Štvrtok, 18. október, 2018 | Meniny má Lukáš

Komplikovaná doprava vraj prehlbuje nezamestnanosť na Kysuciach

Ministerstvo dopravy tvrdí, že zavedením taktovej dopravy v novom grafikone nahradia chaos poriadkom v jazdení vlakov. Cestujúci na Kysuciach majú však iný názor.

Nový grafikon prinesie viaceré zmeny, cestujúcim z Kysúc sa nepáčia.(Zdroj: MARCEL BALTIAR)

ČADCA. V decembri vstúpi do platnosti nový grafikon železníc. Prinesie viaceré zmeny aj pre cestujúcich z Kysúc. Ide napríklad o zavedenie takzvanej „taktovej dopravy“.

Na trati zo Žiliny do Čadce bude ZSSK počas pracovných dní viesť vlaky v hodinovom takte, cez víkendy v dvojhodinovom. Odchody zo Žiliny budú vždy 12 minút pred celou hodinou (cez víkendy 12 minút pred celou nepárnou)

V opačnom smere sú navrhnuté odchody z Čadce vždy štyri minúty po pol. Z toho vyplýva, že sa zrušia všetky súčasné posilňujúce vlaky v čase špičky - ráno do Žiliny a popoludní do Čadce.

Článok pokračuje pod video reklamou

Taktiež sa zruší súčasný prvý ranný vlak do Čadce a posledný večerný do Žiliny. Posledný osobný z Čadce do Žiliny pôjde teda o 20.34 hodine. K týmto odchodom sa prispôsobí a upraví taktová doprava v smere Makov.

Zostavovatelia vraj nemysleli na prestupy

Podľa názoru cestujúcich z Kysúc paradoxom je, že zostavovatelia zrejme nemysleli na prestupy cestujúcich z Kysúc. Všetky vlaky z Čadce majú mať príchod do Žiliny 12 minút po celej hodine a všetky do Zvolena odchod 4 minúty pred celou hodinou. Takto úplne stratia Kysučania možnosť využívať napríklad ranné spojenie Čadce so Zvolenom a Martinom. Problém by nastal najmä pre pacientov, ktorí cestujú do Martinskej fakultnej nemocnice.

„Tvorba nového grafikonu nebola uzatvorená, čo sa týka zmien, treba to riešiť s ministerstvom dopravy,“ informoval Tomáš Šarluška, riaditeľ komunikačného odboru ZSSK.

Podľa jeho slov prevádzkovateľ osobnej železničnej dopravy pripravil návrh nového cestovného poriadku 2012/2013 na základe objednávky výkonov od ministerstva dopravy a objednávky príslušných VÚC, pričom zohľadnil požiadavku ministerstva zaviesť taktovú dopravu.

Keďže ide o návrh cestovného poriadku, budú ďalej rokovať s ministerstvom o pripomienkach a návrhoch na zmenu, tiež o oprávnených požiadavkách príslušných VÚC.

„V princípe pôjde o nahradenie chaosu (vlakov idúcich ad hoc) poriadkom (vlakmi idúcimi podľa určitých pravidiel). Ide o takzvanú taktovú dopravu, keď vlaky odchádzajú vždy v rovnakú minútu v hodine. V kysuckom regióne sa nerušia žiadne linky, len sa posúvajú časy pre spomínaný poriadok v systéme,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Starostovia z Kysúc nesúhlasili s obmedzením spojov

Primátor Turzovky a starostovia obcí Makov, Vysoká nad Kysucou, Klokočov, Korňa, Podvysoká, Staškov, Olešná, Raková, Zákopčie, združení v Mikroregióne Horné Kysuce, ešte v júni zaslali list predsedovi Žilinského samosprávneho kraja, v ktorom zásadne nesúhlasili s ďalšími obmedzeniami spojov, ktoré by mali za následok zníženie obslužnosti územia, keď nebudú mať študenti a pracujúci zodpovedajúce prípoje.

