Riešenie sporných pozemkov železníc sa nikam nepohlo

Mesto Turzovka sa takmer dvadsať rokov snažilo vyriešiť problém s pozemkami železníc ležiacimi v jeho katastri. Išlo o 27 parciel s rozlohou 2,7 hektára. Ešte v apríli sa bývalé ministerstvo dopravy a samospráva dohodli.

Rokovania okolo pozemkov zastali na mŕtvom bode.Rokovania okolo pozemkov zastali na mŕtvom bode. (Zdroj: (LJ))

V súčasnosti je riešenie opäť v nedohľadne.

TURZOVKA. So spornými pozemkami Železníc SR sa pravdepodobne dostala samospráva opäť na začiatok. Aj keď sa jej podarilo zastaviť ich pripravený predaj do súkromných rúk, nepodarilo sa už so „starým“ vedením ŽSR a vládou dotiahnuť do úspešného konca dlhodobý prenájom a následný postup na vysporiadanie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Obrátili sme sa listom na nového ministra dopravy s tým, aby pokračoval v rozbehnutom postupe v prospech samosprávy, zatiaľ však bez odozvy,“ informoval viceprimátor Turzovky Kamil Kobolka.

SkryťVypnúť reklamu

Spor pre pozemky, ktoré sa Železnice SR rozhodli predať, vyvrcholil koncom minulého roka. Záujem o ne prejavilo aj mesto, ktoré žiadalo bezodplatný prevod. V hre bolo 27 parciel s celkovou rozlohou 2,7 hektára.

Okrem iných aj tie pred turzovským gymnáziom, na Nádražnej ulici, hlavnom parkovisku v centre mesta, pod verejnými cestami, chodníkmi či priľahlými parkami a zeleňou. Pozemky medzi Nádražnou a Štúrovou ulicou riešila samospráva od roku 1990. Odvtedy, ako tieto plochy uvoľnila Drevoindrustria, ktorá tam mala skládky dreva.

Predaj sa zatiaľ neuskutočnil

K predaju zatiaľ nedošlo. „Verejné ponukové konanie sme síce zrealizovali, zmluvu s uchádzačom, ktorý bol úspešný, sme však nepodpísali,“ informovala Dana Šinková z odboru komunikácie ŽSR. Dodala, že situácia sa od konca minulého roka nezmenila.

SkryťVypnúť reklamu

Za uplynulých dvadsať rokov sa každé vedenie mesta snažilo vysporiadať problematické pozemky železníc. Najmä tie, ktoré ostali pod cestami, parkoviskami a ďalšími verejnými stavbami a plochami a štát ich samospráve nedelimitoval začiatkom 90. rokov, keď na mesto previedol miestne komunikácie (cesty, chodníky, parkoviská a podobne).

Mesto argumentovalo, že nie je pravdou, že sa pozemky nedajú previesť bezodplatne. Ako príklad uvádzalo postup Fondu národného majetku a ministerstva dopravy, keď sa privatizovali SAD-ky a v Turzovke ostal majetok bývalého ČSAD. Išlo o spevnené plochy, garáže, sklady, administratívnu budovu, ktorých hodnota bola niekoľko miliónov korún. Všetko toto sa bezodplatne previedlo na samosprávu.

Mesto aj vlani podnikalo kroky na zastavenie predaja spomínaných pozemkov železníc. Do verejnej súťaže sa neprihlásilo, keďže by tým, podľa vyjadrenia vedenia, poprelo všetky svoje doterajšie snahy. Budúci kupujúci totiž podľa ich zistení údajne ponúkol sumy niekoľkonásobne prevyšujúce vyvolávacie ceny i bežné ceny pozemkov v meste.

SkryťVypnúť reklamu

O pomoc preto požiadali prezidenta, ktorý vyzval bývalého ministra dopravy, aby majetkový prevod zastavil a prehodnotil verejnoprospešný záujem mesta a jeho obyvateľov.

„Všetky čiastkové spisy ohľadom predaja majetku v katastrálnom území Turzovky sme v súlade so zákonom o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby postúpili na rezortné ministerstvo. Po vydaní rozhodnutia o odplatnom prevode na iné osoby uzatvoríme kúpne zmluvy,“ informovala nás ešte v apríli Zuzana Chalupová z komunikačného odboru ŽSR.

Riešenie problému sa ocitlo na dobrej ceste

Pozemky, ktoré chceli ŽSR predať, boli predmetom rokovania s bývalou premiérkou Ivetou Radičovou, exministrom dopravy Jánom Figeľom, ktorí prišli do Turzovky počas februárovej snehovej kalamity.

Vedenie samosprávy sa zúčastnilo na spoločnom rokovaní pod vedením vtedajšej premiérky na Úrade vlády, kde si mesto a ministerstvo dopravy vysvetlili aktuálny stav a možné optimálne riešenie. Dospeli k dohode, v rámci ktorej ŽSR prenajmú samospráve všetky pozemky pod cestami, chodníkmi, parkoviskami a verejnou zeleňou (celá verejná a dopravná infraštruktúra) na dobu neurčitú za cenu rovnajúcu sa výške platenej dane z uvedených nehnuteľností. Veľký pozemok pred gymnáziom mal byť predmetom predaja podľa podmienok vyhlásených ŽSR v ponukovom konaní.

Ešte v apríli sa medzi mestom a ŽSR dolaďovali podrobnosti a špecifikovali nájomné zmluvy, ktoré chcelo mesto podpísať čo najskôr - v nasledujúcich dňoch či týždňoch. Tento dokument mal platiť až do doby prevodu vlastníctva na mesto v súlade s ustanoveniami zákona o správe majetku štátu, o čom mali zmluvné strany začať ďalej rokovať v nasledujúcich mesiacoch.

Podľa ministerstva ide o lokálny problém

Situácia sa však medzičasom opäť zmenila. Ako informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa, majetok je v kompetencii ŽSR. „Ministerstvo momentálne rieši priority ako problémy čerpania eurofondov, hrozbu ich prepadnutia, či aktualizáciu plánu dostavby diaľnic. Očakávame, že s riešením tohto, síce dôležitého, ale predsa len lokálneho problému, príde nové vedenie ŽSR,“ dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 278
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 420
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 829
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 8 756
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 387
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 079
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 361
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 269
  1. Dávid Polák: Dve vojny, dva metre
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Juraj Tušš: Informačné škatuľky, alebo prečo starého psa novým kúskom nenaučíš.
  4. Štefan Šturdzík: Stal sa nulou.
  5. Marián Gunár: 8. apríl - Medzinárodný deň Rómov. Ja ho venujem tým, ktorých ešte nikto neobjal.
  6. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  7. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  8. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 821
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 360
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 76 456
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 711
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 14 866
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 13 848
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 411
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 672
  1. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  7. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  8. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Dávid Polák: Dve vojny, dva metre
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Juraj Tušš: Informačné škatuľky, alebo prečo starého psa novým kúskom nenaučíš.
  4. Štefan Šturdzík: Stal sa nulou.
  5. Marián Gunár: 8. apríl - Medzinárodný deň Rómov. Ja ho venujem tým, ktorých ešte nikto neobjal.
  6. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  7. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  8. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 821
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 360
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 76 456
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 711
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 14 866
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 13 848
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 411
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 672
  1. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  7. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  8. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu