Jedenásť kilometrov koľají pôvodne slúžilo na zvážanie dreva, turistov by po prvýkrát mali desaťmiestne dreziny odviesť z kysuckej Vychylovky až do Oravskej Lesnej začiatkom budúceho leta.
VYCHYLOVKA. „Dnes sme absolvovali prvú skúšobnú jazdu. Dnes uvádzame železničku do života, ale už nie pre pôvodný účel, ktorým bolo zvážanie dreva, ale aby sme všetkým návštevníkom ukázali, ako sa tu žilo, ako sa tu ťažilo a vozilo drevo, a akí boli naši predkovia umní a zdatní,“ povedal šéf Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár.
Do rekonštrukcie turistami obľúbených lesných železničiek v kysuckej Vychylovke a Oravskej Lesnej investovala žilinská krajská samospráva aj za pomoci eurofondov za osem rokov vyše 2,3 milióna eur. Samotné prepojenie tratí trvalo posledné tri roky, stálo 450 tisíc eur a vyžiadalo si výmenu 3977 podvalov a tisícok klincov. Turisti si budú môcť celú 11-kilometrovú trasu prvýkrát vyskúšať už v júni, voziť ich budú dve špeciálne upravené desaťmiestne dreziny. „Samozrejme, tá najdobrodružnejšia, najromantickejšia predstava by bola parným vláčikom z Kysúc na Oravu. Tá trať je dimenzovaná na takúto prevádzku, ale svoju úlohu tu určite zohrávajú aj bezpečnostné kritériá. Nevozíme drevo, vozíme ľudí. A treba si tiež uvedomiť, že parné lokomotívy, ktoré používame, sú národnými technickými pamiatkami. To znamená, že by zbytočne došlo k ich nadmernému opotrebúvaniu,“ vysvetlil riaditeľ Kysuckého múzea Miloš Jesenský.
Obnovená kysucká a oravská lesná úvraťová železnička je minimálne európskym unikátom, jediná ďalšia takáto železnička totiž funguje už len v juhoamerickom Peru. Úvraťovú železničku v lesoch na severe Slovenska začali stavať v roku 1915, celková dĺžka oravskej a kysuckej trate aj so všetkými odbočkami merala 110 kilometrov. V roku 1971 bola takmer celá rozobraná, zostal iba tri a pol kilometrový úsek, ktorý bol v roku 1991 vyhlásený za národnú technickú kultúrnu pamiatku. „Prevýšenie, ktoré sme absolvovali zo skanzenu do Sedla Beskyd je 217 metrov. A v tom je práve tá unikátnosť, že sa prekonáva prevýšenie úvraťami. Pretože železnica má obmedzené stúpanie a tie úvrate im to umožňujú,“ dodal Blanár.
Agentúra SITA vydá k správe aj video na http://video.sita.sk.