„Nový cestovný poriadok nerieši dlhodobo diskutovaný súbeh spojov či nadväznosť autobusovej dopravy do mestských častí a priľahlých obcí. Dopravná obslužnosť je z roka na rok slabšia a dlhodobo sa nerieši otázka harmonizácie železničnej dopravy s autobusovou,“ napísali v liste.

Samosprávy vraj nemajú žiadne kompetencie

O rušení ďalších spojov na trati Čadca – Makov a zmenách v cestovných poriadkoch v súvislosti so zavedením tzv. taktovej dopravy máme informácie už z mája, resp. júna t.r., no len z masmédií a oficiálne dostupných, no „skúpych“ informačných kanálov. So samosprávami na miestnej úrovni nik nerokoval – ani dopravcovia, ani regionálna samospráva, a tak predstavitelia Mikroregiónu Horné Kysuce zaslali predsedovi spomínané stanovisko,“ povedal viceprimátor Turzovky Kamil Kobolka.

Samosprávy miest a obcí nemajú podľa jeho slov v tejto oblasti žiadne kompetencie. „Chýbajú nám relevantné analýzy spôsobov či frekvencií jednotlivých druhov dopravy, ktorými by sme mohli argumentovať, no mienka našich obyvateľov je jednoznačná – život v takých lokalitách ako sú doliny Horných Kysúc sa takýmito ekonomicko-administratívnymi rozhodnutiami čoraz viac a viac komplikuje, sťažuje. Nepodporuje to ani cestovný ruch, ktorý by mohol byť jedným z prosperujúcich odvetví. Komplikovanou dopravou sa prehlbuje nezamestnanosť, čo stále viac a viac otvára nožnice sociálnych istôt ľudí v našich obciach,“ dodáva.

Chcú predĺžiť trasu autobusového spoja

V súvislosti s grafikonom aj Kysucké Nové Mesto zaslalo v rámci pripomienkového konania niekoľko návrhov. Oznámili im, že nie všetky boli zapracované do konečného návrhu. Napríklad, osobný vlak s odchodom z Čadce o 23.13 h a príchodom do KNM o 23.37 h sa s účinnosťou od 9. decembra zruší. Nahradí ho síce expresný vlak, ten však nemá v meste plánovanú zastávku. Okamžite preto spracovali požiadavku Železničnej spoločnosti Slovensko, aby zvážila zrušenie tohto spojenia, súčasne požiadali ŽSK aby v prípade zrušenia spracovala objednávku pre SAD Žilina na predĺženie trasy autobusového spoja odchádzajúceho z Čadce o 22.35 hod. smerujúceho do Krásna nad Kysucou. S tým, aby tento spoj premával až do KNM. Zo ŽSK však požadujú, aby mesto oznámilo, koľkých obyvateľov mesta sa to týka, prípadne bližšie údaje.

Niektoré sa podarilo zachrániť, iné vraj nie

Ako informoval hovorca ŽSK Peter Kubica po tom, ako dostali rámcový návrh cestovného poriadku (CP)pre obdobie 2012/2013, zverejnili ho pre potreby pripomienkovania na svojej webovej stránke: „ŽSK zároveň prostredníctvom e-mailu informoval všetkých starostov a primátorov v kraji o jeho zverejnení a možnom pripomienkovaní. Neskôr sa uskutočnila parciálna porada k rámcovému návrhu CP, na ktorej sa zúčastnili zástupcovia ministerstva dopravy, ZSSK, ŽSR, samosprávne kraje, medzi nimi aj ŽSK spolu so zástupcami SAD LIORBUS a SAD Žilina. Na porade prerokovávali pripomienky, ktoré jednotlivé samosprávne kraje obdržali od občanov. ŽSK predložil k jednotlivým tratiam všetky pripomienky, ktoré dostal.“

