhu na pripravované vodné cesty v ČR a Poľsku. Predkladateľom zámeru projektu bolo ministerstvo pôdohospodárstva,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Od roku 2011 prešla podľa jeho slov kompetencia k výstavbe vodných ciest na ich rezort. „Konkrétny projekt výstavby tejto cesty v katastri Kysuckého Nového Mesta neexistuje. Dotknuté obce sú však povinné vo svojej územnoplánovacej dokumentácii vyčleniť priestor pre plánovanú stavbu. Nie je pravda, že ministerstvo by blokovalo výstavbu v Kysuckom Novom Meste, alebo že by dokonca hrozilo búranie časti mesta. Pri plánovaní a realizácii výstavby sa bude postupovať v súlade s platnou legislatívou a dotknuté subjekty sa budú mať možnosť v jednotlivých konaniach a posudzovaniach k projektom vyjadriť,“ dodal Kóňa.

Primátor Kysuckého Nového Mesta s tvrdením ministerstva nesúhlasí

S týmto tvrdením primátor Kysuckého Nového Mesta Ján Hartel rozhodne nesúhlasí: „Nestotožňujem sa s odpoveďou ministerstva. Pravdou je iba to, že konkrétny projekt výstavby VVC v k. ú. Kysucké Nové Mesto neexistuje. To však neznamená, že nás tento projekt neobmedzuje. Naopak, znemožňuje rozvoj mesta, čo sa už prejavilo zastavením konkrétnych projektov. Ide napríklad o výstavbu prvých 120 bytov z plánovaných približne 600 bytov na sídlisku Kamence, autoškoly a dopravného ihriska. Projekty boli zastavené z dôvodu záporného - pre nás záväzného stanoviska štátneho orgánu – štátnej plavebnej správy.

Táto nám vo svojom stanovisku z 11. júna 2010 napísala, že nesúhlasí s umiestňovaním stavieb do koridoru budúcej Vážskej vodnej cesty. V súlade so záväznou časťou Koncepcie územného rozvoja Slovenska má byť rešpektovaná v územných plánoch regiónov a obcí. Vláda svojím uznesením č. 463/2002 schválila návrh zámeru „cesty“ a jej prieplavného prepojenia na rieku Odru. Schválený projekt nepredstavuje detailný technický projekt, ale kladie si za cieľ ustáliť koncepciu výstavby vodnej cesty. Presné trasovanie v lokalite Kysucké Nové Mesto bude k dispozícii u investora stavby po schválení konkrétneho variantu, ktorý bude vyhovovať technickým, ekonomickým a evironmentálnym požiadavkám. Stanovisko plavebnej správy v odvolacom konaní podporilo v plnom rozsahu ministerstvo dopravy. Je potrebné dodať, že v súčasnosti neexistuje ani investor, ani žiadne variantné riešenie, na ktoré sa odvoláva stanovisko štátnej plavebnej správy.“

Primátor požiadavku ministerstva, že mesto má vyčleniť priestor pre plánovanú VVC, je nereálna. „Vodná cesta je technicky náročné dielo, ktoré musí spĺňať konkrétne technické parametre, ktoré poznajú len vysokošpecializovaní odborníci. Je preto nepredstaviteľné a nereálne, že konkrétnu trasu v k.ú. KNM má určiť mesto.

Takisto nie je pravda, že nehrozí búranie pri budúcej výstavbe kanála. Pri súčasnej zastavanosti úzkeho údolia rieky Kysuca, by museli kanál vybudovať ponad mesto, aby sa nedotkol jeho súčasnej zástavby. To isté platí o ostaných obciach a mestách v povodí rieky Kysuca,“ dodáva primátor.

Z návrhu vodnej cesty vyplýva, že prepojenie Váhu a Odry v úseku Žilina - Bohumín sa dosiahne vybudovaním viacerých stavieb na tokoch spájaných riek a ich prítokoch.

K týmto stavbám bude patriť plavebná komora Budatín, prieplav Budatín - Rudinka, plavebná komora v Rudinke, prieplav Rudinka - Kysucké Nové Mesto, plavebná komora v Kysuckom Novom Meste, prieplav Kysucké Nové Mesto - Kysucký Lieskovec, plavebná komora Kysucký Lieskovec, prieplav Kysucký Lieskovec - Krásno, plavebná komora Krásno, prieplav Krásno - Čadca, plavebná komora Čadca, prieplav Čadca - Raková, lodné zdvíhadlo Raková, prieplav Raková - Dejúvky, lodné zdvíhadlo Dejúvky a plavebný tunel Jablunkov.

