VYCHYLOVKA. V kysuckom skanzene začali vlani s prácami na generálnej rekonštrukcii historickej úvraťovej železničnej trate.
Vo vybraných úsekoch vymenili železničný zvršok (podvaly, podložky a koľajnice v oblúkoch), pracovali na priepustoch, zosuvoch či odvoďnovacích rigoloch. „Na trati železničky, prebiehajú v súčasnosti ukončovacie práce. Robia sa smerové a výškové úpravy koľaje a osadenie predpisových značení. Súčasne začíname so záverečným geodetickým zameraním, ktorého výsledky sú potrebné ku kolaudačnému konaniu. Práce na multifunkčnej budove železničnej stanice HLÚŽ takisto vstupujú do finále. Stavbárske práce na objekte sa ukončili, v rámci exteriérových úprav sa pokračuje v budovaní spevnených plôch a komunikácie. Vzhľadom na prevádzkovanie novej budovy, ktorej interiér sa práve zariaďuje, dôjde aj ku zmene v podobe nového vstupu do areálu skanzenu, od ktorého si múzejníci sľubujú lepšie usmernenie a zorientovanie návštevníkov,“ informoval riaditeľ Kysuckého múzea v Čadci Miloš Jesenský.
Náklady na rekonštrukciu predstavujú 427 074 €. Projekt financujú z fondov EÚ s 5% spoluúčasťou ŽSK, čo predstavuje 21 353 €.
Prevezú sa z Vychylovky do Oravskej Lesnej
V skanzene pribudne v rámci projektu spomínaná multifunkčná budova železničnej zastávky, ktorá má poskytnúť komfort, hygienické zázemie a ďalšie služby pre návštevníkov, ktorých počet za posledné dva roky prekonal historicky najvyšší počet od doby jeho založenia v roku 1971.
Najambicióznejšou časťou projektu je však spomínaná generálna rekonštrukcia trate na úseku Kubátkovia - Beskyd, ktorou sa obnoví spojenie z Vychylovky a Oravskej lesnej železnice do stanice Tanečník, ako to bolo v minulosti. Návštevníci tak budú môcť cestovať po 11,3 kilometrovej trase vláčikom z Vychylovky do Oravskej Lesnej po zrekonštruovanom úvraťovom systéme, na ktorom zdolajú prevýšenie 217 metrov na jeden a pol kilometrovom úseku.
Zima spôsobila v skanzene veľké škody
Vo februári spadli na strechu zrubového objektu pod ťarchou snehu stromy. Mnoho sa ich zrútilo aj na časť trate úvraťovej železničky.
Najväčšou škodou bola demolácia krovu a šindľovej strechy domu lesných robotníkov z Dunajova, na ktorý sa pod váhou snehu zrútili tri mohutné smreky.
„Múzeum kysuckej dediny i samotná trať železničky veľmi utrpela snehovou kalamitou počas poslednej zimy, s väčšinou škôd si už múzeum dokázalo poradiť. Z trate sme odstránili početné stromy, ktorých kmene predtým blokovali koľajnice. V súčasnosti sa pripravuje výmena krovu a zničenej šindľovej krytiny na objekte domu lesných robotníkov. Kmene mohutných smrekov, ktoré naň padli po ťarchou masívne snehovej pokrývky, sme už odstránili,“ dodal Jesenský.