Podľa jeho slov z týchto požiadaviek sa im podarilo vyriešiť aspoň niektoré, vzhľadom na obmedzené vlakové kilometre, ktoré podľa stanoviska ministerstva dopravy nie je možné navýšiť: „Podarilo sa nám presadiť pridanie dvoch posilových vlakov, jeden v rannej špičke s odchodom z Čadce o 6.54 h s príchodom do Žiliny 7. 32 h a jeden v poobedňajšej špičke s odchodom zo Žiliny o 14.25 h a príchodom do Čadce o 15.03 h. Taktiež sa nám podarilo zabezpečiť návoz študentov na bilingválne gymnázium v Sučanoch. Čo sa týka posunu času odchodu osobného vlaku z Čadce o 13.34 h do neskoršej časovej polohy, túto požiadavku sa nám nepodarilo presadiť vzhľadom na skutočnosť, že posunom vlaku do neskoršej časovej polohy by sa narušila prípojovosť medzi diaľkovými vlakmi a vlakmi miestnej obsluhy, ako aj takt odchodu vlakov zo Železničnej stanice Čadca.“

V prípade požiadavky zastavovania Ex vlakov v Kysuckom Novom Meste sa v súlade so závermi parciálnej porady preverovala technologická možnosť zastavovania expresných vlakov v Kysuckom Novom Meste, ktorá sa prerokovávala s Českými dráhami. Odtiaľ podľa vyjadrenia Kubicu dostali záporné stanovisko, vzhľadom na rozviazanie prípojov v ČR.

K trati Čadca – Makov a späť dostal ŽSK, ako povedal, iba pripomienky, ktoré sa týkali predĺženia jazdy vlaku 4020 a 4023, ktoré boli v CP navrhnuté jazdiť len v úseku Čadca – Turzovka a Turzovka – Čadca. „Požiadavku sa nám podarilo presadiť, aj keď výmenou za osobné vlaky 4018 a 4021. Takže podľa konečného návrhu budú vlaky 4020 a 4023 jazdiť v celom úseku Čadca – Makov a späť, a vlaky 4018 a 4021 budú premávať len v úseku Čadca – Turzovka a späť. Napriek tomu, že v konečnom návrhu grafikonu chýba oproti súčasnému jeden pár vlakov, ktoré premávali v dňoch púte na horu Živčákovú, sú tam aj pozitívne zmeny. Ide napríklad o predĺžené dva ranné vlaky v úseku Turzovka - Makov, jeden ranný vlak v úseku Makov – Turzovka a jeden ranný vlak, ktorý, premával v úseku Makov – Turzovka len počas pracovných dní, bude premávať denne,“ dodal Kubica.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Rozprávkové tankovanie
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 315
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 913
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 420
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 294
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 551
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 913
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 6 700
  9. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 894
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 497

Hlavné správy z My Kysuce

Jozef Pajer: Politický amaterizmus v Čadci musíme ukončiť

Napriek zmenám vo vedení sa najväčšie mesto na Kysuciach už takmer 30 rokov nezmenilo. Kysučania čelia veľkým problémom, ktoré ovplyvňujú ich pracovný i súkromný život.

Voľby bez boja. V obci na Kysuciach poznajú už aj budúcich poslancov

V niektorých kysuckých obciach už majú kandidáti na starostov viac menej isté zvolenie.

Beh na chatu Kmínek má nového rekordéra

Nový traťový rekord vytvoril Marek Chrascina z Čiech.

Z prvých zápasov v extralige som nadšený, hovorí Filip Delinčák

Medailista z MEJ mládeže má v najvyššej súťaži vysoko aktívne skóre.

Omšu v nemocnici odslúžil biskup Galis

Kysucká nemocnica v Čadci si v tomto roku pripomína 50. výročie svojho vzniku. Aj pri tejto príležitosti sa v krásnych priestoroch átria uskutočnila v sobotu 6. októbra svätá omša.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ 12:30

Cesta je už prejazdná, motocyklista zomrel na mieste nehody

Polícia hľadá svedkov nehody. Cestu sprejazdnili ešte dopoludnia.

V Žiline rastie dom bez povolenia. Má ich byť ešte viac

Investor chce stavbu dodatočne zlegalizovať.

Na bystrickej cyklokomunikácii sa baví internet

Urobiť tak veľa chýb na necelých dvesto metroch trasy sa hádam ani nedá – tvrdí Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica.

Vybrali SME

Už ste čítali?