Plánujú lode s nosnosťou 1600 ton

Na tieto stavby nadväzuje ďalších 16 stavieb (prieplavy, plavebné komory a lodné zdvíhadlo) na území Česka a 9 stavieb na území Poľska, ktorými sa dosiahne prepojenie Vážskej na Oderskú vodnú cestu. Minimálna podjazdná výška mostov bude 5,25 metra, rozmery plavebných komôr 12 x 110 m, čo vytvorí podmienky, že prieplavom budú môcť plávať lode s nosnosťou 1600 - 1800 ton s ponorom 2,5 m, maximálnou šírkou 11,4 metra a dĺžkou 107 metrov.


  1. V utorok zatvoria frekventovanú cestu na Kysuciach. Dôvodom je kamión Foto 1 027
  2. Bukovský most už je prejazdný 509
  3. Dnes uzatvoria horelický tunel 258
  4. Kysuce sa dočkali prvého ihriska s umelou trávou Foto 243
  5. Vo Svrčinovci sa prevrátil kamión Foto 242
  6. Šachistka z Kysúc získala šachový titul majsterka FIDE 240
  7. Privítali najmenších obyvateľov obce 228
  8. Kysuce vašimi očami alebo čo zachytil objektív 28. 215
  9. Horskí záchranári pomohli na Veľkej Rači zranenému turistovi 186
  10. NIKASPORT už čaká na svojich prvých zákazníkov Foto 144

Najčítanejšie správy

Kysuce

V utorok zatvoria frekventovanú cestu na Kysuciach. Dôvodom je kamión

Vo večerných hodinách bude uzatvorený frekventovaný úsek cesty I/11 v obci Svrčinovec (okres Čadca).

Bukovský most už je prejazdný

Po mesiacoch, počas ktorých zvyšovali tonáž, od dnes Bukovský most slúži verejnosti.

Dnes uzatvoria horelický tunel

Polícia upozorňuje motoristov na dopravné obmedzenie. Dnes od 22. hodiny do stredy maximálne 2. hodiny obojsmerne uzatvoria tunel Horelica z dôvodu havarijnej opravy.

Kysuce sa dočkali prvého ihriska s umelou trávou

Ihrisko v Kysuckom Novom Meste prišiel otvoriť aj prezident SFZ Ján Kováčik.

Vo Svrčinovci sa prevrátil kamión

V oboch smeroch sa pre dopravnú nehodu zdržíte.

Blízke regióny

Toľko kritizovaný podchod v centre Martina sa najprv zmení od Galérie, potom aj od tržnice

Do problémového objektu nalejú tisíce eur, na jeho obnovu už prispel aj majiteľ Obchodného centra Galéria.

Nešťastie v lese vzalo dvom deťom otca

Dvoch lesných robotníkov privalil strom. Jeden má zranenú ruku, druhý zraneniam podľahol.

Takto sa čoskoro rozšíri martinské Campo di Martin

Do areálu nákupného strediska v martinských Košútoch pribudne nový objekt. Robotníci tam čoskoro postavia ďalšie centrum s desiatimi prevádzkami pre obchod a služby.

Ak bude mrznúť, lyžovať sa bude možno už v novembri

Zjazdovky pod Chopkom už zasnežujú, ak bude priať snehu počasie, sezónu v Jasnej spustia možno ešte v novembri.

Narazil do stĺpu, policajti mu namerali 2,13 promile

Nočná jazda Volkswagenu Chlebnicami sa skončila predčasne. Muž so ženou utrpeli zranenia.

Všetky správy

Bratov Paškovcov odsúdili za brutálnu bitku v centre Košíc

Dvaja dostali podmienku, jeden peňažný trest.

Analytici ukázali mapu diaľnic. Pozrite si, v akom stave je naozaj výstavba

Štát chce diaľnicu D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Problém s dokončením je na úseku medzi Turanmi a Hubovou.

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

Lovec ponoriek: Ak ponorku nájdu, námorníkov aj tak nezachránia

Stratenú argentínsku ponorku by mohol nájsť sonar, hovorí bývalý člen amerického námorníctva ROSS HALL.

Raši chce zopakovať voľby. Trnka hovorí o škôlkarovi

Zastupiteľstvo má byť o dvanásť dní, Ústavný súd má deväťdesiat.

Kam vyraziť