V súčasnosti je riešenie opäť v nedohľadne.
TURZOVKA. So spornými pozemkami Železníc SR sa pravdepodobne dostala samospráva opäť na začiatok. Aj keď sa jej podarilo zastaviť ich pripravený predaj do súkromných rúk, nepodarilo sa už so „starým“ vedením ŽSR a vládou dotiahnuť do úspešného konca dlhodobý prenájom a následný postup na vysporiadanie.
„Obrátili sme sa listom na nového ministra dopravy s tým, aby pokračoval v rozbehnutom postupe v prospech samosprávy, zatiaľ však bez odozvy,“ informoval viceprimátor Turzovky Kamil Kobolka.
Spor pre pozemky, ktoré sa Železnice SR rozhodli predať, vyvrcholil koncom minulého roka. Záujem o ne prejavilo aj mesto, ktoré žiadalo bezodplatný prevod. V hre bolo 27 parciel s celkovou rozlohou 2,7 hektára.
Okrem iných aj tie pred turzovským gymnáziom, na Nádražnej ulici, hlavnom parkovisku v centre mesta, pod verejnými cestami, chodníkmi či priľahlými parkami a zeleňou. Pozemky medzi Nádražnou a Štúrovou ulicou riešila samospráva od roku 1990. Odvtedy, ako tieto plochy uvoľnila Drevoindrustria, ktorá tam mala skládky dreva.
Predaj sa zatiaľ neuskutočnil
K predaju zatiaľ nedošlo. „Verejné ponukové konanie sme síce zrealizovali, zmluvu s uchádzačom, ktorý bol úspešný, sme však nepodpísali,“ informovala Dana Šinková z odboru komunikácie ŽSR. Dodala, že situácia sa od konca minulého roka nezmenila.
Za uplynulých dvadsať rokov sa každé vedenie mesta snažilo vysporiadať problematické pozemky železníc. Najmä tie, ktoré ostali pod cestami, parkoviskami a ďalšími verejnými stavbami a plochami a štát ich samospráve nedelimitoval začiatkom 90. rokov, keď na mesto previedol miestne komunikácie (cesty, chodníky, parkoviská a podobne).
Mesto argumentovalo, že nie je pravdou, že sa pozemky nedajú previesť bezodplatne. Ako príklad uvádzalo postup Fondu národného majetku a ministerstva dopravy, keď sa privatizovali SAD-ky a v Turzovke ostal majetok bývalého ČSAD. Išlo o spevnené plochy, garáže, sklady, administratívnu budovu, ktorých hodnota bola niekoľko miliónov korún. Všetko toto sa bezodplatne previedlo na samosprávu.
Mesto aj vlani podnikalo kroky na zastavenie predaja spomínaných pozemkov železníc. Do verejnej súťaže sa neprihlásilo, keďže by tým, podľa vyjadrenia vedenia, poprelo všetky svoje doterajšie snahy. Budúci kupujúci totiž podľa ich zistení údajne ponúkol sumy niekoľkonásobne prevyšujúce vyvolávacie ceny i bežné ceny pozemkov v meste.
O pomoc preto požiadali prezidenta, ktorý vyzval bývalého ministra dopravy, aby majetkový prevod zastavil a prehodnotil verejnoprospešný záujem mesta a jeho obyvateľov.
„Všetky čiastkové spisy ohľadom predaja majetku v katastrálnom území Turzovky sme v súlade so zákonom o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby postúpili na rezortné ministerstvo. Po vydaní rozhodnutia o odplatnom prevode na iné osoby uzatvoríme kúpne zmluvy,“ informovala nás ešte v apríli Zuzana Chalupová z komunikačného odboru ŽSR.
Riešenie problému sa ocitlo na dobrej ceste
Pozemky, ktoré chceli ŽSR predať, boli predmetom rokovania s bývalou premiérkou Ivetou Radičovou, exministrom dopravy Jánom Figeľom, ktorí prišli do Turzovky počas februárovej snehovej kalamity.
Vedenie samosprávy sa zúčastnilo na spoločnom rokovaní pod vedením vtedajšej premiérky na Úrade vlády, kde si mesto a ministerstvo dopravy vysvetlili aktuálny stav a možné optimálne riešenie. Dospeli k dohode, v rámci ktorej ŽSR prenajmú samospráve všetky pozemky pod cestami, chodníkmi, parkoviskami a verejnou zeleňou (celá verejná a dopravná infraštruktúra) na dobu neurčitú za cenu rovnajúcu sa výške platenej dane z uvedených nehnuteľností. Veľký pozemok pred gymnáziom mal byť predmetom predaja podľa podmienok vyhlásených ŽSR v ponukovom konaní.
Ešte v apríli sa medzi mestom a ŽSR dolaďovali podrobnosti a špecifikovali nájomné zmluvy, ktoré chcelo mesto podpísať čo najskôr - v nasledujúcich dňoch či týždňoch. Tento dokument mal platiť až do doby prevodu vlastníctva na mesto v súlade s ustanoveniami zákona o správe majetku štátu, o čom mali zmluvné strany začať ďalej rokovať v nasledujúcich mesiacoch.
Podľa ministerstva ide o lokálny problém
Situácia sa však medzičasom opäť zmenila. Ako informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa, majetok je v kompetencii ŽSR. „Ministerstvo momentálne rieši priority ako problémy čerpania eurofondov, hrozbu ich prepadnutia, či aktualizáciu plánu dostavby diaľnic. Očakávame, že s riešením tohto, síce dôležitého, ale predsa len lokálneho problému, príde nové vedenie ŽSR,“ dodal.